• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Museoajoneuvotarkastajat
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot / palkitut
    • Hallituksen alue
  • Keikat/tapahtumat
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Loska-ajo 29. – 30.10.2005

29.10.2005

Toijala – Visavuori – Urjala – Kangasala

Loska-ajopokaali takaisin lahjoittajalleen kymmenvuotisen kierroksen jälkeen

Kangasalalainen Olavi Sallinen pokkasi haltuunsa itse kymmenen vuotta sitten asettamansa kiertopalkinnon Veteraanikuorma-autojen seura ry:n (= ’VetKu’) Loska-ajossa viime viikonloppuna.

Palkinto myönnetään vuosittain vanhimmalle ajoon osallistuvalle ajoneuvolle, kuitenkin siten, että kukin ajoneuvo/kuljettaja –yhdistelmä voi saada sen vain kerran. Pokaalin jalustaan kaiverretaan haltijan nimi ja ajoneuvon tiedot. Lisäksi kukin voittaja saa metallisen muistolaatan pysyväksi muistoksi itselleen. Lilja ja Olavi Sallinen osallistuivat tapahtumaan vuonna 1935 valmistetulla R.E.O. Speed Wagon kuorma-autolla.

Loska-ajot ovat alkuaan Olavi Sallisen idea. Koska kerran seuran säännöt edellyttävät, joka tapauksessa jäsenistön kokoontumista syyskokoukseensa loka-marraskuun aikana, miksi ei samalla järjestettäisi suurta yleisöäkin ilahduttavaa vanhojen kuorma-autojen kavalkadia? Alussa ajatus kohtasi suurta epäilyä – kuka nyt lähtisi pahimpaan loskakeliin sotkemaan työllä ja vaivalla entisöimäänsä arvokasta museokuorma-autoaan! ’Kelillä kuin kelillä näillä autoilla oli silloin entisaikaankin ajettava’ – puolustautui Sallinen.

Vuosikymmenen kokemus on osoittanut, että ajon suosio on kasvamaan päin. Lokakuun viimeisen viikonlopun aikanakin kolmisenkymmenen museoikäisen kuormurin kolonna kierteli Antti Prusin suunnittelemaa reittiä Toijalasta Urjalan Pertunkulmalle, Pentti Kangasahon yksityiselle kotimuseolle ja sieltä edelleen Valkeakosken kautta Kangasalle, missä nämä eri puolilta maata kokoontuneet kuljetuskulttuurin perinteen vaalijat tutustuivat mm. Mobilian näyttelyyn sekä osallistuivat Vanhan Urkutehtaan 100 -vuotisjuhlallisuuksiin.

Sunnuntai-aamuinen syyskokous Hotelli Urussa valitsi Veteraanikuorma-autojen seura ry:n puheenjohtajana jatkamaan seuraavallakin toimikaudella kangasalalaisen Veikko Hoppulan. Hallitukseen kuuluvat Olavi Nenonen Pieksämäeltä (uusi), Aulis Hartikainen Juankoskelta (uusi), Reino Lehtinen Anjalasta, Sture Palmgrén Pernajasta, Markku T Koskinen Pornaisista, Raimo Stenvall Tuusulasta, Jari Ala-Ilomäki Sipoosta, Onni Sarjomaa Halikosta, Antti Prusi Kangasalta sekä Antti J Kaura Kauhajoelta. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin kuorma-autoihin liittyvän perinteen ja -historiatiedon monipuolista keräämistä ja taltiointia tukevia tavoitteita.

Vuodesta 2006 onkin muodostumassa varsin vilkas, pidetäänhän sitä suomalaisen kuorma-autoliikenteen vuosisataisen toiminnan juhlavuotena.

Vanhat kuorma-autot tulevat näkymään liikenteessä mm. Joensuu – Savonlinna – Pieksämäki seuduilla ajettavalla ’Savo-Karjalan keikalla’ 8-11.6. 2006, sekä Logistiikka & Kuljetus 2006 –messujen aikaan 18-20.5.2006 Helsingissä. Jäseniä tässä vuonna 1987 – alkuaan 14 hengen voimin – perustetussa seurassa on nykyisin n. 500.

Erityisen ilahduttavana ilmiönä seuran johto on pannut merkille nuoren polven kasvavan kiinnostuksen hyötyajoneuvoperinteen tallentamiseen.

Keikkakilpi Loska-ajo 29. – 30.10.2005

Autokuntaluettelo

MerkkiVm.Reknro.Autokunta
Ford A1931EO-305Matti Haavisto – Nokia
REO Speed Wagon1935MR-625Sallinen Olavi & Lilja – Kangasala
Ford V-851936HM-386Aarne Lang & Pentti Viitanen – Tampere
GMC CCKW-3531942JSU-42Matti Lehto – Nokia
GMC CCKV-3531942MR – 499Kari & Merja Mesiranta – Kangasala
Dodge Ambulance WC 54 4×41944ZC-797Liisa Sallinen-Aro & Jyrki, Marianne & Marko Aro – Kangasala
GMC Pic Up1954NPL-14Raimo & Sirpa Mesiranta – Kangasala
Volvo L 395 Titan1956MRL-56Onni Sarjomaa – Halikko
Opel Blitz1956UN-401Veikko Hoppula – Kangasala
Mercedes-Benz L3121957UB-489Erkki Kleimola & Hannu Ropponen – Vihtavuori
Ford F 6001959MA-564Aimo Pirnes & Pentti Kuosmanen – Pyhäsalmi
Mercedes Benz LA 3211959Mikko Meri – Tammela
Scania Vabis1960OM-658Jarmo Viljanen – Pori
Sisu/K-43 SP1961AE-310Jari & Päivi Ala-Ilomäki – Sipoo
Volvo 495 Titan1961HYR-44Kalervo & Hilkka Mesiranta – Kangasala
Jyry-Sisu K-1411963MRP-99Juvela Juha & Hänninen Ville – Vammala
Humber Scptre (Henkilöauto)1964UTR-69Erkki Humpas – Espoo
Volvo L48546-x-4×4/44001964MAP-84Juhani Pietikäinen – Mäntyharju
Mercedes-Benz 14131965MAX-77Jorma Vainio & Kai Ekbom – Perniö
Volvo N841966MAP-83Lasse & Eija Hietsalo – Elimäki
Sisu Kontio K-1381966MRM-78Raimo & Helvi Kuortti – Tampere
Jyry-Sisu K-41 ST/43501966MRO-30Salme & Reino Lehtinen – Anjalankoski
Ford F600-F610-3960 (paloauto)1968ZHZ-77Markku Koskinen & Seija Salento-Koskinen – Pornainen
Scania 50 Super1972MAO-72Arto Rantala & Jari Salonen – Tampere
Kontio-Sisu LV 131 CVT1973UAA-744Aulis Hartikainen & Erkki Mäkinen – Juankoski
Sisu M 162 6×21976Olavi & Topi Nenonen, Irmeli Manninen – Pieksämäki
Sisu Kontio K-1381976Risto Koivumäki – Vantaa
M-B Unimog1980Jouko Virtanen – Tottijärvi
huoltoauto (henkilöauto)Antti Prusi & Matti Launis – Kangasala
Jari Kosenius – Riihimäki
Museoautoja yht: 28

Kategoriassa: Keikat

Ensisijainen sivupalkki

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Kesäkeikka 13. – 15.6.2025

17.4.2025

Kevätpäiväntasaus 22. – 23.3.2025

20.2.2025

Loska-ajo 11. – 12.10.2025

28.1.2025

Loska-ajo 12. – 13.10.2024

8.10.2024

Kalajoen keikka 14. – 16.6.2024

7.6.2024

Kevätpäiväntasaus 23. – 24.3.2024

11.3.2024

Loska-ajo 7. – 8.10.2023

25.9.2023

Magneettimäen museotie 30 vuotta

23.7.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

12.6.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Lisää tapahtumia

Hiekkahentunen Vintage 2025 Vihti

13.4.2025

Rauta ja Petrooli 2025 Hämeenlinna

13.4.2025

Kalustonäyttely SäRes-Center Valkeakoski 2025

11.4.2025

Retro Trucks Lahes 2025

3.3.2025

Power Truck Show 2025 Härmä

3.3.2025

Classic Motorshow 2025 Lahti

3.3.2025

Retro Trucks Lahes 2024

24.4.2024

3-Tien Konepäivät 2024

29.1.2024

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Mansen Mörinät 2022

20.9.2022

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

Valjastie 12
73500 JUANKOSKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Verkkolaskuosoite:
003715495624
Välittäjä: Maventa

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}