Palkitsemisia ilman kilpailuhenkeä
Erityistä kiitosta järjestelyvastuulliset ovat saaneet jäsenistön taholta siitä, ettei yhteisissä kokoontumisissa ole kilpailuhenkisyyttä. Tämä on koettu tasa-arvoisuutta lisäävänä tekijänä. Mukaan voi yhtä hyvin lähteä häpeilemättä myös käytössä rispaantuneella ajoneuvolla, jonka entistämistä ollaan vasta aloittelemassa, kuin huippuhienoksi kunnostetulla harvinaisuudellakin. Hienoimman tai kalleimman ajoneuvon omistajan asemesta Seurassa on nähty tarpeelliseksi palkita henkilöitä, jotka ovat ansioituneet perinnetallennustyötä tehdessään.
1) Vetkun kiertopalkinto
Pisimpään käytännössä ollut palkitsemistapa on vuotuisen päätapahtuman, kesän ajokeikan, aikana luovutettava Vetkun kiertopalkinto. Kupariin pakotetun Kanttiauto-reliefin tilasi SKAL:n tiedotuspäällikkö ja Veteraanikuorma-autojen seuran sihteeri Juha Norppa-Rahkola tuntemaltaan hyvinkääläiseltä matrikkelitaiteilija Mauno Mattilalta. Tilauksen kustansi A-Vakuutus Oy.
Palkinto luovutettiin ensimmäisen kerran Veteraanikuorma-autojen seuran 1. Matka-ajon, Pitkä Keikka 1989 (Rovaniemi – Lappeenranta) päätösjuhlassa Lappeenrannassa lauantaina 3.6.1989. Kannustuspalkinnon saajaksi johtokunta valitsi savitaipalelaisen Paavo Vainikan, Volvo LV127 / 1941 upeasta entisöintityöstä. ’Karjalainen ilta’ järjestettiin osana Suomen Kuorma-autoliiton liittokokoustapahtumia. Vuonna 2023 Raimo Mesiranta rakensi Kanttiautoreliefille sen arvoisen puisen kuljetuslaatikon, johon on tallennettu myös palkinnon historia.

Keikalla palkitaan aina yksi osallistuja Seuran tarkoitusperien hyväksi tehdystä työstä. Palkittava saa arvostetun kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa. Seuran hallitus päättää palkitsemisperusteista tapauskohtaisesti. Toisinaan kiertopalkinto on luovutettu Keikan lähtöpaikkakunnalle pisimmän matkan takaa ajaen saapuneelle osallistujalle. Pitkän matkan ajaminen museokuorma-autolla on kulttuuriteko sinänsä ja todistaa ennen muuta todellista perinteen vaalimista.

Kanttiauto-relief kiertopalkinnon saajat:
VUOSI | KEIKKA | AJONEUVO | PALKITTU |
1989 | Pitkä keikka | Chevrolet, vm. 1937 | Lauri Rusi, Halkia |
1990 | Jäämeren keikka | REO, vm. 1935 | Olavi Sallinen, Kangasala |
1991 | Kainuun keikka | REO, vm. 1935 | Olavi Sallinen, Kangasala |
1992 | Hämeen keikka | Ford TT, vm. 1929 | Timo Entonen, Ollila |
1993 | Haapamäen keikka | Austin, vm. 1952 | Reijo Priuska, Tynkä |
1994 | Savon keikka | Ford 098 T, vm. 1940 | Into Nikander, Märynummi |
1995 | Petsamon keikka | Ford, vm. 1940 | Harri Haggrén, Jämsä |
1996 | Juhlakeikka, kuorma-auto 100 v. | Chevrolet, vm. 1959 | Esa Siponen, Alapitkä |
1997 | Pohjanmaan keikka | Chevrolet, vm. 1937 | Eino Luukkainen, Kitee |
1998 | Satakunnan keikka | Volvo Titan, vm. 1959 | Aulis Hartikainen, Juankoski |
1999 | Kannaksen keikka | Chevrolet, vm. 1937 | Lauri Rusi, Halkia |
2000 | Susirajan keikka | Steyr 586, vm. 1960 | Reino Krouvila, Nousiainen |
2001 | Ahvenanmaan keikka | Sisu, vm. 1964 | Hannu Kettunen, Juankoski |
2002 | Keski-Suomen keikka | Ford K-700, vm. 1972 | Jorma Rusanen, Sotkamo |
2003 | Kymenlaakson keikka | Jyry-Sisu, vm. 1960 | Reino Lehtinen, Anjalankoski |
2004 | Pohjois-Suomen keikka | Chevrolet HS 158, vm. 1937 | Raimo Stenvall, Tuusula |
2005 | Etelä-Pohjanmaan keikka | Volvo LV 101 Pic Up, vm. 1939 | Antti J. Kaura, Kauhajoki |
2006 | Savo-Karjalan keikka | Humber Sceptre, vm. 1964 (h-a) | Erkki Humpas, Espoo |
2007 | Päijänteen Keikka | Ford Thames Trader, vm. 1959 | Tapio Nisula, Muurame |
2008 | Eestin Keikka | International KB3, vm. 1941 | Esa Pyyhkäläinen, Helsinki |
2009 | Länsirannikon Keikka | Scania-Vabis L55, vm. 1961 | Carl-Johan Blomqvist, Turku |
2010 | Kallaveden Keikka | Volvo L 495, vm. 1964 | Pertti Lähivaara, Kuopio |
2011 | Pohjanlahden Keikka | Volvo F88, vm. 1968 | Olof Stara, Pietarsaari |
2012 | Kiteen Keikka | Vanaja VA-2, vm. 1957 | Esa Halttunen, Tolosenmäki |
2013 | Hankoniemen Keikka | Ford F600, vm. 1959 | Aimo Pirnes, Pyhäsalmi |
2014 | Napapiirin Keikka | Ford Thames, vm. 1954 | Tarmo Hirvi, Savitaipale |
2015 | Saimaan Keikka | Volvo L 124 D, vm. 1941 | Paavo ja Aira Vainikka, Savitaipale |
2016 | Kuopion Keikka | Opel Blitz, vm. 1958 | Kari Niva, Rovaniemi |
2017 | Sievin keikka | Volvo L 420, vm. 1960 | Jari Kosenius, Riihimäki |
2018 | Armonlaakson keikka | Scania-Vabis L 76 + puolipv., vm. 1967 | Timo Saarela, Kuusamo |
2019 | Koillismaan keikka | Sisu L 60, vm. 1951 | Eeva ja Jari Lehtovaara, Lieto |
2020 | Koronakesän keikka | Sisu M-162 CEV, vm. 1981 | Merja ja Tuure Hulmi, Säkylä |
2021 | Vaasan keikka | Volvo N86, vm. 1968 | Kaj Nymark, Vaasa |
2022 | Koskensaaren keikka | GMC-pickup, vm. 1954 | Raimo Mesiranta, Kangasala |
2023 | Olavinlinnan keikka | Vanaja A69-R/4800, vm. 1966 | Jari Kosenius, Riihimäki |
2024 | Kalajoen keikka | Scania L50 S 48, vm. 1968 | Mauno Kumpulainen, Forssa |
2) NÄRKO -palkinto
NÄRKO -palkinto luovutetaan kunkin keikan päätapahtuman aikana suoritettavan Yleisön suosikki -äänestyksen perusteella keikan sympaattisimmalle autolle. Mikäli jo aiemmin voittanut ajoneuvo äänestetään yleisön suosikiksi uudelleen, palkitaan toiseksi eniten ääniä saanut ajoneuvo. Palkinnon on asettanut Seuran toimintaa tukeva NÄRKO FINLAND Oy vuonna 2005 ajetun Etelä-Pohjanmaan Keikan yhteydessä Närpiössä.

NÄRKO-palkinnolla palkitut:
VUOSI | KEIKKA | AJONEUVO | PALKITTU |
2005 | Närpiö, Etelä-Pohjanmaan Keikka | Ford A Pickup, vm. 1929 | Pentti Kuosmanen, Pyhäsalmi |
2006 | Pieksämäki, Savo-Karjalan Keikka | Volvo LV 94 D, vm. 1939 | Paavo Vainikka, Savitaipale |
2007 | Jyväskylä, Päijänteen Keikka | Vanaja NT-69/4000-1150-63, vm. 1963 | Paavo Vainikka, Savitaipale |
2008 | Tallinna, Eestin Keikka | Ford 82C, vm. 1938 | Kurt Björkbom, Loimaa |
2009 | Kullaa, Länsirannikon Keikka | Ford A, vm. 1931 | Matti Haavisto, Nokia |
2010 | Kuopio, Kallaveden Keikka | DKV F 800, vm. 1955 | Arponen Kari, Tornio |
2011 | Kalajoki, Pohjanlahden Keikka | Scania LS 110 S/46, vm. 1970 | Göran Nyholm, Koivulahti |
2012 | Kitee, Kiteen Keikka | Scania Vabis L 56, vm. 1965 | Jari Ollila, Sastamala |
2013 | Hanko, Hankoniemen Keikka | Peterbilt Conventional, vm. 1981 | Jorma ja Anja Kuhmonen, Pieksämäki |
2014 | Rovaniemi, Napapiirin Keikka | Scania-Vabis L75 +ppv., vm. 1963 | Kai Sillankorva, Hämeenlinna |
2015 | Lappeenranta, Saimaan Keikka | Ford TT, vm. 1924 | Ilpo Niemi, Tampere |
2016 | Kuopio, Kuopion Keikka | Wilke, vm. 1964 | Carl-Johan Bolmqvist, Turku |
2017 | Kokkola, Sievin keikka | Sisu SH-4 /VetKu) | Kauko Välimäki ja Aarno Kämppi |
2018 | Naantali, Armonlaakson keikka | ||
2019 | Kuusamo, Koillismaan keikka | Ford 15-157, vm. 1935 | Olavi Nenonen, Pieksamäki |
2020 | Imatra, Koronakesän keikka | Scania-Vabis L75 + puoliperävaunu vm. 1960 | Ilpo Salomaa, Seinäjoki |
2021 | Vaasa, Vaasan keikka | Scania LBS 141 + puoliperävaunu, vm. 1978 | Stefan Lund, Lapväärtti |
2022 | Jyväskylä, Koskensaaren keikka | Scania LBS 76 + täysperävaunu, vm. 1967 | Carl-Johan Blomqvist, Turku |
2023 | Savonlinna, Olavinlinnan keikka | Bedford RLHC, vm. 1960 | Raimo Juutilainen, Tuovilanlahti |
2024 | Kalajoki, Kalajoen keikka | Scania SBA 11 TGB 30 4×4, vm. 1976 | Ruuska Petri, Viitasaari |
3) Nuorin kuljettaja -palkinto
Perinnetallennuksen jatkumisen turvaamisesta on Seurassa kannettu huolta sen alkuajoista lähtien. Seuran puheenjohtajana vv. 1992 – 2001 toiminut Veikko Hoppula lahjoitti Nuorimman osallistujan kiertopalkinnon nuorten harrastajien aktivoimiseksi. Palkinto myönnetään kullakin keikalla nuorimmalle Seuran jäsenelle, joka ajoneuvolla osallistuu kesäkeikalle. Palkinnon sai pysyvästi haltuunsa tuusulalainen Petro Lindfors vuonna 2007, jonka jälkeen päätettiin jatkaa palkinnon jakamista Seuran omalla vastaavalla palkinnolla.

Kesäkeikan yhteydessä palkitaan nuorin kuljettajana keikkaan osallistunut.
- 2008 Topi Nenonen, ajoneuvo: De Soto L 500
- 2009 Topi Nenonen, ajoneuvo: De Soto L 500
- 2010 Markus Friberg, synt. 1977. Ajoneuvo: Kontio-Sisu LP 138 CVT
- 2011 Jaakko Rusanen, ajoneuvo: Volvo Starck
- 2012 Fredrik Blomqvist, ajoneuvo: Volvo F 12
- 2013 Petra Piirto, synt. 1965. Ajoneuvo: Scania Vabis L36
- 2014 Markus Siitonen, synt. 1983. Ajoneuvo: Sisu M162 BPT
- 2015 Teemu Kivi, synt. 1978. Ajoneuvo: Sisu N162
- 2016 Kustaa Palonen, ajoneuvo: Scania 112
- 2017 Lassi Paarala, synt. 1994. Ajoneuvo: Leyland bussi
- 2018 Kristian Friberg, ajoneuvo: Sisu
- 2019 Tommi Korpi, synt. 1987. Ajoneuvo: Scania L51 Drabant
- 2020 Mika Ojanen, ajoneuvo: Scania 82
- 2021 Matti Perämäki, synt. 1991. Ajoneuvo: Kontio-Sisu
- 2022 Daniel Friberg, synt. 2002. Ajoneuvo: Scania LS 110
- 2023 Tommi Korpi, synt. 1987. Ajoneuvo: Scania L51 Drabant
- 2024 Jaakko Kaukonen, synt. 2004. Ajoneuvo: Sisu SL
4) Olavi Sallinen -palkinto

Loska-ajo on alun perin kangasalalaisen veteraanimobilisti Olavi Sallisen idea. Kurakelien aikaan järjestettävällä ajotapahtumalla hän haluaa muistuttaa harrastajille, että ”eihän silloinkaan kelin mukaan ollut varaa ajoon lähtöä päättää, kun näillä autoilla leipä hankittiin! Tosi harrastaja haluaa kunnioittaa kuorma-autoilun perinnettä myös huonommilla keleillä.” Sallinen on lahjoittanut Veteraanikuorma-autojen seura ry:lle kiertopalkinnon, jonka saa vuodeksi haltuunsa se Seuran jäsen, joka vanhimmalla kuorma-autolla osallistuu Loska-ajoon. Sama auto voi tuottaa kuljettajalleen Loska-ajo -palkinnon vain yhden kerran. Pokaalin jalustaan kiinnitettyyn hopealaattaan kaiverretaan palkinnon saajan nimi, vuosiluku sekä auton merkki, malli ja vuosimalli. Kiertopalkintoon liittyy myös metallinen laatta, joka jää henkilökohtaiseksi muistoksi pokaalia vuoden hallinneelle.

Olavi Sallinen -palkinnon saajat
1996 Timo Entonen, Marttila – Ford TT Truck 1925
1997 Markku Koskinen, Vantaa – Ford AA 1931
1998 Into Nikander, Märynummi – Ford 099 1940
1999 Arne Åvall, Helsinki – Ford AA 1932
2000 Sture Palmgren, Pernå – Volvo LV 290 1937
2001 Matti Haavisto, Nokia – Bedford 1947
2002 Markku Eskelä, Helsinki – Ford AA 1931
2003 Pentti Kuosmanen, Pyhäsalmi – Ford A PicUp 1929
2004 Matti Haavisto, Nokia – Ford A 1931
2005 Olavi Sallinen, Kangasala – R.E.O. Speed Wagon 1935
2006 Jukka Andersson, Hämeenlinna – Ford BB18 1935
2007 Timo Volanen, Mäntyharju – Ford AA 1929
2008 Matti Lehto, Siuro – GMC CCKW 353 1942
2009 Antti Prusi, Kangasala – Studebaker M16-52 1946
2010 Kirsti ja Raimo Stenvall, Tuusula – Chervolet H 131 1937
2011 Aarno Kämppi, Pälkäne – Willys Jeep 1956
2012 Ilpo Niemi, Tampere – Ford TT 1924 – MPR-62
2013 Ilpo Niemi, Tampere – Ford TT 1924 – MU-734
2014 Paavo ja Aira Vainikka, Savitaipale – Volvo L 94D 1939 – HC-472
2015 Arto ja Sinikka Anttila, Järvenpää – Mercedes-Benz L3500 1952 – MBI-35
2016 Petri Niemi, Tampere – Ford T pickup 1923
2017 Leila Suutarinen, Kaivanto – Chevrolet Capitol Truck 1928
2018 Olavi Nenonen, Pieksamäki, Ford Model 51-157 1935
2019 Mikko Haaslahti, Rauma – Bedford OL BC 75 1947
2020 Matti Polvela, Tampere – Volvo L 223 Z, vm. 1949
2021 Tarja ja Tommi Poskiparta, Kurikka – Bedford KC, vm. 1948
2022 Jarmo Lehtovaara, Littoinen – Austin K4, vm. 1949
2023 Olavi Nenonen, Pieksämäki – Mercedes-Benz L3000, vm. 1940
2024 Jari Lehtovaara, Turku – Sisu L60, vm. 1951
5) Paras kokonaisuus

Kevään 2003 tapahtumasta alkaen Kevätpäiväntasaukseen osallistuvien joukosta on valittu paras kokonaisuus. Autokunta, jonka kaikki osatekijät kuten auto, asusteet ja kuorma esittelevät parhaiten hyötyajoneuvokulttuurin perinnettä, palkitaan kiertopalkinnolla. Lisäpisteitä arvosteluraadilta saa, jos ei liiku yksin vaan vieressä istuu puoliso, ystävä tai muu apumies eli repsikka. Kiertopalkintona parhaan kokonaisuuden esittänyt autokunta saa vuodeksi haltuunsa kalajokelaisen liikennöitsijän Reijo Priuskan lahjoittaman seinäkellon. Mustasta marmorista valmistetun kellon tauluun on kullatulla kaiverruksella tallennettu Priuskan Austin WA 2 vm. 1952.

Paras kokonaisuus -palkinnon saajat:
2003 Raimo ja Helvi Kuortti, Tampere
2004 Raimo ja Sirpa Mesiranta, Kangasala
2005 Jouko ja Heikki Virtanen, Tottijärvi
2006 Kalevi Vähä-Tahlo ja Mikael Marjamäki, Nokia
2007 Esa Haavisto ja Anita Kuvaja, Köyliö
2008 Aulis Hartikainen ja Liisa Savolainen, Juankoski
2009 Sauli Lavikka ja Raija Vainiomäki-Leinonen, Savitaipale
2010 Pentti ja Riitta Toivonen, Vantaa
2011 Erkki Väisänen, Ruuhimäki
2012 Olavi ja Pirkko Kokkonen, Iittala
2013 Juhani ja Kalevi Tuira, Lahti
2014 Juha Leppänen, Lahti
2015 Jussi ja Salli Kähönen, Tampere
2016 Matti ja Arja Kallio, Sievi
2017 Sirja ja Anssi Lavikka (TVH Sisu)
2018 Simo Hellman, Sastamala (Saurer vm 1966)
2019 Tommi ja Kauko Korpi (Scania L51 -54)
2020 ”EI KEIKKAA KORONAN TAKIA”
2021 ”EI KEIKKAA KORONAN TAKIA”
2022 Tarja ja Tommi Poskiparta, Kurikka (Bedford KC, vm. 1948)
2023 Kauko Välimäki, Hämeenkyrö, Borgward B 1500 / 036
2024 Esko Pohjola, Ylöjärvi, Volvo PV834, vm. 1952
2025
6) Mutteri -palkinto

Vuoden Mutteri on Arto Rantalan aloitteesta syntynyt Vetkun entisöintipalkinto. Vetkun vastaavana museoajoneuvo-tarkastajana toimiva Arto on aina kantanut huolta hyvästä laatutasosta ja suunnitteli palkintoa pitkään. Vuonna 2010 palkinto jaettiin ensimmäinen kerran. Arton idea on, että järjestämättä perinteistä entisöintikilpailua jaetaan tunnustuspalkinto esimerkillisestä hyötyauton entisöinnistä. Näin palkituksi voi tulla myös taitaja, joka ei itse halua aikaansaannoksestaan ”tehrä numeroo”. Säännöt ovat koko ajan olleet samat, ja aloite palkittavasta on aina tullut museoajoneuvotarkastajilta.

Säännöt
1. Veteraanikuorma-autoseura ry jakaa vuosittain kesäkeikan yhteydessä Vuoden Mutteri-kiertopalkinnon edellisen vuoden parhaasta hyötyajoneuvon entisöinnistä.
2. Palkittavan henkilön tulee olla auton omistaja ja Veteraanikuorma-autoseura ry:n jäsen. Palkittavan ajoneuvon tulee olla rekisteröity museoajoneuvoksi.
3. Ehdotuksen palkinnon saajasta voi tehdä rekisteröity museoajoneuvotarkastaja. Veteraanikuorma-autoseuran hallitus pyytää seuran jäsenluettelossa olevilta tarkastajilta esityksiä palkitsemisen arvoisista entisöinneistä. Hallitus voi ennen päätöksentekoa pyytää lausuntoa seuran vastaavalta museoajoneuvotarkastajalta.
4. Vuoden Mutterilla palkittavaa arvioitaessa huomioidaan mm.
– ajoneuvon alkuperäisyys ja historiatietojen tallennus
– entisöintityön laatu ja määrä
– ajoneuvon erikoisuus ja harvinaisuus
– päällirakenteet ja varusteet
5. Vuoden Mutterin voi saada vain yhdestä entisöinnistä.
6. Kiertopalkintoon kiinnitetään nimilaatta ajoneuvotietoineen. Palkitulle luovutetaan omaksi autoon kiinnitettävä keulamerkki.
7. Kiertopalkinto tulee palauttaa hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkitsemista Veteraanikuorma-autoseura ry:lle.
8. Nämä säännöt on tarkistettu hyväksytty 17.8.2013 toistaiseksi voimassa olevina, ja niitä voidaan muuttaa hallituksen yksimielisellä päätöksellä.

Mutteri palkinnon – saajat:
VUOSI | AJONEUVO | VUOSIMALLI | OMISTAJA |
2009 | Scania L 80 | 1975 | Matti Keskinen, Järvenpää |
2010 | Volvo FB88 | 1968 | Ari Perttilä, Lahti |
2011 | Kontio-Sisu K-138 SV | 1967 | Jari Anttola, Viitasaari |
2012 | Scania LS 141 S + Jyki pv | 1979 | Tarmo Friberg, Lieto |
2013 | Ford Thames Trader | 1959 | Tapio Nisula, Jyväskylä |
2014 | Scania-Vabis L75 | 1963 | Kai Sillankorva, Hämeenlinna |
2015 | Volvo NB88 | 1971 | Pekka Laiho, Kausala |
2016 | Wilke | 1964 | Carl-Johan Blomqvist, Turku |
2017 | Hanomag Kurier | 1964 | Timo Nieminen, Hausjärvi |
2018 | Bedford OL BC 75 | 1947 | Mikko Haaslahti, Rauma |
2019 | Ford Thames 7V | 1948 | Kimmo Innala, Renko |
2020 | Volvo NB 86 | 1970 | Tuomo Siltala, Haapajärvi |
2021 | Karhu-Sisu | 1979 | Pertti Rönkkö & Jarno Rönkkö, Sukeva |
2022 | Vanaja VKN 4300 + ppv | 1957 | Olli ja Pekka Saarinen, Tammela |
2023 | Sisu R-142-BPT | 1971 | Leo ja Mikko Siirilä, Kokkola |

Lisää kuvia palkituista löydät Vetkun Galleriasta