• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Museoajoneuvotarkastajat
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot / palkitut
    • Hallituksen alue
  • Keikat/tapahtumat
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Kesän keikka

Veteraanikuorma-autoseura ry:n näyttävintä toimintaa ovat olleet lähes seuran perustamisvuosista lähtien kesäkuun alkuviikkojen aikana ajettavat matka-ajot, eli ”Keikat”.

Ensimmäinen varsinainen matka-ajo oli vuoden 1989 PITKÄ KEIKKA Rovaniemeltä Lappeenrantaan.

Keikkaperinteen syntyhistoria

Kesällä 1988 Turun Kaupunginteatterilla vietetyn Suomen Kuorma-autoliitto ry:n liittokokouksen ”vetonaulaksi” oli kutsuttu edellisen vuoden kokouksessa (Kuopio) perustetun Veteraanikuorma-autojen seuran jäsenistöä autoineen. Samassa yhteydessä pidetyssä Seuran vuosikokouksessa ideoitiin suuntaviivoja nuoren yhdistyksen tulevalle toiminnalle.

Ajoneuvohistorian tallennuksen ”Grand old Man”, Olavi Sallinen Kangasalta, ehdotti valmisteltavaksi ajoa kaikkien automiesten Mekkaan, Petsamoon – tietenkin juuri sellaisilla autoilla, joilla tuota legendaarista rahtirallia oli 40 -luvun alussa hoidettu.

Innostusta asian toteuttamiseen ei kokouksen osanottajilta puuttunut, mutta koska kyse oli kuitenkin suuren ja arvaamattoman itänaapurin, Neuvostoliiton alueesta päätettiin kokoontumisajoa harjoitella ensin turvallisesti kotimaan kamaralla.

Toteutettu ”harjoitteluajo” oli sitten mainittu Pitkä Keikka, yli 800 km:n leiskaus Lapin pääkaupungista Karjalaisten maille! Tokihan perustavoitekin, Petsamon Keikka Liinahamarin satamaan, saatiin sittemmin toteutetuksi – tosin vasta toisella yrittämällä viisi vuotta ensimmäisen Jäämeren Keikan jälkeen.

Petsamon Liikenteen 50v. juhla-ajona ajettu Jäämeren Keikka jouduttiin suuntaamaan Norjan puolelle Neuvostoliiton viranomaisten evättyä viime hetkellä pääsyn Muurmanskin hallintoalueelle.

Puolison, koko perheen tai hyvän ystävän kanssa ajettu retki vanhalla kuorma-autolla mielenkiintoisille, historiallisen taustan omaaville seuduille on osallistujille aina kesän kohokohta. Vuosien varrella useimmat aktiivisemmin osallistuvista seuran jäsenistä ovat tulleet toisilleen tutuiksi, jopa hyviksi ystäviksi, joita on ilo tavata ja joiden kanssa aika kuluu rattoisasti. Jokaisella keikalla mukaan tulee myös uusia jäseniä, joten mistään kuppikuntaisuudesta ei siis ole pelkoa.

Tavoite

Keikkojen tarkoitus onkin, paitsi esitellä kuorma-autoihin ja niiden käyttöön liittyvän perinteen tallennusharrastusta, myös tutustuttaa aina uusia paikkakuntia ja yrityksiä Seuran jäsenistölle. Näin säilytämme mielenkiintomme osallistua Keikalle vuodesta toiseen.

Kilpailuhenkeä, leikkimielellä

Keikalla palkitaan aina yksi osallistuja Seuran tarkoitusperien hyväksi tehdystä työstä. Palkittava saa vuodeksi haltuunsa arvostetun kiertopalkinnon, kupariin pakotetun ”kanttiauto-reliefin”, jonka on lahjoittanut A-Vakuutus. Seuran hallitus päättää palkitsemisperusteista tapauskohtaisesti. Toinaan kiertopalkinto on luovutettu Keikan lähtöpaikkakunnalle pisimmän matkan takaa saapuneelle osallistujalle. Pitkän matkan ajaminen museokuorma-autolla kun on kulttuuriteko sinänsä, ja todistaa ennen muuta perinteen todellista vaalimista.

Perinnetallennuksen jatkumisen turvaamisesta on Seurassa kannettu huolta sen alkuajoista lähtien. Seuran puheenjohtajana vv. 1991 – 2001 toiminut Veikko Hoppula on lahjoittanut ”Nuorimman osallistujan kiertopalkinnon” nuorten harrastajien aktivoimiseksi. Palkinto myönnetään kullakin keikalla nuorimmalle Seuran jäsenelle, joka ajoneuvolla osallistuu ko. keikalle.

NÄRKO -palkinto luovutetaan kunkin keikan päätapahtuman aikana suoritettavan yleisön suosikki -äänestyksen perusteella keikan sympaattisimmalle autolle. Mikäli jo aiemmin voittanut ajoneuvo äänestetään yleisön suosikiksi uudelleen, palkitaan toiseksi eniten ääniä saanut ajoneuvo.

Palkinnon on asettanut Seuran toimintaa tukeva NÄRKO FINLAND Oy vuonna 2005 ajetun Etelä-Pohjanmaan Keikan yhteydessä Närpiössä.

Keikoille pyritään varustautumaan mahdollisimman tarkoin ajoneuvon aikakautta edustavalla tavalla. Autoilijan sarkapuku tai nahkatakki/saapashousu -yhdistelmä, flanellipaita, ’jatsarivartiset’ saappaat ja koppalakki kuuluvat vakio asusteisiin. Naispuolisilla osallistujilla ruudulliset hameet,essut ja huivit, kuin myös sopivat eväskorit täydentävät kokonaisuutta. Jos tupakaksi pannaan, on merkki tavallisemmin joko Työmies tai Saimaa puuholkilla, joskus myös pilli-Klubi.

Auton etumaskiin kiinnitetään Keikan ajokilpi, joista onkin tullut haluttua keräystavaraa.

Ensisijainen sivupalkki

Keikat/tapahtumat

  • Keikat
    • Keikkalista
    • Kevätpäiväntasaus - Veteraanikuorma-autojen kevättapahtuma
    • Kesän keikka
    • Loska-ajot
  • Tapahtumia

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Kesäkeikka 13. – 15.6.2025

17.4.2025

Kevätpäiväntasaus 22. – 23.3.2025

20.2.2025

Loska-ajo 11. – 12.10.2025

28.1.2025

Loska-ajo 12. – 13.10.2024

8.10.2024

Kalajoen keikka 14. – 16.6.2024

7.6.2024

Kevätpäiväntasaus 23. – 24.3.2024

11.3.2024

Loska-ajo 7. – 8.10.2023

25.9.2023

Magneettimäen museotie 30 vuotta

23.7.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

12.6.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Lisää tapahtumia

Siuron mörinät 2025

25.5.2025

Hiekkahentunen Vintage 2025 Vihti

13.4.2025

Rauta ja Petrooli 2025 Hämeenlinna

13.4.2025

Perinneradiopäivä Sastamalassa sekä kalustonäyttely Valkeakosken SäRes-Centerillä 2025

11.4.2025

Retro Trucks Lahes 2025

3.3.2025

Power Truck Show 2025 Härmä

3.3.2025

Classic Motorshow 2025 Lahti

3.3.2025

Retro Trucks Lahes 2024

24.4.2024

3-Tien Konepäivät 2024

29.1.2024

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

Valjastie 12
73500 JUANKOSKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Verkkolaskuosoite:
003715495624
Välittäjä: Maventa

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}