• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Museoajoneuvotarkastajat
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot / palkitut
    • Hallituksen alue
  • Keikat/tapahtumat
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Kevätpäiväntasaus 20. – 21.3.2004

20.3.2004

Kangasala – Vilppula – Mänttä

Kevätpäivän tasaus 2004 sai Mänttäläiset liikkeelle.

Mobilian ravintoloitsija-pariskunta Heini ja Pekka Tolppa olivat kattaneet kevätkeikalle lähtijöille niin juhlavan aamiaispöydän, ettei moista usein nähdä isommissakaan pidoissa! Hyvä niin, sillä olivathan monet osallistujat lähteneet liikkeelle jo aamuyön tunteina – kuka Pyhäsalmelta, kuka Mynämäeltä tai joltakin muulta Kangasalalaisittain katsottuna eksoottiselta paikkakunnalta.

Ajokyltit vain autojen keulaan ja letka kohti Vilppulaa, missä jo ex-senaattori Reijo Lindroos odottelikin ”eduskunnan muuttoautona” tunnetuksi tulleen GAZinsa kanssa opastaakseen vieraat koti-kaupunkiinsa Mänttään. Lähes kotikonnuiltansa letkan jatkoksi liittyivät myös Jarmo Nyberg ja Mikko Perttula. Mikon Letukka onkin valmistunut 1934, eli samana vuonna kuin GA Serlachius Oy:n pääkonttoriksi alkujaan rakennettu ”Valkoinen Talokin”. Tämän arvokkaan talon edessä 22 museokuormuria esiintyivät todella edukseen, kun mänttäläiset runsain joukoin niitä kävivät päivän mittaan ihastelemassa.

Keikan osallistujat taas saivat nauttia sellaisen kulttuuripaketin, johon harvoin ”siviilissä” tulee tilaisuutta; Aluksi tutustuttiin ihan pitkän kaavan mukaan ”Tehtaaseen”, eli kaikkien mänttäläisten elämään vaikuttaneeseen ja edelleenkin vaikuttavaan Metsä-Tissue OyJ:n tuotantolaitoksiin. Yhtiön viehättävät oppaat johdattelivat ammattitaidolla vieraansa paperinjalostuksen saloihin. Värikkäin ja samalla liikuttavin, oli niinikään tehtaalla pitkän päivätyön ennen eduskuntakauttaan tehneen Reijo Lindroosin kertomus tyypillisen mänttäläisperheen elämänkaaresta ja siitä, miten voimakkaasti sen lähes jokainen vaihe liittyykään tehtaaseen.

Eipä löytynyt Nokia-kreppiä edes henkilökunnan WC:stä, kuten Kuorttin Raimo kävi varta vasten tarkistamassa. Jos tulikin nyky-aikainen pehmopaperi tutuksi tehtaalla, tutustuivat ”vetkulaiset” myös historiaan. Aiemmin mainitussa Valkoisessa talossa toimii nykyisin GA Serlachius-museo, jonka interaktiivinen näyttely ei jätä ketään kylmäksi. Esineet puhuttelivat katsojia kirjaimellisesti! Moni kuuluikin sanovan, että tännehän on tultava kesällä uudelleen perheen kanssa.

Mäntän kaupunki ei myöskään sivuuttanut vierailua olankohautuksella, vaan kaupungintalolla oli järjestetty vastaanotto tarjoilujen kera. Kaupunginvaltuuston 1.varapuheenjohtaja Heikki Nikander esitti kaupungin tervehdyksen ja otti myös kiitellen vastaan Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n pöytästandaarin. Pitkään valtuustossa istunut Reijo Lindroos kertoili asiantuntemuksella kaupun-gista, kaupungintalon arkkitehtuurista ja taiteesta, joka on olennainen osa mänttäläisyyttä. Illanvietossa 1920 valmistuneella Mäntän Klubilla TV:stä tuttu naapurikunnan mies Heikki Helakorpi piti huolta porukan pirteydestä laulellen ja soitellen sekä välillä imitoimalla kansakunnan merkki-henkilöitä.

Mieluisa yllätys oli kansanedustaja Kimmo Sasin piipahtaminen tervehtimässä kuorma-auto-perinteen tallentajia. Tamperelais-senaattori saikin vastata moniin sekä autoiluun että perinne-tallennuksen yhteiskunnalliseen arvostukseen liittyvään kysymykseen, jolloin entisen liikenne- ja viestintäministerin tietämykselle löytyi hyvä maaperä. Perinneautoilua parhaiten edustavasta asu-/ajoneuvokokonaisuudesta palkittiin kangasalalaiset Sirpa ja Raimo Mesiranta kiertopalkinnolla, joka myönnettiin nyt toista kertaa.

Sunnuntai-aamuna Seuran kevätkokouksen avasi hallituksen varapuheenjohtaja Markku T Koskinen, minkä jälkeen kokouksen puheenjohtajaksi valittu orimattilalainen Kalervo Eiranen kopautteli tehokkaalla tyylillään käsiteltävät asiat päätöksiksi.Seuran toimintakertomus ja tilinpäätös saivat vahvistuksen ja toimintaa luotsannut hallitus vastuuvapauden edellisen toimintavuoden tekosistaan. Kokouksen kulun kirjasi viralliseen dokumenttimuotoon Juhani Heino Mynämäeltä. Sääntöjen määräämän kokouksen jälkeen jatkettiin vanhan tavan mukaan yleisellä keskustelulla Seuran toiminnan kehittämisestä.

Vilkkaan mielipiteiden vaihdon aikana esiin nousivat mm. museoajoneuvotarkastusten tasovaatimukset kuorma-autoharrastajien näkökulmasta, perinnetallennustoiminnan jatkuvuuden varmistaminen ja ajokeikkojen aikataulut. Seuran hallitus saikin runsaasti eväitä ja evästyksiä tulevaa toimintaansa varten.

Teuvo Vuortio esitteli Pohjois-Suomen Keikan 2004 ajoreitin ja ohjelman todeten etäisyys ja aikakäsitteet selkosilla erilaisiksi kuin ruuhka-Suomessa. Pohjoisen eksotiikka houkuttelee osallistujia runsain määrin ja mukaan onkin jo ennakkoon ilmoittautunut myös ruotsalaisia harrastajia.

Toimittaja-kirjailija-autohistorioitsija Olli Blomberg luovutti Seuran arkistoon huomattavan määrän kirjallisia tuotteitaan, mm. 19 kpl jo ilmestynyttä, sekä myöhemmin ilmestyvät, vielä toimittamisen alla olevat teokset. Myös laajat valokuva- ja dokumenttikokoelmat sisältyvät lahjoitukseen. Materiaali on sijoitettu Mobilian kokoelmahotelliin, jonne kaikki Seuralle kertynyt arkistoitava aineisto tullaan jatkossakin tallentamaan. Vain kevyt öjy-aromaattinen sinerrys jäi leijumaan Mäntän Klubin historiallisen porraspylväikön ympärille, kun reissuunsa tyytyväiset kuorma-autoperinteen vaalijat jättivät seudun taaksensa.

Kirjoittanut Wexi Hoppula

Kategoriassa: Keikat

Ensisijainen sivupalkki

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Kesäkeikka 13. – 15.6.2025

17.4.2025

Kevätpäiväntasaus 22. – 23.3.2025

20.2.2025

Loska-ajo 11. – 12.10.2025

28.1.2025

Loska-ajo 12. – 13.10.2024

8.10.2024

Kalajoen keikka 14. – 16.6.2024

7.6.2024

Kevätpäiväntasaus 23. – 24.3.2024

11.3.2024

Loska-ajo 7. – 8.10.2023

25.9.2023

Magneettimäen museotie 30 vuotta

23.7.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

12.6.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Lisää tapahtumia

Hiekkahentunen Vintage 2025 Vihti

13.4.2025

Rauta ja Petrooli 2025 Hämeenlinna

13.4.2025

Kalustonäyttely SäRes-Center Valkeakoski 2025

11.4.2025

Retro Trucks Lahes 2025

3.3.2025

Power Truck Show 2025 Härmä

3.3.2025

Classic Motorshow 2025 Lahti

3.3.2025

Retro Trucks Lahes 2024

24.4.2024

3-Tien Konepäivät 2024

29.1.2024

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Mansen Mörinät 2022

20.9.2022

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

Valjastie 12
73500 JUANKOSKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Verkkolaskuosoite:
003715495624
Välittäjä: Maventa

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}