• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Museoajoneuvotarkastajat
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot / palkitut
    • Hallituksen alue
  • Keikat/tapahtumat
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Vanajan vuodet 1948-71

Vanajan autotehdas 1943 – 1968

10.6.1948

Ylimääräinen yhtiökokous vahvistaa yhtiön tulevaksi nimeksi Vanajan Autotehdas Oy.

15.6.1948

KTM vahvistaa nimenmuutoksen.

1.7.1948

Uusi yritysnimi otetaan virallisesti käyttöön ja Vanajan Autotehdas Oy:n varsinainen toiminta alkaa. Samassa kuussa valmistuu ensimmäinen Vanaja-merkkinen auto malli on V-48.

Toukokuu 1950

Ensimmäinen Vanaja-merkkinen Linja-auton alusta valmistuu.

1951

Ensimmäiset bulldog -malliset Vanajat valmistuvat.
Viimeiset puolitela-autoista 4-vetoisiksi kuorma-autoiksi muutetut Vanaja VaWh –autot luovutetaan.
Yhteensä 60 tällaista autoa valmistettiin.

1952

Vanajan Autotehdas Oy saa italialaisen Ansaldo-Fossatin valmistamien maansiirtokoneiden edustuksen.
Ensimmäiset dieselmoottorilla varustetut Vanajat valmistuvat; moottorimerkkeinä Saksalainen Kämper ja Sveitsiläinen Saurer.
Asiakkaiden omia dieselmoottoreita asennetaan eräisiin autoihin, koska bensiinimoottorien kausi alkaa olla ohi.
Viimeinen puolitela-auto myydään.
Tilinpäätös osoittaa ensimmäisen kerran voittoa.

1953

Ainoat Suomeen tuodut Ansaldo-Fossatin valmistamat maansiirtokoneet luovutetaan asiakkaille.

1955

Toimitetaan yhdessä Kiitokori Oy:n kanssa neljä kiskobussityyppistä ratatyövaunua Valtion Rautateille.
Vanaja ostaa ensimmäiset suuret sarjat Leyland-dieselmoottoreita Britanniasta.

Toukokuu 1956

Vanaja ostaa Hollannista sarjan Leyland-moottoreita, jotka on valmistettu lisenssillä DAF-tehtailla.
Vanaja esittelee ensimmäisen Suomessa valmistetun takamoottorisen linja-autoalustan ja tuo Suomeen kaksi A.E.C.-kuorma-autoa.

24.10.1956

Vietetään tehtaan lisärakennuksen harjannostajaisia.

21.11.1956

Perustetaan erillinen myyntiyhtiö Vanaja-Myynti Oy.

1.3.1957

Tehtaan lisärakennus otetaan käyttöön.

Huhtikuu 1957

Ensimmäinen vetävällä telillä (6×4) varustettu Vanaja valmistuu.
Myös ensimmäiset nelivetoiset (4×4) Vanaja valmistuvat.
Vanaja osallistuu menestyksellisesti Puolustuslaitoksen talvitestiin kolmella tätä varten valmistetulla nelivetoisella (4×4) erikoisautolla ja yhdellä takavetoisella (4×2) kuorma-autolla.

Huhtikuu 1958

Ensimmäinen makaavalla moottorilla (mahuri) varustettu Vanaja-linja-autonalusta valmistuu.
Ensimmäinen 6×6-tyyppinen Vanaja valmistuu.
Vanaja osallistuu ensimmäisen kerran ulkomaisille messuille, kyseessä ovat Barcelonan kansainväliset teollisuusmessut Espanjassa.
Yksi kuorma-auto jää näytekappaleeksi Espanjaan.

Syyskuu 1958

Vanaja osallistuu Thessalonikin 23. kansainvälisille messuille Kreikassa. Yksi kuorma-auto myydään suoraan messuilta Kreikkaan.

30.10.1958

Vanaja esittelee uutuutena pakokaasujarrun.

13.6.1959

Vanaja tilaa brittiläiseltä A.E.C.-tehtaalta 500 dieselmoottoria.

Syyskuu 1959

Turkkiin toimitetaan pieni sarja nokallisia kuorma-autoja.

3.12.1959

Lahden Autokori Oy:ltä valmistuu tuhannes Vanajalle toimitettu ohjaamo.

Helmikuu 1960

HKL ostaa 10 Leyland-moottorilla varustettua linja-autonalustaa Vanajalta.

Maaliskuu 1960

Arvovaltainen 55-henkinen Vanaja-valtuuskunta vierailee Iso-Britanniassa. Matkan yhteydessä tilataan jälleen 500 A.E.C.-moottoria.

17.5.1960

Ostetaan Gustaf Winbergiltä tontti Helsingin pitäjästä myöhemmin rakennettavaa toimintapistettä varten.

31.5.1960

Ensimmäinen Yhteissisu Oy:n Vanajan tehtaalta valmistunut ja tehtaan käyttöön jäänyt Sisu S-22 –kuorma-auto poistetaan käytöstä.

Syyskuu 1960

Vanaja tuo Suomeen kahdeksan A.E.C.-kuorma-autoa ja seuraavana vuonna vielä yhden.

Marraskuu 1960

Vanaja esittelee ensimmäisen ilmajousitetun linja-autoalustan ja kuuluisan ”täyden kuorman nostavan” nostotelin.

1.-20.6.1961

Vanaja osallistuu Barcelonan kansainvälisille messulle. Neljä autoa viedään ajamalla Espanjaan!

Lokakuu 1961

Leveäkeulainen Rekka-Vanaja eli ns.”Lato-Vanaja” / ”Kärsä-Vanaja” esitellään.

1962

Eero Kytölä eroaa toimitusjohtajan tehtävästä ja isännöitsijä Ilmari Karttunen nimitetään hänen seuraajakseen.
Vanaja-Myynti Oy:n toiminta lakkautetaan ja yhtiö puretaan.
Oma asiakas- ja tiedostuslehti Vanaja-Viesti perustetaan lokakuussa.

13.4.1963

Yhtiön täyttäessä 20 vuotta sen palveluksessa on 340 henkilöä.

Marraskuu 1963

Vanaja tuo Suomeen kaksi 6×6-vetoista Thornycroft-merkkistä lentokenttäpaloautoa.

Joulukuu 1963

TVH tilaa Vanajalta 80 tienhoitoautoa toimitettavaksi vuoden 1964 aikana.

Kevät 1964

Vanaja neuvottelee ruotsalaisen AB Scania-Vabiksen kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.

30.5.1964

VAT:n pääkonttori muuttaa Helsingistä tehtaan viereen valmistuneeseen uuteen toimistorakennukseen.

Marraskuu 1964

Vanaja tilaa 400 A.E.C.-moottoria Britanniasta.

Huhtikuu 1965

TVH tilaa Vanajalta 250 tienhoitoautoa toimitettavaksi vuoden 1966 loppuun mennessä.

Syyskuu 1965

HKL tilaa 30 linja-auton alustaa toimitettavaksi vuoden 1966 aikana. Ns. ”Muros-Vanajan” esityyppi valmistuu.

Tammikuu 1966

Uusi keskuskorjaamo nousee harjaan ja otetaan käyttöön keskeneräisenä jo huhtikuussa.

Marraskuu 1966

Helsingin pitäjän Tammistossa avataan huoltokorjaamo ja myyntipiste.

31.12.1966

Vanajan kunta lakkaa olemasta, kun se pilkotaan Hämeenlinnan kaupungin sekä Janakkalan, Hattulan ja Rengon kuntien kesken.

1967

Vanaja neuvottelee saksalaisen Klöckner-Humboldt-Deitz AG:n kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.
AB Scania-Vabis uudistaa yhteistyötarjouksensa.
”Muros-Vanaja” esitellään virallisesti.
HKL:lle toimitetaan 30 linja-auton alustaa.
Esitellään brittivalmisteisella kippiohjaamolla varustettu uusi raskas Vanaja B6-76 tarkoituksena kiilata sillä pitkän matkan rahtiliikenteeseen.
Ilmari Karttunen eroaa toimitusjohtajan tehtävästä.
Hallintopäällikkö Jaakko Jarimo nimitetään hänen tilalleen hoitaen tehtävää vuoden 1968 loppuun.

Joulukuu 1967

Valtiovallan taholta esitetään Tor Nesslingille, että Vanaja voitaisiin fuusioida Sisuun.

Helmikuu 1968

Solmitaan pitkäaikainen sopimus Lokomo Oy:n (sittemmin Rauma-Repola Oy Lokomon tehtaat) kanssa erikokoisten nosturialustojen toimituksista.

5.4.1968

Alustava Vanajan ja Sisun välinen yhtymissopimus allekirjoitetaan.

17.5.1968

Varsinainen yhtymissopimus hyväksytään SAT:n yhtiökokouksessa.

30.5.1968

VAT ja SAT allekirjoittavat yhtymissopimuksen.

Joulukuu 1968

Viimeinen Vanaja-Viesti ilmestyy.

4.12.1968

VAT:n yhtiökokous hyväksyy yhtymistä varten laaditun täydennyssopimuksen.

19.12.1968

Valtiovallan puolesta kauppa- ja teollisuusministeri Grels Teir allekirjoittaa lopullisen yhtymissopimuksen.

23.12.1968

Hämeenlinnan raastuvanoikeus hyväksyy fuusion.

31.12.1968

Vanajan Autotehdas Oy merkitään kaupparekisteriin lakkautetuksi.

1968-1969

Vanaja B6-76 mallisia rekkavetureita valmistetaan yhteensä 11 kpl.

Tammikuu 1969

Vanaja-Viestin ja Sisu-Uutisten yhdistämisen seurauksena syntyy asiakaslehti Sisu-Viesti, sittemmin Sisuviesti.
Hämeenlinnan tehdas saa Sisun noudattaman käytännön mukaisesti nimen Sisu-Hämeenlinna.

31.12.1969

Sisun ja Vanajan fuusion jälkeen SAT työllistää 1 299 henkilöä.

1969-1970

Yhteensä 100 raskasta nokka-Vanajaa varustetaan Jyry-Sisun ohjaamolla.

20.12.1971

Viimeinen Vanaja, nosturialusta TTB6+6-76, valmistuu ja luovutetaan Lokomolle seuraavana päivänä.

Lähde: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan/ISBN 952-91-5613-8 / Blomberg, Olli / Kust. Patria Vehicles Oy/ Hämeenlinna 2003

Ensisijainen sivupalkki

Julkaisut

  • Sisut ja Vanajat
    • Vanajan historia
    • Yhteissisun vuodet 1943-48
    • Sisu-auton historia
    • Vanajan vuodet 1948-71
    • Vanajamallit: linja-autot
    • Vanajalinkit
  • Autoesittelyjä
  • K-A historiallisia julkaisuja
  • Kuvat
  • Nettilehdet

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Kesäkeikka 13. – 15.6.2025

17.4.2025

Kevätpäiväntasaus 22. – 23.3.2025

20.2.2025

Loska-ajo 11. – 12.10.2025

28.1.2025

Loska-ajo 12. – 13.10.2024

8.10.2024

Kalajoen keikka 14. – 16.6.2024

7.6.2024

Kevätpäiväntasaus 23. – 24.3.2024

11.3.2024

Loska-ajo 7. – 8.10.2023

25.9.2023

Magneettimäen museotie 30 vuotta

23.7.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

12.6.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Lisää tapahtumia

Siuron mörinät 2025

25.5.2025

Hiekkahentunen Vintage 2025 Vihti

13.4.2025

Rauta ja Petrooli 2025 Hämeenlinna

13.4.2025

Perinneradiopäivä Sastamalassa sekä kalustonäyttely Valkeakosken SäRes-Centerillä 2025

11.4.2025

Retro Trucks Lahes 2025

3.3.2025

Power Truck Show 2025 Härmä

3.3.2025

Classic Motorshow 2025 Lahti

3.3.2025

Retro Trucks Lahes 2024

24.4.2024

3-Tien Konepäivät 2024

29.1.2024

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

Valjastie 12
73500 JUANKOSKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Verkkolaskuosoite:
003715495624
Välittäjä: Maventa

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}