Palkitsemisia ilman kilpailuhenkeä
Erityistä kiitosta järjestelyvastuulliset ovat saaneet jäsenistön taholta siitä, ettei yhteisissä kokoontumisissa ole kilpailuhenkisyyttä. Tämä on koettu tasa-arvoisuutta lisäävänä tekijänä. Mukaan voi yhtä hyvin lähteä häpeilemättä myös käytössä rispaantuneella ajoneuvolla, jonka entistämistä ollaan vasta aloittelemassa, kuin huippuhienoksi kunnostetulla harvinaisuudellakin. Hienoimman tai kalleimman ajoneuvon omistajan asemesta Seurassa on nähty tarpeelliseksi palkita henkilöitä, jotka ovat ansioituneet perinnetallennustyötä tehdessään.
1) Vetkun kiertopalkinto
Pisimpään käytännössä ollut palkitsemistapa on vuotuisen päätapahtuman, kesän ajokeikan, aikana luovutettava Vetkun kiertopalkinto. Kupariin pakotetun Kanttiauto-reliefin tilasi SKAL:n tiedotuspäällikkö ja Veteraanikuorma-autojen seuran sihteeri Juha Norppa-Rahkola tuntemaltaan hyvinkääläiseltä matrikkelitaiteilija Mauno Mattilalta. Tilauksen kustansi A-Vakuutus Oy.
Palkinto luovutettiin ensimmäisen kerran Veteraanikuorma-autojen seuran 1. Matka-ajon, Pitkä Keikka 1989 (Rovaniemi – Lappeenranta) päätösjuhlassa Lappeenrannassa lauantaina 3.6.1989. Kannustuspalkinnon saajaksi johtokunta valitsi savitaipalelaisen Paavo Vainikan, Volvo LV127 / 1941 upeasta entisöintityöstä. ’Karjalainen ilta’ järjestettiin osana Suomen Kuorma-autoliiton liittokokoustapahtumia. Vuonna 2023 Raimo Mesiranta rakensi Kanttiautoreliefille sen arvoisen puisen kuljetuslaatikon, johon on tallennettu myös palkinnon historia.
Keikalla palkitaan aina yksi osallistuja Seuran tarkoitusperien hyväksi tehdystä työstä. Palkittava saa arvostetun kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa. Seuran hallitus päättää palkitsemisperusteista tapauskohtaisesti. Toisinaan kiertopalkinto on luovutettu Keikan lähtöpaikkakunnalle pisimmän matkan takaa ajaen saapuneelle osallistujalle. Pitkän matkan ajaminen museokuorma-autolla on kulttuuriteko sinänsä ja todistaa ennen muuta todellista perinteen vaalimista.
Perinnetallennuksen jatkumisen turvaamisesta on Seurassa kannettu huolta sen alkuajoista lähtien. Seuran puheenjohtajana vv. 1992 – 2001 toiminut Veikko Hoppula lahjoitti Nuorimman osallistujan kiertopalkinnon nuorten harrastajien aktivoimiseksi. Palkinto myönnetään kullakin keikalla nuorimmalle Seuran jäsenelle, joka ajoneuvolla osallistuu kesäkeikalle. Palkinnon sai pysyvästi haltuunsa tuusulalainen Petro Lindfors vuonna 2007, jonka jälkeen päätettiin jatkaa palkinnon jakamista Seuran omalla vastaavalla palkinnolla.
Kanttiauto-relief kiertopalkinnon saajat:
1989 Pitkä keikka – Chevrolet 1937 – Lauri Rusi, Halkia
1990 Jäämeren keikka – REO 1935 – Olavi Sallinen, Kangasala
1991 Kainuun keikka – REO 1935 – Olavi Sallinen, Kangasala
1992 Hämeen keikka – Ford TT 1929 – Timo Entonen, Ollila
1993 Haapamäen keikka – Austin 1952 – Reijo Priuska, Tynkä
1994 Savon keikka – Ford 098 T 1940 – Into Nikander, Märynummi
1995 Petsamon keikka – Ford 1940 – Harri Haggrén, Jämsä
1996 Juhlakeikka K-a 100v – Chevrolet 1959 – Esa Siponen, Alapitkä
1997 Pohjanmaan keikka – Chevrolet 1937 – Eino Luukkainen, Kitee
1998 Satakunnan keikka – Volvo Titan 1959 – Aulis Hartikainen, Juankoski
1999 Kannaksen keikka – Chevrolet 1937 – Lauri Rusi, Halkia
2000 Susirajan keikka – Steyr 586 1960 – Reino Krouvila, Nousiainen
2001 Ahvenanmaan keikka – Sisu 1964 – Hannu Kettunen, Juankoski
2002 Keski-Suomen keikka – Ford K-700 1972 – Jorma Rusanen, Sotkamo
2003 Kymenlaakson keikka – Jyry-Sisu 1960 – Reino Lehtinen, Anjalankoski
2004 Pohjois-Suomen keikka – Chevrolet HS 158 1937 – Raimo Stenvall, Tuusula
2005 Etelä-Pohjanmaan keikka – Volvo LV 101 Pic Up 1939 – Antti J Kaura, Kauhajoki
2006 Savo-Karjalan keikka – Humber Sceptre 1964 (h-a) – Erkki Humpas, Espoo
2007 Päijänteen Keikka – Ford Thames Trader 1959 – Tapio Nisula, Muurame
2008 Eestin Keikka – International KB3 1941 – Esa Pyyhkäläinen, Helsinki
2009 Länsirannikon Keikka – Scania-Vabis L55 1961 – Carl-Johan Blomqvist, Turku
2010 Kallaveden Keikka – Volvo L 495 1964 – Pertti Lähivaara, Kuopio
2011 Pohjanlahden Keikka – Volvo F88 1968 – Olof Stara, Pietarsaari
2012 Kiteen Keikka – Vanaja VA-2 1957 – Esa Halttunen, Tolosenmäki
2013 Hankoniemen Keikka – Ford F600 1959 – Aimo Pirnes, Pyhäsalmi
2014 Napapiirin Keikka – Ford Thames 1954 – Tarmo Hirvi, Savitaipale
2015 Saimaan Keikka -Volvo L 124 D 1941- Paavo ja Aira Vainikka, Savitaipale
2016 Kuopion Keikka – Opel Blitz 1958 – Kari Niva, Rovaniemi
2017 Sievin keikka – Volvo L 420 – Jari Kosenius, Riihimäki
2018 Armonlaakson keikka – Scania – Timo Saarela, Kuusamo
2019 Koillismaan keikka – Sisu – Eeva ja Jari Lehtovaara, Lieto
2020 Koronakesän keikka – Merja ja Tuure Hulmi, Säkylä
2021 Vaasan keikka – Kaj Nymark, Vaasa
2022 Koskensaaren keikka – Raimo Mesiranta, Kangasala
2023 Olavinlinnan keikka – Jari Kosenius, Riihimäki
2) NÄRKO -palkinto
NÄRKO -palkinto luovutetaan kunkin keikan päätapahtuman aikana suoritettavan Yleisön suosikki -äänestyksen perusteella keikan sympaattisimmalle autolle. Mikäli jo aiemmin voittanut ajoneuvo äänestetään yleisön suosikiksi uudelleen, palkitaan toiseksi eniten ääniä saanut ajoneuvo. Palkinnon on asettanut Seuran toimintaa tukeva NÄRKO FINLAND Oy vuonna 2005 ajetun Etelä-Pohjanmaan Keikan yhteydessä Närpiössä.
NÄRKO-palkinnolla palkitut:
2005 Närpiö, Etelä-Pohjanmaan Keikka – Ford A Pickup 1929 – Pentti Kuosmanen, Pyhäsalmi
2006 Pieksämäki, Savo-Karjalan Keikka – Volvo LV 94 D 1939 – Paavo Vainikka, Savitaipale
2007 Jyväskylä, Päijänteen Keikka – Vanaja NT-69/4000-1150-63 1963 – Paavo Vainikka, Savitaipale
2008 Tallinna, Eestin Keikka – Ford 82C 1938 – Kurt Björkbom, Loimaa
2009 Kullaa, Länsirannikon Keikka – Ford A 1931 – Matti Haavisto, Nokia
2010 Kuopio, Kallaveden Keikka – DKV F 800 – 1955 – Arponen Kari, Tornio
2011 Kalajoki, Pohjanlahden Keikka – Scania LS 110 S/46 1970 – Göran Nyholm, Koivulahti
2012 Kitee, Kiteen Keikka – Scania Vabis L 56 1965 – Jari Ollila, Sastamala
2013 Hanko, Hankoniemen Keikka – Peterbilt Conventional 1981 – Jorma ja Anja Kuhmonen, Pieksämäki
2014 Rovaniemi, Napapiirin Keikka – Scania-Vabis L75 +ppv 1963 – Kai Sillankorva, Hämeenlinna
2015 Lappeenranta, Saimaan Keikka – Ford TT 1924 – Ilpo Niemi, Tampere
2016 Kuopio, Kuopion Keikka – Wilke 1964 – Carl-Johan Bolmqvist, Turku
2017 Kokkola, Sievin keikka – Sisu SH-4 /VetKu) – Kauko Välimäki ja Aarno Kämppi
2018 Naantali, Armonlaa
2019 Kuusamo, Koillismaan keikka – Ford 15-157, vm 1935 – Olavi Nenonen, Pieksamäki
2020 Imatra, Koronakesän keikka – Scania-Vabis L75 + puoliperävaunu vm 1960 – Ilpo Salomaa
2021 Vaasa, Vaasan keikka – Scania LBS 141 + puoliperävaunu vm 1978 – Stefan Lund
2022 Jyväskylä, Koskensaarenkeikka – Scania LBS 76 + täysperävaunu vm 1967 – Carl-Johan Blomqvist
3) Nuorin kuljettaja -palkinto
Kesäkeikan yhteydessä palkitaan nuorin kuljettajana keikkaan osallistunut.
- 2008 Topi Nenonen De Soto L 500 1958
- 2009 Topi Nenonen De Soto L 500 1958
- 2010 Markus Friberg Kontio-Sisu LP 138 CVT 1979
- 2011 Jaakko Rusanen Volvo Starck 1963
- 2012 Fredrik Blomqvist Volvo F 12 1978
- 2013 Petra Piirto Scania Vabis L36 1965
- 2014 Markus Siitonen Sisu M162 BPT 1976
- 2015 Teemu Kivi Sisu N162 1981
- 2016 Kustaa Palonen Scania 112 1983
- 2017 Lassi Paarala Leyland bussi 1994
- 2018 Kristian Friberg Sisu 1999
- 2019 Tommi Korpi Scania L51 Drabant 1987
- 2020 Mika Ojanen Scania 82
- 2021 Matti Perämäki Kontio-Sisu 1991
- 2022 Daniel Friberg Scania LS 110 2002
4) Olavi Sallinen -palkinto
Loska-ajo on alun perin kangasalalaisen veteraanimobilisti Olavi Sallisen idea. Kurakelien aikaan järjestettävällä ajotapahtumalla hän haluaa muistuttaa harrastajille, että ”eihän silloinkaan kelin mukaan ollut varaa ajoon lähtöä päättää, kun näillä autoilla leipä hankittiin! Tosi harrastaja haluaa kunnioittaa kuorma-autoilun perinnettä myös huonommilla keleillä.” Sallinen on lahjoittanut Veteraanikuorma-autojen seura ry:lle kiertopalkinnon, jonka saa vuodeksi haltuunsa se Seuran jäsen, joka vanhimmalla kuorma-autolla osallistuu Loska-ajoon. Sama auto voi tuottaa kuljettajalleen Loska-ajo -palkinnon vain yhden kerran. Pokaalin jalustaan kiinnitettyyn hopealaattaan kaiverretaan palkinnon saajan nimi, vuosiluku sekä auton merkki, malli ja vuosimalli. Kiertopalkintoon liittyy myös metallinen laatta, joka jää henkilökohtaiseksi muistoksi pokaalia vuoden hallinneelle.
Olavi Sallinen -palkinnon saajat
1996 Timo Entonen, Marttila – Ford TT Truck 1925
1997 Markku Koskinen, Vantaa – Ford AA 1931
1998 Into Nikander, Märynummi – Ford 099 1940
1999 Arne Åvall, Helsinki – Ford AA 1932
2000 Sture Palmgren, Pernå – Volvo LV 290 1937
2001 Matti Haavisto, Nokia – Bedford 1947
2002 Markku Eskelä, Helsinki – Ford AA 1931
2003 Pentti Kuosmanen, Pyhäsalmi – Ford A PicUp 1929
2004 Matti Haavisto, Nokia – Ford A 1931
2005 Olavi Sallinen, Kangasala – R.E.O. Speed Wagon 1935
2006 Jukka Andersson, Hämeenlinna – Ford BB18 1935
2007 Timo Volanen, Mäntyharju – Ford AA 1929
2008 Matti Lehto, Siuro – GMC CCKW 353 1942
2009 Antti Prusi, Kangasala – Studebaker M16-52 1946
2010 Kirsti ja Raimo Stenvall, Tuusula – Chervolet H 131 1937
2011 Aarno Kämppi, Pälkäne – Willys Jeep 1956
2012 Ilpo Niemi, Tampere – Ford TT 1924 – MPR-62
2013 Ilpo Niemi, Tampere – Ford TT 1924 – MU-734
2014 Paavo ja Aira Vainikka, Savitaipale – Volvo L 94D 1939 – HC-472
2015 Arto ja Sinikka Anttila, Järvenpää – Mercedes-Benz L3500 1952 – MBI-35
2016 Petri Niemi, Tampere – Ford T pickup 1923
2017 Leila Suutarinen, Kaivanto – Chevrolet Capitol Truck 1928
2018 Olavi Nenonen, Pieksamäki, Ford Model 51-157 1935
2019 Mikko Haaslahti, Rauma – Bedford OL BC 75 1947
2020 Matti Polvela, Tampere – Volvo L 223 Z, vm. 1949
2021 Tarja ja Tommi Poskiparta, Kurikka – Bedford KC, vm. 1948
2022 Jarmo Lehtovaara, Littoinen – Austin K4, vm. 1949
5) Paras kokonaisuus
Kevään 2003 tapahtumasta alkaen Kevätpäiväntasaukseen osallistuvien joukosta on valittu paras kokonaisuus. Autokunta, jonka kaikki osatekijät kuten auto, asusteet ja kuorma esittelevät parhaiten hyötyajoneuvokulttuurin perinnettä, palkitaan kiertopalkinnolla. Lisäpisteitä arvosteluraadilta saa, jos ei liiku yksin vaan vieressä istuu puoliso, ystävä tai muu apumies eli repsikka. Kiertopalkintona parhaan kokonaisuuden esittänyt autokunta saa vuodeksi haltuunsa kalajokelaisen liikennöitsijän Reijo Priuskan lahjoittaman seinäkellon. Mustasta marmorista valmistetun kellon tauluun on kullatulla kaiverruksella tallennettu Priuskan Austin WA 2 vm. 1952.
Paras kokonaisuus -palkinnon saajat:
2003 Raimo ja Helvi Kuortti, Tampere
2004 Raimo ja Sirpa Mesiranta, Kangasala
2005 Jouko ja Heikki Virtanen, Tottijärvi
2006 Kalevi Vähä-Tahlo ja Mikael Marjamäki, Nokia
2007 Esa Haavisto ja Anita Kuvaja, Köyliö
2008 Aulis Hartikainen ja Liisa Savolainen, Juankoski
2009 Sauli Lavikka ja Raija Vainiomäki-Leinonen, Savitaipale
2010 Pentti ja Riitta Toivonen, Vantaa
2011 Erkki Väisänen, Ruuhimäki
2012 Olavi ja Pirkko Kokkonen, Iittala
2013 Juhani ja Kalevi Tuira, Lahti
2014 Juha Leppänen, Lahti
2015 Jussi ja Salli Kähönen, Tampere
2016 Matti ja Arja Kallio, Sievi
2017 Sirja ja Anssi Lavikka (TVH Sisu)
2018 Simo Hellman, Sastamala (Saurer vm 1966)
2019 Tommi ja Kauko Korpi (Scania L51 -54)
2020 ”EI KEIKKAA KORONAN TAKIA”
2021 ”EI KEIKKAA KORONAN TAKIA”
2022 Tarja ja Tommi Poskiparta, Kurikka (Bedford KC, vm. 1948)
2023 Kauko Välimäki, Hämeenkyrö, Borgward B 1500 / 036
6) Mutteri -palkinto
Vuoden Mutteri on Arto Rantalan aloitteesta syntynyt Vetkun entisöintipalkinto. Vetkun vastaavana museoajoneuvo-tarkastajana toimiva Arto on aina kantanut huolta hyvästä laatutasosta ja suunnitteli palkintoa pitkään. Vuonna 2010 palkinto jaettiin ensimmäinen kerran. Arton idea on, että järjestämättä perinteistä entisöintikilpailua jaetaan tunnustuspalkinto esimerkillisestä hyötyauton entisöinnistä. Näin palkituksi voi tulla myös taitaja, joka ei itse halua aikaansaannoksestaan ”tehrä numeroo”. Säännöt ovat koko ajan olleet samat, ja aloite palkittavasta on aina tullut museoajoneuvotarkastajilta.
Säännöt
1. Veteraanikuorma-autoseura ry jakaa vuosittain kesäkeikan yhteydessä Vuoden Mutteri-kiertopalkinnon edellisen vuoden parhaasta hyötyajoneuvon entisöinnistä.
2. Palkittavan henkilön tulee olla auton omistaja ja Veteraanikuorma-autoseura ry:n jäsen. Palkittavan ajoneuvon tulee olla rekisteröity museoajoneuvoksi.
3. Ehdotuksen palkinnon saajasta voi tehdä rekisteröity museoajoneuvotarkastaja. Veteraanikuorma-autoseuran hallitus pyytää seuran jäsenluettelossa olevilta tarkastajilta esityksiä palkitsemisen arvoisista entisöinneistä. Hallitus voi ennen päätöksentekoa pyytää lausuntoa seuran vastaavalta museoajoneuvotarkastajalta.
4. Vuoden Mutterilla palkittavaa arvioitaessa huomioidaan mm.
– ajoneuvon alkuperäisyys ja historiatietojen tallennus
– entisöintityön laatu ja määrä
– ajoneuvon erikoisuus ja harvinaisuus
– päällirakenteet ja varusteet
5. Vuoden Mutterin voi saada vain yhdestä entisöinnistä.
6. Kiertopalkintoon kiinnitetään nimilaatta ajoneuvotietoineen. Palkitulle luovutetaan omaksi autoon kiinnitettävä keulamerkki.
7. Kiertopalkinto tulee palauttaa hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkitsemista Veteraanikuorma-autoseura ry:lle.
8. Nämä säännöt on tarkistettu hyväksytty 17.8.2013 toistaiseksi voimassa olevina, ja niitä voidaan muuttaa hallituksen yksimielisellä päätöksellä.
2010 Scania L 80, 1975, Matti Keskinen, Järvenpää
2011 Volvo FB88, 1968, Ari Perttilä, Lahti
2012 Kontio-Sisu K-138 SV, 1967, Jari Anttola, Viitasaari
2013 Scania LS 141 S + Jyki pv.,1979, Tarmo Friberg, Lieto
2014 Ford Thames Trader, 1959, Tapio Nisula, Jyväskylä
2015 Scania-Vabis, 1963, Kai Sillankorva, Hämeenlinna
2016 Volvo NB-88, 1971, Pekka Laiho, Kausala
2017 Hanomag Kurrier, 197x, Timo Nieminen, Hausjärvi
2018 Bedford OL BC 75, 1947, Mikko Haaslahti, Rauma
2019 Ford Thames 7V, 1948, Kimmo Innala, Renko
2020 Volvo NB 86, 1970, Tuomo Siltala, Haapajärvi
2021 Karhu-Sisu, 1979, Pertti Rönkkö & Jarno Rönkkö, Sukeva