Vanajan autotehdas 1943 – 1968
10.6.1948
Ylimääräinen yhtiökokous vahvistaa yhtiön tulevaksi nimeksi Vanajan Autotehdas Oy.
15.6.1948
KTM vahvistaa nimenmuutoksen.
1.7.1948
Uusi yritysnimi otetaan virallisesti käyttöön ja Vanajan Autotehdas Oy:n varsinainen toiminta alkaa. Samassa kuussa valmistuu ensimmäinen Vanaja-merkkinen auto malli on V-48.
Toukokuu 1950
Ensimmäinen Vanaja-merkkinen Linja-auton alusta valmistuu.
1951
Ensimmäiset bulldog -malliset Vanajat valmistuvat.
Viimeiset puolitela-autoista 4-vetoisiksi kuorma-autoiksi muutetut Vanaja VaWh –autot luovutetaan.
Yhteensä 60 tällaista autoa valmistettiin.
1952
Vanajan Autotehdas Oy saa italialaisen Ansaldo-Fossatin valmistamien maansiirtokoneiden edustuksen.
Ensimmäiset dieselmoottorilla varustetut Vanajat valmistuvat; moottorimerkkeinä Saksalainen Kämper ja Sveitsiläinen Saurer.
Asiakkaiden omia dieselmoottoreita asennetaan eräisiin autoihin, koska bensiinimoottorien kausi alkaa olla ohi.
Viimeinen puolitela-auto myydään.
Tilinpäätös osoittaa ensimmäisen kerran voittoa.
1953
Ainoat Suomeen tuodut Ansaldo-Fossatin valmistamat maansiirtokoneet luovutetaan asiakkaille.
1955
Toimitetaan yhdessä Kiitokori Oy:n kanssa neljä kiskobussityyppistä ratatyövaunua Valtion Rautateille.
Vanaja ostaa ensimmäiset suuret sarjat Leyland-dieselmoottoreita Britanniasta.
Toukokuu 1956
Vanaja ostaa Hollannista sarjan Leyland-moottoreita, jotka on valmistettu lisenssillä DAF-tehtailla.
Vanaja esittelee ensimmäisen Suomessa valmistetun takamoottorisen linja-autoalustan ja tuo Suomeen kaksi A.E.C.-kuorma-autoa.
24.10.1956
Vietetään tehtaan lisärakennuksen harjannostajaisia.
21.11.1956
Perustetaan erillinen myyntiyhtiö Vanaja-Myynti Oy.
1.3.1957
Tehtaan lisärakennus otetaan käyttöön.
Huhtikuu 1957
Ensimmäinen vetävällä telillä (6×4) varustettu Vanaja valmistuu.
Myös ensimmäiset nelivetoiset (4×4) Vanaja valmistuvat.
Vanaja osallistuu menestyksellisesti Puolustuslaitoksen talvitestiin kolmella tätä varten valmistetulla nelivetoisella (4×4) erikoisautolla ja yhdellä takavetoisella (4×2) kuorma-autolla.
Huhtikuu 1958
Ensimmäinen makaavalla moottorilla (mahuri) varustettu Vanaja-linja-autonalusta valmistuu.
Ensimmäinen 6×6-tyyppinen Vanaja valmistuu.
Vanaja osallistuu ensimmäisen kerran ulkomaisille messuille, kyseessä ovat Barcelonan kansainväliset teollisuusmessut Espanjassa.
Yksi kuorma-auto jää näytekappaleeksi Espanjaan.
Syyskuu 1958
Vanaja osallistuu Thessalonikin 23. kansainvälisille messuille Kreikassa. Yksi kuorma-auto myydään suoraan messuilta Kreikkaan.
30.10.1958
Vanaja esittelee uutuutena pakokaasujarrun.
13.6.1959
Vanaja tilaa brittiläiseltä A.E.C.-tehtaalta 500 dieselmoottoria.
Syyskuu 1959
Turkkiin toimitetaan pieni sarja nokallisia kuorma-autoja.
3.12.1959
Lahden Autokori Oy:ltä valmistuu tuhannes Vanajalle toimitettu ohjaamo.
Helmikuu 1960
HKL ostaa 10 Leyland-moottorilla varustettua linja-autonalustaa Vanajalta.
Maaliskuu 1960
Arvovaltainen 55-henkinen Vanaja-valtuuskunta vierailee Iso-Britanniassa. Matkan yhteydessä tilataan jälleen 500 A.E.C.-moottoria.
17.5.1960
Ostetaan Gustaf Winbergiltä tontti Helsingin pitäjästä myöhemmin rakennettavaa toimintapistettä varten.
31.5.1960
Ensimmäinen Yhteissisu Oy:n Vanajan tehtaalta valmistunut ja tehtaan käyttöön jäänyt Sisu S-22 –kuorma-auto poistetaan käytöstä.
Syyskuu 1960
Vanaja tuo Suomeen kahdeksan A.E.C.-kuorma-autoa ja seuraavana vuonna vielä yhden.
Marraskuu 1960
Vanaja esittelee ensimmäisen ilmajousitetun linja-autoalustan ja kuuluisan ”täyden kuorman nostavan” nostotelin.
1.-20.6.1961
Vanaja osallistuu Barcelonan kansainvälisille messulle. Neljä autoa viedään ajamalla Espanjaan!
Lokakuu 1961
Leveäkeulainen Rekka-Vanaja eli ns.”Lato-Vanaja” / ”Kärsä-Vanaja” esitellään.
1962
Eero Kytölä eroaa toimitusjohtajan tehtävästä ja isännöitsijä Ilmari Karttunen nimitetään hänen seuraajakseen.
Vanaja-Myynti Oy:n toiminta lakkautetaan ja yhtiö puretaan.
Oma asiakas- ja tiedostuslehti Vanaja-Viesti perustetaan lokakuussa.
13.4.1963
Yhtiön täyttäessä 20 vuotta sen palveluksessa on 340 henkilöä.
Marraskuu 1963
Vanaja tuo Suomeen kaksi 6×6-vetoista Thornycroft-merkkistä lentokenttäpaloautoa.
Joulukuu 1963
TVH tilaa Vanajalta 80 tienhoitoautoa toimitettavaksi vuoden 1964 aikana.
Kevät 1964
Vanaja neuvottelee ruotsalaisen AB Scania-Vabiksen kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.
30.5.1964
VAT:n pääkonttori muuttaa Helsingistä tehtaan viereen valmistuneeseen uuteen toimistorakennukseen.
Marraskuu 1964
Vanaja tilaa 400 A.E.C.-moottoria Britanniasta.
Huhtikuu 1965
TVH tilaa Vanajalta 250 tienhoitoautoa toimitettavaksi vuoden 1966 loppuun mennessä.
Syyskuu 1965
HKL tilaa 30 linja-auton alustaa toimitettavaksi vuoden 1966 aikana. Ns. ”Muros-Vanajan” esityyppi valmistuu.
Tammikuu 1966
Uusi keskuskorjaamo nousee harjaan ja otetaan käyttöön keskeneräisenä jo huhtikuussa.
Marraskuu 1966
Helsingin pitäjän Tammistossa avataan huoltokorjaamo ja myyntipiste.
31.12.1966
Vanajan kunta lakkaa olemasta, kun se pilkotaan Hämeenlinnan kaupungin sekä Janakkalan, Hattulan ja Rengon kuntien kesken.
1967
Vanaja neuvottelee saksalaisen Klöckner-Humboldt-Deitz AG:n kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.
AB Scania-Vabis uudistaa yhteistyötarjouksensa.
”Muros-Vanaja” esitellään virallisesti.
HKL:lle toimitetaan 30 linja-auton alustaa.
Esitellään brittivalmisteisella kippiohjaamolla varustettu uusi raskas Vanaja B6-76 tarkoituksena kiilata sillä pitkän matkan rahtiliikenteeseen.
Ilmari Karttunen eroaa toimitusjohtajan tehtävästä.
Hallintopäällikkö Jaakko Jarimo nimitetään hänen tilalleen hoitaen tehtävää vuoden 1968 loppuun.
Joulukuu 1967
Valtiovallan taholta esitetään Tor Nesslingille, että Vanaja voitaisiin fuusioida Sisuun.
Helmikuu 1968
Solmitaan pitkäaikainen sopimus Lokomo Oy:n (sittemmin Rauma-Repola Oy Lokomon tehtaat) kanssa erikokoisten nosturialustojen toimituksista.
5.4.1968
Alustava Vanajan ja Sisun välinen yhtymissopimus allekirjoitetaan.
17.5.1968
Varsinainen yhtymissopimus hyväksytään SAT:n yhtiökokouksessa.
30.5.1968
VAT ja SAT allekirjoittavat yhtymissopimuksen.
Joulukuu 1968
Viimeinen Vanaja-Viesti ilmestyy.
4.12.1968
VAT:n yhtiökokous hyväksyy yhtymistä varten laaditun täydennyssopimuksen.
19.12.1968
Valtiovallan puolesta kauppa- ja teollisuusministeri Grels Teir allekirjoittaa lopullisen yhtymissopimuksen.
23.12.1968
Hämeenlinnan raastuvanoikeus hyväksyy fuusion.
31.12.1968
Vanajan Autotehdas Oy merkitään kaupparekisteriin lakkautetuksi.
1968-1969
Vanaja B6-76 mallisia rekkavetureita valmistetaan yhteensä 11 kpl.
Tammikuu 1969
Vanaja-Viestin ja Sisu-Uutisten yhdistämisen seurauksena syntyy asiakaslehti Sisu-Viesti, sittemmin Sisuviesti.
Hämeenlinnan tehdas saa Sisun noudattaman käytännön mukaisesti nimen Sisu-Hämeenlinna.
31.12.1969
Sisun ja Vanajan fuusion jälkeen SAT työllistää 1 299 henkilöä.
1969-1970
Yhteensä 100 raskasta nokka-Vanajaa varustetaan Jyry-Sisun ohjaamolla.
20.12.1971
Viimeinen Vanaja, nosturialusta TTB6+6-76, valmistuu ja luovutetaan Lokomolle seuraavana päivänä.
Lähde: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan/ISBN 952-91-5613-8 / Blomberg, Olli / Kust. Patria Vehicles Oy/ Hämeenlinna 2003