Kangasala – Vilppula – Mänttä
Kevätpäivän tasaus 2004 sai Mänttäläiset liikkeelle.
Mobilian ravintoloitsija-pariskunta Heini ja Pekka Tolppa olivat kattaneet kevätkeikalle lähtijöille niin juhlavan aamiaispöydän, ettei moista usein nähdä isommissakaan pidoissa! Hyvä niin, sillä olivathan monet osallistujat lähteneet liikkeelle jo aamuyön tunteina – kuka Pyhäsalmelta, kuka Mynämäeltä tai joltakin muulta Kangasalalaisittain katsottuna eksoottiselta paikkakunnalta.
Ajokyltit vain autojen keulaan ja letka kohti Vilppulaa, missä jo ex-senaattori Reijo Lindroos odottelikin ”eduskunnan muuttoautona” tunnetuksi tulleen GAZinsa kanssa opastaakseen vieraat koti-kaupunkiinsa Mänttään. Lähes kotikonnuiltansa letkan jatkoksi liittyivät myös Jarmo Nyberg ja Mikko Perttula. Mikon Letukka onkin valmistunut 1934, eli samana vuonna kuin GA Serlachius Oy:n pääkonttoriksi alkujaan rakennettu ”Valkoinen Talokin”. Tämän arvokkaan talon edessä 22 museokuormuria esiintyivät todella edukseen, kun mänttäläiset runsain joukoin niitä kävivät päivän mittaan ihastelemassa.
Keikan osallistujat taas saivat nauttia sellaisen kulttuuripaketin, johon harvoin ”siviilissä” tulee tilaisuutta; Aluksi tutustuttiin ihan pitkän kaavan mukaan ”Tehtaaseen”, eli kaikkien mänttäläisten elämään vaikuttaneeseen ja edelleenkin vaikuttavaan Metsä-Tissue OyJ:n tuotantolaitoksiin. Yhtiön viehättävät oppaat johdattelivat ammattitaidolla vieraansa paperinjalostuksen saloihin. Värikkäin ja samalla liikuttavin, oli niinikään tehtaalla pitkän päivätyön ennen eduskuntakauttaan tehneen Reijo Lindroosin kertomus tyypillisen mänttäläisperheen elämänkaaresta ja siitä, miten voimakkaasti sen lähes jokainen vaihe liittyykään tehtaaseen.
Eipä löytynyt Nokia-kreppiä edes henkilökunnan WC:stä, kuten Kuorttin Raimo kävi varta vasten tarkistamassa. Jos tulikin nyky-aikainen pehmopaperi tutuksi tehtaalla, tutustuivat ”vetkulaiset” myös historiaan. Aiemmin mainitussa Valkoisessa talossa toimii nykyisin GA Serlachius-museo, jonka interaktiivinen näyttely ei jätä ketään kylmäksi. Esineet puhuttelivat katsojia kirjaimellisesti! Moni kuuluikin sanovan, että tännehän on tultava kesällä uudelleen perheen kanssa.
Mäntän kaupunki ei myöskään sivuuttanut vierailua olankohautuksella, vaan kaupungintalolla oli järjestetty vastaanotto tarjoilujen kera. Kaupunginvaltuuston 1.varapuheenjohtaja Heikki Nikander esitti kaupungin tervehdyksen ja otti myös kiitellen vastaan Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n pöytästandaarin. Pitkään valtuustossa istunut Reijo Lindroos kertoili asiantuntemuksella kaupun-gista, kaupungintalon arkkitehtuurista ja taiteesta, joka on olennainen osa mänttäläisyyttä. Illanvietossa 1920 valmistuneella Mäntän Klubilla TV:stä tuttu naapurikunnan mies Heikki Helakorpi piti huolta porukan pirteydestä laulellen ja soitellen sekä välillä imitoimalla kansakunnan merkki-henkilöitä.
Mieluisa yllätys oli kansanedustaja Kimmo Sasin piipahtaminen tervehtimässä kuorma-auto-perinteen tallentajia. Tamperelais-senaattori saikin vastata moniin sekä autoiluun että perinne-tallennuksen yhteiskunnalliseen arvostukseen liittyvään kysymykseen, jolloin entisen liikenne- ja viestintäministerin tietämykselle löytyi hyvä maaperä. Perinneautoilua parhaiten edustavasta asu-/ajoneuvokokonaisuudesta palkittiin kangasalalaiset Sirpa ja Raimo Mesiranta kiertopalkinnolla, joka myönnettiin nyt toista kertaa.
Sunnuntai-aamuna Seuran kevätkokouksen avasi hallituksen varapuheenjohtaja Markku T Koskinen, minkä jälkeen kokouksen puheenjohtajaksi valittu orimattilalainen Kalervo Eiranen kopautteli tehokkaalla tyylillään käsiteltävät asiat päätöksiksi.Seuran toimintakertomus ja tilinpäätös saivat vahvistuksen ja toimintaa luotsannut hallitus vastuuvapauden edellisen toimintavuoden tekosistaan. Kokouksen kulun kirjasi viralliseen dokumenttimuotoon Juhani Heino Mynämäeltä. Sääntöjen määräämän kokouksen jälkeen jatkettiin vanhan tavan mukaan yleisellä keskustelulla Seuran toiminnan kehittämisestä.
Vilkkaan mielipiteiden vaihdon aikana esiin nousivat mm. museoajoneuvotarkastusten tasovaatimukset kuorma-autoharrastajien näkökulmasta, perinnetallennustoiminnan jatkuvuuden varmistaminen ja ajokeikkojen aikataulut. Seuran hallitus saikin runsaasti eväitä ja evästyksiä tulevaa toimintaansa varten.
Teuvo Vuortio esitteli Pohjois-Suomen Keikan 2004 ajoreitin ja ohjelman todeten etäisyys ja aikakäsitteet selkosilla erilaisiksi kuin ruuhka-Suomessa. Pohjoisen eksotiikka houkuttelee osallistujia runsain määrin ja mukaan onkin jo ennakkoon ilmoittautunut myös ruotsalaisia harrastajia.
Toimittaja-kirjailija-autohistorioitsija Olli Blomberg luovutti Seuran arkistoon huomattavan määrän kirjallisia tuotteitaan, mm. 19 kpl jo ilmestynyttä, sekä myöhemmin ilmestyvät, vielä toimittamisen alla olevat teokset. Myös laajat valokuva- ja dokumenttikokoelmat sisältyvät lahjoitukseen. Materiaali on sijoitettu Mobilian kokoelmahotelliin, jonne kaikki Seuralle kertynyt arkistoitava aineisto tullaan jatkossakin tallentamaan. Vain kevyt öjy-aromaattinen sinerrys jäi leijumaan Mäntän Klubin historiallisen porraspylväikön ympärille, kun reissuunsa tyytyväiset kuorma-autoperinteen vaalijat jättivät seudun taaksensa.
Kirjoittanut Wexi Hoppula