Vanajan vuodet
Vanajan autotehdas 1943 - 1968
10.6.1948
- Ylimääräinen yhtiökokous vahvistaa yhtiön tulevaksi nimeksi Vanajan Autotehdas Oy.
15.6.1948
- KTM vahvistaa nimenmuutoksen.
1.7.1948
- Uusi yritysnimi otetaan virallisesti käyttöön ja Vanajan Autotehdas Oy:n varsinainen toiminta alkaa. Samassa kuussa valmistuu ensimmäinen Vanaja-merkkinen auto malli on V-48.
Toukokuu 1950
- Ensimmäinen Vanaja-merkkinen Linja-auton alusta valmistuu.
1951
- Ensimmäiset bulldog -malliset Vanajat valmistuvat
1951
- Viimeiset puolitela-autoista 4-vetoisiksi kuorma-autoiksi muutetut Vanaja VaWh –autot luovutetaan.
- Yhteensä 60 tällaista autoa valmistettiin.
1952
- Vanajan Autotehdas Oy saa italialaisen Ansaldo-Fossatin valmistamien maansiirtokoneiden edustuksen.
- Ensimmäiset dieselmoottorilla varustetut Vanajat valmistuvat; moottorimerkkeinä Saksalainen Kämper ja Sveitsiläinen Saurer.
- Asiakkaiden omia dieselmoottoreita asennetaan eräisiin autoihin, koska bensiinimoottorien kausi alkaa olla ohi.
- Viimeinen puolitela-auto myydään.
- Tilinpäätös osoittaa ensimmäisen kerran voittoa.
1953
- Ainoat Suomeen tuodut Ansaldo-Fossatin valmistamat maansiirtokoneet luovutetaan asiakkaille.
1955
- Toimitetaan yhdessä Kiitokori Oy:n kanssa neljä kiskobussityyppistä ratatyövaunua Valtion Rautateille.
- Vanaja ostaa ensimmäiset suuret sarjat Leyland-dieselmoottoreita Britanniasta.
Toukokuu 1956
- Vanaja ostaa Hollannista sarjan Leyland-moottoreita, jotka on valmistettu lisenssillä DAF-tehtailla.
- Vanaja esittelee ensimmäisen Suomessa valmistetun takamoottorisen linja-autoalustan ja tuo Suomeen kaksi A.E.C.-kuorma-autoa.
24.10.1956
- Vietetään tehtaan lisärakennuksen harjannostajaisia.
21.11.1956
- Perustetaan erillinen myyntiyhtiö Vanaja-Myynti Oy.
1.3.1957
- Tehtaan lisärakennus otetaan käyttöön.
Huhtikuu 1957
- Ensimmäinen vetävällä telillä (6x4) varustettu Vanaja valmistuu.
- Myös ensimmäiset nelivetoiset (4x4) Vanaja valmistuvat.
- Vanaja osallistuu menestyksellisesti Puolustuslaitoksen talvitestiin kolmella tätä varten valmistetulla nelivetoisella (4x4) erikoisautolla ja yhdellä takavetoisella (4x2) kuorma-autolla.
Huhtikuu 1958
- Ensimmäinen makaavalla moottorilla (mahuri) varustettu Vanaja-linja-autonalusta valmistuu.
- Ensimmäinen 6x6-tyyppinen Vanaja valmistuu.
- Vanaja osallistuu ensimmäisen kerran ulkomaisille messuille, kyseessä ovat Barcelonan kansainväliset teollisuusmessut Espanjassa.
- Yksi kuorma-auto jää näytekappaleeksi Espanjaan.
Syyskuu 1958
- Vanaja osallistuu Thessalonikin 23. kansainvälisille messuille Kreikassa. Yksi kuorma-auto myydään suoraan messuilta Kreikkaan.
30.10.1958
- Vanaja esittelee uutuutena pakokaasujarrun.
13.6.1959
- Vanaja tilaa brittiläiseltä A.E.C.-tehtaalta 500 dieselmoottoria.
Syyskuu 1959
- Turkkiin toimitetaan pieni sarja nokallisia kuorma-autoja.
3.12.1959
- Lahden Autokori Oy:ltä valmistuu tuhannes Vanajalle toimitettu ohjaamo.
Helmikuu 1960
- HKL ostaa 10 Leyland-moottorilla varustettua linja-autonalustaa Vanajalta.
Maaliskuu 1960
- Arvovaltainen 55-henkinen Vanaja-valtuuskunta vierailee Iso-Britanniassa. Matkan yhteydessä tilataan jälleen 500 A.E.C.-moottoria.
17.5.1960
- Ostetaan Gustaf Winbergiltä tontti Helsingin pitäjästä myöhemmin rakennettavaa toimintapistettä varten.
31.5.1960
- Ensimmäinen Yhteissisu Oy:n Vanajan tehtaalta valmistunut ja tehtaan käyttöön jäänyt Sisu S-22 –kuorma-auto poistetaan käytöstä.
Syyskuu 1960
- Vanaja tuo Suomeen kahdeksan A.E.C.-kuorma-autoa ja seuraavana vuonna vielä yhden.
Marraskuu 1960
- Vanaja esittelee ensimmäisen ilmajousitetun linja-autoalustan ja kuuluisan ”täyden kuorman nostavan” nostotelin.
1-20.6.1961
- Vanaja osallistuu Barcelonan kansainvälisille messulle. Neljä autoa viedään ajamalla Espanjaan!
Lokakuu 1961
- Leveäkeulainen Rekka-Vanaja eli ns.”Lato-Vanaja” / ”Kärsä-Vanaja” esitellään.
1962
- Eero Kytölä eroaa toimitusjohtajan tehtävästä ja isännöitsijä Ilmari Karttunen nimitetään hänen seuraajakseen.
- Vanaja-Myynti Oy:n toiminta lakkautetaan ja yhtiö puretaan.
- Oma asiakas- ja tiedostuslehti Vanaja-Viesti perustetaan lokakuussa.
13.4.1963
- Yhtiön täyttäessä 20 vuotta sen palveluksessa on 340 henkilöä.
Marraskuu 1963
- Vanaja tuo Suomeen kaksi 6x6-vetoista Thornycroft-merkkistä lentokenttäpaloautoa.
Joulukuu 1963
- TVH tilaa Vanajalta 80 tienhoitoautoa toimitettavaksi vuoden 1964 aikana.
Kevät 1964
- Vanaja neuvottelee ruotsalaisen AB Scania-Vabiksen kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.
30.5.1964
- VAT:n pääkonttori muuttaa Helsingistä tehtaan viereen valmistuneeseen uuteen toimistorakennukseen.
Marraskuu 1964
- Vanaja tilaa 400 A.E.C.-moottoria Britanniasta.
Huhtikuu 1965
- TVH tilaa Vanajalta 250 tienhoitoautoa toimitettavaksi vuoden 1966 loppuun mennessä.
Syyskuu 1965
- HKL tilaa 30 linja-auton alustaa toimitettavaksi vuoden 1966 aikana. Ns. ”Muros-Vanajan” esityyppi valmistuu.
Tammikuu 1966
- Uusi keskuskorjaamo nousee harjaan ja otetaan käyttöön keskeneräisenä jo huhtikuussa.
Marraskuu 1966
- Helsingin pitäjän Tammistossa avataan huoltokorjaamo ja myyntipiste.
31.12.1966
- Vanajan kunta lakkaa olemasta, kun se pilkotaan Hämeenlinnan kaupungin sekä Janakkalan, Hattulan ja Rengon kuntien kesken.
1967
- Vanaja neuvottelee saksalaisen Klöckner-Humboldt-Deitz AG:n kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.
- AB Scania-Vabis uudistaa yhteistyötarjouksensa.
- ”Muros-Vanaja” esitellään virallisesti.
- HKL:lle toimitetaan 30 linja-auton alustaa.
- Esitellään brittivalmisteisella kippiohjaamolla varustettu uusi raskas Vanaja B6-76 tarkoituksena kiilata sillä pitkän matkan rahtiliikenteeseen.
- Ilmari Karttunen eroaa toimitusjohtajan tehtävästä.
- Hallintopäällikkö Jaakko Jarimo nimitetään hänen tilalleen hoitaen tehtävää vuoden 1968 loppuun.
Joulukuu 1967
- Valtiovallan taholta esitetään Tor Nesslingille, että Vanaja voitaisiin fuusioida Sisuun.
Helmikuu 1968
- Solmitaan pitkäaikainen sopimus Lokomo Oy:n (sittemmin Rauma-Repola Oy Lokomon tehtaat) kanssa erikokoisten nosturialustojen toimituksista.
5.4.1968
- Alustava Vanajan ja Sisun välinen yhtymissopimus allekirjoitetaan.
17.5.1968
- Varsinainen yhtymissopimus hyväksytään SAT:n yhtiökokouksessa.
30.5.1968
- VAT ja SAT allekirjoittavat yhtymissopimuksen.
Joulukuu 1968
- Viimeinen Vanaja-Viesti ilmestyy.
4.12.1968
- VAT:n yhtiökokous hyväksyy yhtymistä varten laaditun täydennyssopimuksen.
19.12.1968
- Valtiovallan puolesta kauppa- ja teollisuusministeri Grels Teir allekirjoittaa lopullisen yhtymissopimuksen.
23.12.1968
- Hämeenlinnan raastuvanoikeus hyväksyy fuusion.
31.12.1968
- Vanajan Autotehdas Oy merkitään kaupparekisteriin lakkautetuksi.
1968-1969
- Vanaja B6-76 mallisia rekkavetureita valmistetaan yhteensä 11 kpl.
Tammikuu 1969
- Vanaja-Viestin ja Sisu-Uutisten yhdistämisen seurauksena syntyy asiakaslehti Sisu-Viesti, sittemmin Sisuviesti.
- Hämeenlinnan tehdas saa Sisun noudattaman käytännön mukaisesti nimen Sisu-Hämeenlinna.
31.12.1969
- Sisun ja Vanajan fuusion jälkeen SAT työllistää 1 299 henkilöä.
1969-1970
- Yhteensä 100 raskasta nokka-Vanajaa varustetaan Jyry-Sisun ohjaamolla.
20.12.1971
- Viimeinen Vanaja, nosturialusta TTB6+6-76, valmistuu ja luovutetaan Lokomolle seuraavana päivänä.
Lähde: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan/ISBN 952-91-5613-8 / Blomberg, Olli / Kust. Patria Vehicles Oy/ Hämeenlinna 2003