• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Museoajoneuvotarkastajat
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot / palkitut
    • Hallituksen alue
  • Keikat/tapahtumat
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Yhteissisun vuodet 1943-48

Yhteissisun vuodet

In english

englanninlippu

På svenska

ruotsinlippu

3-4.3.1943

Puolustusministeri Rudolf Waldenin aloitteesta järjestetään neuvottelutilaisuus aiheena kenttäarmeijan huutava ajoneuvopula. Asetetaan toimikunta tutkimaan kotimaisen autoteollisuuden – käytännössä Sisun – suhtautumista uuteen autoja valmistavaan kotimaiseen yritykseen.

20.3.1943

Kutsutaan koolle kokous, jossa Kone Oy:n Heikki H. Herlin saa tehtäväkseen laatia ehdotuksen Sisun kanssa solmittavasta tuotantosopimuksesta. Kokouksessa esitellään luonnos perustettavan yrityksen yhtiöjärjestykseksi ja tehdään periaatepäätös uuden autoja valmistavan yrityksen perustamisesta. Uuden yhtiön nimeksi sovitaan Yhteissisu Oy.

23.3.1943

Kauppa- ja teollisuusministeriö hyväksyy yhtiösopimuksen ja sen liitteenä olevan yhtiöjärjestyksen.

13.4.1943

Yhteissisu Oy:n perustava kokous kutsutaan koolle. Päätetään perustaa Yhteissisu Oy niminen yritys kotipaikkanaan Helsinki. SAT:n toimitusjohtaja Tor Nessling kutsutaan uuden yhtiön toimitusjohtajaksi. Toiminta alkaa avaamalla pääkonttori Helsingin Erottajalle ja ryhtymällä etsimään sopivaa sijoituspaikkakuntaa tehtaalle. Valitaan Vanajan kunta Hämeen läänissä.

7-8.6.1943

OY Suomen Autoteollisuus AB luovuttaa Yhteissisu Oy:lle viideksi vuodeksi yksinoikeuden Sisu S-21 kuorma-autojen valmistukseen.

8.6.1943

Puolustusministeriö tilaa Yhteissisu Oy:ltä 2 000 kuorma-autoa siten, että vuonna 1944 toimitetaan 300 autoa, vuonna 1945 vähintään 700 autoa ja loput vuoden 1946 kuluessa. Samana päivänä tehdään lisätilaus vielä 5 000 kuorma- ja linja-auton toimittamisesta ilman erillistä aikamainintaa.

8.6.1943 – 31.7.1945

Oy Suomen Autoteollisuus Ab valmistaa tänä aikana kirjanpidollisesti muutaman Sisu S-21 -auton Yhteissisu Oy:n nimissä.

10.1.1944

Ostetaan Erik ja Margit Grenmanilta sekä eräiltä muilta tilallisilta maa-alue tehdasta varten. Eräiden lisäkauppojen jälkeen alueen pinta-alaksi rakennustöiden alkuun mennessä muodostuu 31,1 hehtaaria.

31.1.1944

Rautatiehallitus hyväksyy suunnitelman tehdasalueelle johdettavasta pistoraiteesta. Ensimmäiset junat kulkevat raiteella jo marraskuussa, vaikka raide virallisesti otetaan käyttöön vasta vuoden 1945 tammikuussa.

28.2.1944

Yhteissisu Oy:n hallitus päättää antaa Vanajan tehtaan rakennusurakan A.W. Liljeberg Oy:lle.

30.3.1944

Yhteissisu Oy ja A.W. Liljeberg Oy allekirjoittavat rakennussopimuksen. Tehtaan rakennustyöt käynnistyvät huhtikuun alussa.

6.6.1944

Arkkitehtitoimisto Alvar Aalto Co:lta pyydetään tehdasalueen asemakaavasuunnittelu. Suunnitelma hyväksytään alustavasti seuraavan vuoden helmikuussa.

1.11.1944

Alkuperäisen tehdasrakennuksen harjannostajaisia vietetään.

Kesäkuu 1945

Tehdasalueelle valmistuu vesi-, voima- ja lämpökeskus.

Heinäkuu 1945

Alkuperäinen tehdasrakennus eli ”varasto-kokoonpanohalli” otetaan osin keskeneräisenä käyttöön.

31.7.1945

Ensimmäinen Yhteissisu Oy:n Vanajan tehtaalla Sisun toimittamista osista koottu auto valmistuu. Auton mallimerkinnäksi tulee Sisu S-22.

1.8.1945

Ensimmäinen Yhteissisu Oy:n Vanajan tehtaalla valmistunut auto, Sisu S-22, ajetaan ulos tehdasrakennuksen itäisestä päätyovesta.

29.10.1945

Autojen sarjatuotantotyyppinen kokoonpanotyö alkaa.

1.11.1945

Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö myöntää Yhteissisu Oy:lle erivapauden koeajaa kokonaismassaltaan 8,0 tonnin autoja tehtaan lähiseudun teillä.

8.11.1945

Ensimmäisen sarjatuotantoauton piti valmistua, mutta tapahtuma lykkääntyi seuraavan vuoden puolelle.

18-22.5.1946

Yhteissisu Oy osallistuu kotimaisen teollisuuden näyttelyyn Helsingin Messuhallissa esitellen valmistamiaan Sisu S-22 ja Sisu S-22 K -autoja yksityiselle asiakassektorille.

18.12.1946

KTM irtisanoo Yhteissisu Oy:n ja valtion välisen autojen toimitussopimuksen, koska toimitukset ovat viivästyneet yli kaikkien asetettujen aikarajojen.

31.12.1946

Irtisanominen astuu voimaan.

1.2.1947

Tor Nessling eroaa Yhteissisu Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä.

1.9.1947

Diplomi-inisnööri Eero Kytölä kutsutaan Yhteissisu Oy:n toimitusjohtajaksi.

1.1.1948

Se osa Vanajan kunnasta, jolla Yhteissisu Oy:n tehdas sijaitsee, liitetään Hämeenlinnan kaupunkiin.

18.4.1948

Eero Kytölä antaa hallitukselle raportin Saksasta ja Ranskasta ostetuista puolitela-autoista ja muista liittoutuneiden ylijäämävarastoista hankituista tarvikkeista kuten moottoreista.

28.4.1948

Yhteissisu Oy:n yhtiökokous päättää ottaa yhtiön uudeksi nimeksi Vanajan Autotehdas Oy.

8.6.1948

Yhteissisu Oy:n oikeus käyttää Sisu-nimeä tuotemerkkinä päättyy. Vielä 10 autoa saadaan tämän jälkeen toimittaa Sisu-merkkisinä. Yhteensä Vanajan/Hämeenlinnan tehtaalta valmistui 294 Sisu-merkkistä ajoneuvoa.

Lähde: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan / ISBN 952-91-5613-8 / Blomberg Olli / Kust. Patria Vehicles Oy / Hämeenlinna 2003.

Ensisijainen sivupalkki

Julkaisut

  • Sisut ja Vanajat
    • Vanajan historia
    • Yhteissisun vuodet 1943-48
    • Sisu-auton historia
    • Vanajan vuodet 1948-71
    • Vanajamallit: linja-autot
    • Vanajalinkit
  • Autoesittelyjä
  • K-A historiallisia julkaisuja
  • Kuvat
  • Nettilehdet

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Kesäkeikka 13. – 15.6.2025

17.4.2025

Kevätpäiväntasaus 22. – 23.3.2025

20.2.2025

Loska-ajo 11. – 12.10.2025

28.1.2025

Loska-ajo 12. – 13.10.2024

8.10.2024

Kalajoen keikka 14. – 16.6.2024

7.6.2024

Kevätpäiväntasaus 23. – 24.3.2024

11.3.2024

Loska-ajo 7. – 8.10.2023

25.9.2023

Magneettimäen museotie 30 vuotta

23.7.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

12.6.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Lisää tapahtumia

Siuron mörinät 2025

25.5.2025

Hiekkahentunen Vintage 2025 Vihti

13.4.2025

Rauta ja Petrooli 2025 Hämeenlinna

13.4.2025

Perinneradiopäivä Sastamalassa sekä kalustonäyttely Valkeakosken SäRes-Centerillä 2025

11.4.2025

Retro Trucks Lahes 2025

3.3.2025

Power Truck Show 2025 Härmä

3.3.2025

Classic Motorshow 2025 Lahti

3.3.2025

Retro Trucks Lahes 2024

24.4.2024

3-Tien Konepäivät 2024

29.1.2024

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

Valjastie 12
73500 JUANKOSKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Verkkolaskuosoite:
003715495624
Välittäjä: Maventa

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}