• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot/palkitut
    • Hallituksen alue
  • Uutiset/tapahtumat
    • Uutisia
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Kunniajäsenet

Kunniajäseniä

Veteraanikuorma-autoseura ry:n sääntöjen mukaan seuralla voi olla myös kunniajäseniä, jotka vuosikokous kutsuu hallituksen esityksestä. Ensimmäiseksi kunniajäsenekseen Seura kutsui vuonna 1996 kangasalalaisen Olavi Sallisen. Seuran kunniajäseniksi on kutsuttu niin ikään seuraavat jäsenet

2003 Into Nikander, Halikko

2005 Paavo Vainikka, Savitaipale

2008 Veikko Hoppula

2012  Raimo Stenvall, Tuusula

2012  Sture Palmgren, Pernaja

2017  Olli Blomberg, Kuopio

2017  Raimo Mesiranta, Kangasala

2017  Markku Koskinen, Pornainen

Seuran 30-vuotisjuhlissa vuonna 2017 nimitettiin seuran ensimmäinen kunniapuheenjohtaja ja hän on itseoikeutetusti Veikko Hoppula. 

Olavi Sallinen

Seuran ensimmäisen kunniajäsenen esittely toimikoon esimerkkinä siitä, miten kuljetuskulttuuria on mahdollisuus tallentaa, kun sitä tekee koko sydämellään.

Kangasalalainen, vuonna 1932 Viipurissa syntynyt Olavi Sallinen teki mittavan päivätyön ammattimaisen kuorma-autoliikenteen parissa. Museoautojen harrastamisen hän aloitti jo 1950-luvulla. Ammattinsa johdosta Sallinen oli aina erityisen kiinnostunut vanhoista kuorma-autoista, niiden entistämisestä ja niihin liittyvän perinteen ja tarvikkeiden tallentamisesta. Hän oli yksi ensimmäisistä museokuorma-autoharrastajista maassamme, 1980-luvulla hän aloitti keskustelun museoviranomaisten kanssa ajoneuvon kulttuurihistoriallisesta merkittävyydestä. Sallisen harrastustoiminta kantoi yhteiskunnallistakin hedelmää, vuonna 1982 hän avasi ensimmäisen museonsa Kangasalan Vehoniemenharjulle.

Vuonna 1986 Lilja ja Olavi Sallinen perustivat museotoimintansa taustavoimaksi Vehoniemen Automuseosäätiön ja samoihin aikoihin säätiö avasi toisen museon Kangasalle nimellä Suomen Sotilas- ja erikoisajoneuvohistoriallinen museo. Säätiön perustamisen ja museotoiminnan laajentamisen teki mahdolliseksi Sallisen samanaikainen luopuminen pääosasta laajaa yritystoimintaansa. Vuonna 1991 Vehoniemen Automuseosäätiö muuttui julkisyhteisöjen ylläpitämäksi säätiöksi, kun A-Katsastus Oy (ent. Autorekisterikeskus), Kangasalan kunta, Puolustusministeriö ja Tiehallinto (ent. Tielaitos) tulivat mukaan säätiöön ja sopivat entistä laaja-alaisemman tieliikennemuseon perustamisesta. Tässä yhteydessä säätiön museoiden ryhmään tuli mukaan Tiemuseo. Vuodesta 1992 alkaen museo on tunnettu nimellä Mobilia ja säätiön nimi muutettiin Mobilia säätiöksi.

Sallisen entistämiä hyötyajoneuvoja kertyi vuosien varrella lukematon määrä. Omaan talliin sijoitetut liittyvät kaikki suvun kuljetushistoriaan; Useimmat ovat samoja tai ainakin samanlaisia, joilla Sallisen suvussa on ajettu ammattimaista liikennettä. Puoliperävaunullinen Chevrolet vm.1928 kuorma-auto on juuri sellainen, millä hänen isänsä Toivo Sallinen aloitti ammattimaisen liikenteen harjoittamisen Kivennavalla. R.E.O. Speedwagon vm. 1935 on myös omistajansa ylpeys ja rakkaus. Tarkalleen samanlaisella autolla Toivo Sallinen ajoi välirauhan aikana Rovaniemi – Petsamo -väliä tauotta. Ilmajäähdytteinen,1964 -mallinen Magirus-Deutz Pluto edustaa kalustoa, joista 1960 luvulla Sallisen kuljetusliike oli tunnettu.

Olavi Sallinen oli sikäli poikkeuksellinen ja joskus ehkä kiistanalainenkin museomies, että hän uskalsi vaatia museoesineiden esittelyä niitä käyttämällä. ”Autot on rakennettu ajamista varten”. Hän itse noudatti ohjettaan osallistumalla vanhoilla kuorma-autoilla moniin merkittäviin kotimaisiin ja myös useihin kansainvälisiin ajotapahtumiin. Milloin hän itse oli estynyt osallistumasta, hän luovutti autonsa ajoon jonkun ystävän kuljettamana.

Olavi Sallinen oli myös sekä Suomen Automobiili-Historiallisen Klubin että Tampereen Seudun Mobilistien kunniajäsen ja hänet on palkittu ajoneuvoperinteen tallennus-ansioistaan puolustusvoimien sotilasansiomitalilla 1987 sekä Suomen Leijonan ritarikunnan ritarimerkillä v. 1991.

Raimo Stenvall

Tuusulalainen liikenneneuvos Raimo Stenvall on toiminut Vetkun eräänä tukipilarina myös lähes Seuran perustamisvuosista alkaen. Hänen omat taltiointinsa ovat kasvaneet vuosien varrella myös niin isoksi kokoelmaksi, että Hyrylään perustettiin oma automuseo syksyllä 2005. Raimo on yhdessä Kirsti rouvansa kanssa vuosikausien ajan hoitanut ansiokkaasti Vetkun kerhotuotteiden myyntiä. Muiden keikkaosallistujien siirtyessä ruokailemaan tai tutustumaan johonkin mielenkiintoiseen kohteeseen nähdään yleensä miehen itsensä ikäinen Chevrolet 1937 kuorma-auto kerhotuotteista kiinnostuneen yleisön piirittämänä, lavan sivuilla myyntipuuhissa ahkeroimassa Kirsti ja Raimo.

Ensisijainen sivupalkki

Yhdistys

  • Museoajoneuvotarkastajat
  • Historia
  • Säännöt
  • Tietosuojaseloste
  • Hallitus
  • Puheenjohtajat
  • Kunniajäsenet
  • Palkinnot/palkitut
  • Hallituksen alue

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Magneettimäen museotie 30 vuotta

6.2.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

6.2.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Loska-ajo 8. – 9.10.2022

30.9.2022

Koskensaaren Keikka 17. – 19.6.2022

25.5.2022

Kevätpäiväntasaus 26. – 27.3.2022

26.3.2022

Loska-ajo 9. – 10.10.2021

9.10.2021

Vaasan Keikka 20. – 22.8.2021

20.8.2021

Kevätpäiväntasaus 27. – 28.3.2021

27.3.2021

Loska-ajo 10. – 11.10.2020

10.10.2020

Lisää tapahtumia

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Mansen Mörinät 2022

20.9.2022

Volvo hytti myytävänä

19.9.2022

FinnMETKO 1.-3.9.2022

30.8.2022

Könnölän Kesäpörinät 16.7.2022

10.7.2022

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

PL4
11101 RIIHIMÄKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Pankkiyhteys:
FI12 4108 0010 3180 56
ITELFIHH

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}