Lieto – Turku – Uusikaupunki – Rauma – Pori – Kullaa
Reitillä Lieto-Turku-Uusikaupunki-Rauma-Pori-Kullaa on nähtävänä lähes kilometrin mittainen ”liikkuva automuseo”!
Veteraanikuorma-autojen Seuralla on tapana järjestää vuosittain ns. Pitkä Keikka. Vanhojen työjuhtien kolonna kierteli viime vuonna poikkeuksellisesti Virossa, mutta tänä vuonna ajetaan taas kotimaan kamaralla. Nyt keikka suuntautuu Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan.
Kesäkuun ensimmäisen viikon lopulla tarjoutuu yleisölle tilaisuus tutustua siihen autokantaan, jolla tämä maa on vuosikymmenten saatossa ylösrakennettu. Tarjolla on yli 60 aitoa menopeliä 30-luvun alkuvuosilta asti. Letkan kärjessä tietysti vanhimmat merkit, kuten Ford ja Chevrolet. Valtaosa hyvin entisöidyistä ajoneuvoista on kuitenkin sotien jälkeisiltä ajoilta; 40- ja 50-luvuilta, jolloin valtamerkkejä alkoivat olla Sisut, Volvot ja Scaniat. Toki 60-lukukin on vahvasti kuvassa mukana, kuten Mercedes, Bedford, Vanaja ja monet muut merkit osoittavat. Tuoreimmat museorekisterissä olevat kuormurit ovat 70-luvun mallia; silloin teillämme jyristelivät jo lähes kaikki nykyisinkin mukana olevat merkit – monesti tosin vielä pitkänokkaisina versioina.
VetKun keikoilla on aina mukana harrastajia kautta koko Suomen. Niinpä keikkakolonnassa on edustettuna monipuolisen kuljetuskulttuurin koko kuva. On eri seppien tekemiä lavarakenteita ja eri tavaralaatuihin soveltuvaa kalustoa kuten maitoautoja, pöllirekkoja, tankkiautoja jne. Tapana on kuormaan koota rahtia ja rekvisiittaa juuri kyseisen auton omalta vuosikymmeneltä. Kuljettajat apumiehineen – ja -naisineen – ovat pukeutuneet oman aikakautensa asusteisiin. Pussihousut ovat yleisiä, samoin jatsarisaappaat ja kiiltävälippaiset kuskinlakit. Naisväen leningit ja pukeutuminen edustaa yleensä ennenvanhaista vapaa-ajan tyyliä.
Asuihin, autoihin ja vetkulaisiin on helppoa tutustua myös reitin varren useissa pysähdyspaikoissa:
Torstaina 4.6.
Autot kokoontuvat Lietoon Avantin teollisuusalueelle, Powder-Trans Oy:n pihalle, josta startti tapahtuu klo 9. Kolonna jatkaa Orikedon kautta kaupungin halki merimuseo Forum Marinumiin. Sieltä ajetaan klo 13 Tuomiokirkon eteen, jossa kalusto on nähtävänä pari tuntia. Päivän päätteksi kolonna ajaa Ruissaloon yöksi.
Perjantaina 5.6.
Ruissalosta mutkitellaan yhdeksän jälkeen kohti Naantalia. Matka jatkuu Luonnonmaan kautta Merimaskuun ja edelleen Mietoisten halki Mynämäen kirkolle, jossa pidetään tauko klo 11.15-11.45. Köröttely jatkuu Vehmaan suuntaan ja Vinkkilästä käännytään Sairisten ja Lahden kylien kautta Uuteenkaupunkiin autotehtaan parkkipaikalle, jonne saavuttaneen klo 14 mennessä.
Lauantaina 6.6.
Kierretään – Merefestien kunniaksi – klo 9 jälkeen lenkki Uudenkaupungin keskustassa ja jatketaan Pyhärannan kautta Raumalle. Siellä tauko on Äijässuon talviharjoitteluhallin P-paikalla klo 10.30-11.30. Lievästi bensantuoksuinen meno jatkuu Olkiluotoon, jossa ollaan puoliltapäivin. Eurajoelta jatketaan 8-tietä Porin Veholle. Eli kilometrin kolonna saattaa hidastaa valtatien liikennettä lauantaina iltapaivallä kello kolmen neljän välillä. Porista hurautetaan iltakuuden paikkeilla Kullaalle Metsäopistolle yöksi.
Sunnuntaina 7.6.
Aamupäivällä Veteraanikuorma-autojen Seura ry pitää kokousta Leineperin Ruukin miljöössä. Puoliltapäivin alkaa jyristely kotia kohti eri puolille Suomea.
Autokuntaluettelo
Merkki | Vm. | Reknro. | Autokunta |
---|---|---|---|
Ford A/2700-31 | 1931 | EO-305 | Haavisto Matti ja Mäkinen Hilkka – NOKIA |
Volvo | 1936 | TE-702 | Friberg Tarmo ja Markus – LIETO |
Chevrolet H 131 | 1937 | UB-37 | Stenvall Raimo ja Kirsti – TUUSULA |
Chevrolet HB131 | 1938 | MAK-75 | Rusi Lauri ja Teikari Yrjö – HALKIA |
Ford 82 C | 1938 | NHR-60 | Björkbom Kurt ja Salminen Yrjö – LOIMAA |
Ford O98 T | 1940 | MR-30 | Nikander Into – HALIKKO |
Chevrolet HS Special158½ | 1940 | MU-661 | Hirvikangas Heikki ja Kangas Pertti – LOHIKKO |
GMC CCKW 353 6×6 | 1942 | JSU-42 | Lehto Matti – SIURO |
Chevrolet 157 | 1946 | HG-224 | Launis Matti ja Välimäki Kauko – TAMPERE |
Fordson Thames ETF6 | 1949 | BI-460 | – Toivonen Pentti ja Riitta – VANTAA |
Fordson Thames ETF6 | 1951 | AS-854 | Hietanen Risto ja Koskinen Marja – VÄSTERSKOG |
Chevrolet pick up | 1952 | MCC-6 | Kuortti Raimo ja Helvi – TAMPERE |
Mercedes-Benz L3500 | 1952 | MBI-35 | Anttila Arto ja Koljonen Reijo – JÄRVENPÄÄ |
Ford Rhein G-398 TS | 1952 | TU-949 | Sarjomaa Onni – HALIKKO AS |
GMC pick up | 1954 | NPL-14 | Mesiranta Raimo ja Sirpa – KANGASALA |
Vanaja VAK-4800 | 1957 | MRL-42 | Vainikka Paavo ja Aira – SAVITAIPALE |
DeSoto L500 | 1958 | MHR-50 | Nenonen Olavi – PIEKSÄMÄKI |
Ford F600 | 1959 | MA-564 | Pirnes Aimo ja Taimi – PYHÄSALMI |
Ford Thames Trader 40 | 1959 | MA-978 | Nisula Tapio ja Nissinen Teija – JYVÄSKYLÄ |
Steyr 586 | 1960 | MRI-73 | Krouvila Jari ja Pirjo – MASKU |
Sisu Jyry K-41 | 1960 | MRO-30 | Lehtinen Reino ja Salme – ANJALANKOSKI |
Sisu K-43 SP | 1961 | AE-310 | Ala-Ilomäki Jari & Lea ja Virtanen Reijo – SIPOO |
Volvo Titan 495 | 1961 | HYR-44 | Mesiranta Kari ja Merja – KANGASALA |
Scania Vabis L55 | 1961 | MRY-71 | Blomqvist Carl-Johan ja Sonja – TURKU |
Scania Vabis L7642 / PV | 1963 | KAJ-7 / PT-4079 | Kontiokoski Esko – ILMAJOKI |
Sisu Jyry K-141 | 1963 | MRP-99 | Juvela Juha & Sanni, Syrén Ella – SASTAMALA |
Volvo Viking 485 | 1963 | RL-6 | Anttila Heikki – KUUSANKOSKI |
Scania Vabis L66 | 1964 | MAX-91 | Kallio Jouni ja Ojainväli Margit – KURIKKA |
Magirus-Deutz Pluto 200 | 1964 | MRU-1 | Sallinen Olavi ja Kämppi Aarno – KANGASALA |
Vanaja T47R | 1964 | TNY-15 | Hulmi Tuure ja Merja – SÄKYLÄ |
Scania Vabis L56 | 1964 | UFH-84 | Niemi Raine ja Pirkko – PORNAINEN |
Humber Sceptre / HA | 1964 | UTR-69 | Humpas Erkki – ESPOO |
Scania ”Hurriganes-bussi” | 1965 | ALT-678 | Ollila Jari – SASTAMALA |
Scania Vabis L36 | 1965 | MAF-20 | Ala-Maakala Ilkka ja Salonen-Ala-Maakala Johanna – SASTAMALA |
Mercedes-Benz 1413 | 1965 | MAX-77 | Vainio Jorma ja Ekbom Kai – PERNIÖ |
Volvo Viking 485 | 1965 | MBI-8 | Nyman John ja Friberg Johnny – MAXMO |
Volvo Viking 485 | 1965 | MRX-65 | Pajunen Keijo ja Mesiranta Sariina – KANGASALA |
Sisu Kontio K-138 SV | 1966 | MRM-78 | Hoppula Veikko – KANGASALA |
Volvo N84 | 1966 | MAP-83 | Hietsalo Lasse ja Eija – ELIMÄKI |
Bedford J6 | 1967 | ENM-52 | Wiklund Pauli ja Saarinen Marja – KYLMÄKOSKI |
Scania Vabis L66 | 1967 | MU-101 | Söderholm Gilbert ja Marianne – PARGAS |
Scania LBS 76S | 1968 | MBA-5 | Pietikäinen Juhani ja Nurmela Marja-Leena – MÄNTYHARJU |
Volvo N86 | 1968 | MU-725 | Nymark Kaj – VAASA |
Vanaja R69 | 1968 | SYH-630 | Koskinen Markku T. ja Salento-Koskinen Seija – PORNAINEN |
Volvo F88 | 1968 | VNM-320 | Stara Olof ja Eija – PIETARSAARI |
Scania L85 Super | 1969 | AKR-40 | Oksanen Tapio ja Solveig – HELSINKI |
Vanaja 505 | 1970 | MU-150 | Lumiaho Seppo ja Raija – ALPUA |
Ford Trader K 700 | 1970 | ORD-27 | Ojala Vaito – SÄYNÄTSALO |
Volvo N86 | 1971 | CYG-65 | Karjalainen Martti ja Salovainio Arvo – LAMMINMÄKI |
Scania L50 | 1972 | JAP-72 | Virtanen Jouko ja Anni – PUKKILA |
Sisu A45 | 1972 | – M-428 | Nenonen Topi ja Nykänen Jonna – PIEKSÄMÄKI |
Scania L50 | 1972 | MAL-54 | Sautila Juhani ja Akseli – TURKU |
Scania 50 Super | 1972 | MAO-72 | Rantala Arto ja Höylänen Asko – TAMPERE |
Scania L85 Super | 1974 | MU-639 | Viitanen Markku ja Hannele – HELSINKI |
Scania LS 140 | 1975 | AHJ-392/WCV-670 | Rautalin Mikko ja Kati – TOTTIJÄRVI |
Scania LS 140 | 1975 | CEN-357 | Kokkonen Tommi ja Hartikainen Aulis – IISALMI |
Scania LB 111 | 1975 | LBE-148 | Immonen Pekka ja Susanna – RISTIINA |
Mercedes-Benz LP913/3600 | 1976 | MAS-66 | Viitala Eero ja Ritva – PERHO |
Sisu Kontio | 1976 | TJP-791 | Soininen Pauli ja Halonen Heikki – VANHALINNA |
Volvo N7 | 1977 | MU-377 | Piirto Jussi ja Lea – KOSKUE |
Peterbuilt | 1981 | MBG-85 | Kuhmonen Jorma ja Anja – PIEKSÄMÄKI |
Museoautoja yht: 62 |