• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot/palkitut
    • Hallituksen alue
  • Uutiset/tapahtumat
    • Uutisia
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Republic 1912 – 1929

Republic – merkkisten kuorma-autojen valmistus aloitettiin v. 1912 yhtiössä, jonka nimi oli Alma Motor Truck Company Of Alma, Michigan. Yhtiön nimeksi otettiin v. 1914 Republic Motor Truck Co, Alma, Michigan. Tämä uusittu yhtiö toi nopeassa tahdissa markkinoille nokallisen mallisarjan, jonka suurin ajokki oli kantavuudeltaan 3150 kg. Vuonna 1915 mallistoon kuului kolme akselivetoista- ja kaksi ketjuvetoista kuorma-autoa.

Ensimmäisten mallien voimanlähteenä oli Lycoming, Waukeshan tai Continental (kuten VetKU ry:n autossa) – bensiinimoottorit. Kaksilohkoisen moottorin vesipumppu ja magneetto ovat samalla akselilla, jolta myös hihnavetoinen tuuletin saa käyttövoimansa. Käynnistämisen helpottamiseksi moottorin kannessa on ryyppymaljat jokaista sylinteriä varten.

Taka-akselina oli sisäpuolisin hammaskehin varustettu Torbensen.

Vuonna 1917 yhtiön vuosituotanto oli jo kasvanut yli 10 000 kuorma-autoon. Seuraavana vuonna USA:n suurimmaksi kuorma-autonvalmistajaksi kasvaneen yhtiön tuottamia Republic kuorma-autoja oli myyty jo yhteensä 30 000 kpl 1300:n jälleenmyyjän toimesta. 1920-luvun alkaessa taloudelliset vaikeudet supistivat yhtiön tuotantoa huomattavassa määrin.

Raskain Republic -kuorma-automalli on 1925 valmistusohjelmaan sisältynyt 4-tonninen, 165 tuuman akselivälinen malli 20. Tässä oli 32.4 hv:n Continental L-4 moottori. Takana 36 x 10 ja edessä 36 x 5 solukumipäällysteiset teräspinnapyörät. Ohjaamo on avonainen, ei tuulilasia tai katetta, sivuovista puhumattakaan. Siellä on kuitenkin kaikki tarpeelliset hallintalaitteet: ohjauspyörä, kolme poljinta, vaihdekeppi ja käsijarrunvipu sekä tietenkin myös maadoitusnappula moottorin pysäyttämiseksi. Ohjauspyörässä on tukevat ’viikset’ sytytysennakon ja käsikaasun säätämistä varten.

Republic 20 kuorma-auto
Republic 20

Republic kuorma-autot erottuivat keltaisista koreistaan ja muista silmiinpistävän värisistä rungoistaan ja hyteistään.

Vuonna 1929 Republic sulautui American LaFrance Truck Co -yhtiöön, ottaen kaupalliseksi nimekseen LaFrance-Republic Corporation. Tämän jälkeen ei alkuperäisellä Republic merkillä kuorma-autoja enää valmistettu.

Suomeen Republic autojen maahantuontia ja kokoonpanoa hoiti Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta rl (S.O.K.), mistä johtuen niitä esiintyikin varsin runsaasti eri Osuuskauppojen tavarankuljetuksissa.

Turun Osuuskaupan autosta on säilynyt Automobiilin tarkastuskirja vuonna 1921 suoritetusta katsastuksesta.

Vetkun Republic 20 vm. 1920

MAS-20 Veteraanikuorma-autoseura ry:n Republic 20 vm. 1920
Teknisiä tietoja:
Valmistenumero (rungon vasemmanpuoleisessa etu”sarvessa”:20 * 2877.
Akseliväli165″
Etujouset8 lehteä/ ~45″
Takajouset13 lehteä/ ~52″
MoottoriContinental E4N:o 17974 E 4 date: 4 1/2
KaasutinStromberg
Vetopyörästö, kotelon takaosasaan on valettuna seuraavat tiedot:Pat.July 14.1908,July 16. 1912

Vetkun Republicin vaiheita

Republicin jäänteet kaivoivat Helsingin Leppävaarassa saven alta silloiset ”alkumobilistit” K-L Bremer & kumppanit jo vuonna 1958. Romukaupan tarhassa oli sulatukseen lähdössä 7 – 8 muutakin umpikumirenkaista kuorma-auton runkoa, joista kuitenkin vain tämä yksilö pelastettiin. Innostuneet ajoneuvohistorian tallentajat kunnostivat auton ajokuntoon ja varmistivat näin sen säilymisen. MOBILISTI -lehden artikkeli valaisee Republicin myöhempiä vaiheita. Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n hankittua auton omistukseensa, alkoi ajokin systemaattinen entisöintiprojekti, tavoitteena tietenkin mahdollisimman tarkoin alkuperäistä vastaava rakenne ja -väritys. Auto sai suht. rauhassa talvehtia Paippislaisessa liiterissä, mutta kevään tullen oli rauha mennyttä.

Republicilla ajeltiin kesien 1998 ja 1999 aikana useampiakin ”koeajoja”, mm. Euroopan liikenneministereiden kokouksen ohjelmaksi järjestetyssä näytöksessä Helsingin kaduilla, ”VetKun” Satakunnan Keikalla Hyvinkäällä, S.O.K:n kauppiaspäivillä Laajasalossa, SA-HK:n 40 -vuotis retkeilyajoissa Korsossa, Tielaitos 200 vuotta -juhlatilaisuudessa Turussa, Hyrylän Truckers Festivaaleilla, EM Truck Racing -kisoissa Alastarolla ja niin edelleen. Auton jäähdytin vuoti kuin harva seula. Ongelmia ilmeni myös milloin polttoaineen saannissa, milloin magneeton akselin kiinnityksissä tai vaihteiden kytkeytymisessä. Vaihteiston mahtava öljyvuoto jätti jokaiseen pysähdyspaikkaan ikävän käyntikortin.

Korsolainen rahtari Markku T Koskinen (leipänsä edestä Victor Ekin miehiä -ajelee useimmiten Ford AA/1932:lla), kunnosti talven 98/99 aikana Republicin vaihteiston. Raimo Stenvall ystävällisesti tarjosi Hyrylästä hallitilaansa ja paljon muutakin apua. Monta pitkää iltaa ja viikonvaihdetta siinä hurahti, varsinkin, kun kytkinakselikin oli välillä hieman ”kadoksissa”. Kevääseen mennessä laatikko oli kuitenkin saanut sekä uudet laakerit, uuden sivuakselin, että uudet öljytiivisteet. Monilevyinen kytkinpakka oli omalla tavallaan konstikas koottava.

Eihän sitä vanhusta voi rangaista ajelemalla satoja kilometrejä, siksi Veikko ”Wexi” Hoppula hankki suhteillaan Republicin kuljetukseen soveltuvan vaihtolavan. Lava oli kuitenkin melko huonokuntoinen, joten taas tarvittiin Koskisen Markun apua. Markku teki Stenvallin verstaalla lavaan uuden etupäädyn, asensi Nurmijärveläisen H&L Autovarustelukeskus Henri Santaluodon lahjoittamat kuormansidontalenkit, paikkasi pahemmin pehmenneet pohjapalkit ja muuta pientä. Raimo Stenvall hoiteli lavan hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Kyllä Republicin nyt kelpaa!

Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n hallitus teki päätöksen auton kunnostustyön aloittamisesta syksyllä 1999, kun rahaakin oli saatu riittävästi kerättyä (lue kerjättyä) sekä jäsenistöltä, että muilta toimintaamme tukevilta tahoilta. Erityiskiitoksen ansaitsee SOK, joka ymmärrettävästä syystä tuntee sympatiaa tätä arvokasta vanhusta kohtaan ja lahjoitti kunnostusrahastoomme tuntuvan 2000 mk:n ”stipendin”. Useat kymmenet yksittäiset jäsenemme osallistuivat myös kiitettävästi kolehdin kartuttamiseen.

Autoentisöinnin veteraani Nousiaisista, Reino Krouvila, sai kunnian ryhtyä ehostamaan vanhusta.

à la Reino Krouvila / Nousiaisten Autohävittämö

Purkutyöt aloitettiin vk 48/1999. Ja sitten itse asiaan, tammikuussa 2000:

  • Runko paikattiin (yläpinnassa suuria polttoleikattuja reikiä), niitit kiristettiin.
  • Valmistettiin osa uusia niittejä, joilla niitattiin astinlautojen kannatinrautoja.
  • Takajousien korjaus. (Toinen jousipakka valmistettiin uusi, koska entinen oli 2,5 cm lyhyempi ja koottu keskenään erilaisista lehdistä). Autojousi Oy.
  • Uudet jousentapin helat valmistettiin. Raskone Oy Tampere.
  • Pyöränvanteiden sivut ”sorvattiin” suoriksi pyörittämällä pyörää kulmahiomakoneen kiveä vasten.
  • Rungon oikaisu: Runko havaittiin n. 2,5 cm:n verran painuneen notkolle. (Menetelmänä tunkki – rautapalkki – ”kuumia”).
  • Pyörien napakupit paikattiin sisäpuolelta hopeajuotoksella ja tasattiin sorvissa.
  • Alusta siirrettiin hiekkapuhallukseen ja maalaukseen TL Uusikartano Lieto. Pintavärin sävy RAL 1006.
  • Moottorin toinen sylinteriryhmä irrotettu ja paikattu keinometallilla, koska jäähdytysneste vuoti sylinteriin imuaukon kautta.
  • Kaikki ”irto-osat” hiekkapuhallettu ja puhdistettu.
  • Öljypohjan ym. pultit puhdistettu ja osa uusittu.
  • Moottori maalattu. 1. kerros pensselimaalaus, pinta ruikulla. Maali: Kirjo 9274 peltikattomaali.
  • Etulokasuojat ja astinlaudat paikattu, sovitettu ja toimitettu maalaukseen.
  • Vesipumppu ja tuuletin purettu.
  • Vesipumpun laakerit vaihdettu kuulalaakereiksi.
  • Moottorin kiinnityspultit uusittu 19 mm. (Kaikki muut tekniikan pultit säilytettiin tuumamittaisina) Istuimen ja lattian pultit mm – mitoituksella.
  • Kaikki puuosat tehty koivupuusta alkuperäisen mallin mukaan.
  • Pakosarjan ja pakoputken tiivisteet valmistettu klinkeriitistä.
  • Pakosarjan pultit ja mutterit tehty ½” UCN.
  • Kaasuttimen osat lasikuulapuhallettu, kunnostettu ja kiillotettu.
  • Moottorin ja vaihteiston kilvet maalattu, kiillotettu ja niitattu paikoilleen.
  • Istuimet verhoilijalle. Istuimen runko-osa kiinnitetty auton runkoon.
  • Käsikaasun ja sytytysennakon säätövivut kunnostettu, uusi tehty pronssista.
  • Polttoainesäiliö valmistettu uusi 1 mm:n vahvuisesta kuparilevystä.

Muita apuvoimia:

  • Hiekkapuhallukset: Esko Tölki
  • Puuseppä: Matti Veräjänkorva
  • Maalaukset: Kauko Kaistamo (maalaamo)
  • Sorvaukset: Jukka Viitasalo (koneistamo)
  • Kilvet, raidat, nimet: Kyösti Mäntylä (Taidemainos)
  • Verhoilut: Reijo Kulmala (Classik)

Muita Republic kuorma-autoja

Turkulainen museoautoharrastaja Juha Kaitanen on arkistoinut tietoja varsinaissuomalaisista Republic kuorma-autoista ja niiden omistajista:

ValmistenumeroOmistajaVuosimalliHvTilastoimisvuosi
Laitilan Osuuskauppa r.l.191930
Satakunnan Osuuskauppa1919381921
Alastaron Osuuskauppa1920151920
Osuuskauppa r.l.1920361922
Kosken Osuuskauppa1920321922
Maapohja Osuusliike1920361922
Laaksonen August1921401921
Kiskon & Suomusjärven Osuusmeijeri1921401921
5079Salon Seudun Osuuskauppa r.l.1920361921
5079Salon Seudun Osuuskauppa r.l.1920351923
6331Salon Seudun Osuuskauppa r.l.351923
10486Salon Seudun Osuuskauppa r.l.321921

Republic -kuorma-autot Vaasan läänin rekisteritietojen mukaan (koonnut Niilo Säntti):

Valm.nro.MerkittyLajiRek.nro.Poistettu rekMoottori nro.OmistajaOsoite
6988514.7.1922KAVA-9322.1.192997052Vasa ÅngbakeriVasa
6989014.7.1922KAVA-98VA-98Suomen Osuuskauppojen KeskuskuntaVaasa
6991415.11.1922KAVA-19730.5.192820352C2Suomen Osuuskauppojen KeskuskuntaVaasa
6994128.6.1923KAVA-3224.10.192911921Valtin Hiiva- ja AlkohoolitehdasMustasaari
7005815.7.1922KAVA-1353582K-P OsuuskauppaKokkola
701287.8.1922KAVA-532.1.192420039Karstulan Auto OyKarstula
7016023.8.1922KAVA-15698977Suomen Osuuskauppojen KeskuskuntaJyväskylä
7036714.5.1924KAVA-47523.1.192516590Suomen Sokeri OyVaasa
7040018.6.1924KAVA-6071.11.192819965LeikasLaihia
7526017.3.1950KAVI-2861.12.1953ASD2243AhopeltoLapua

Oulun seudulla käytettyjen Republicien tietoja. Taltioinut Reijo Valta:

Rek.tunnusOulu-3Oulu-10Oulu-25Oulu-31Oulu-37
OmistajaSOK Oulussa -osoite KeskuskatuUleå OyOulun kaupunki Haltija RakennuskonttoriRantsilan ja Kestilän osuuskaupat -osoite RantsilaPudasjärven osuuskauppa r.l.
TyyppiKuorma-autoLastivaunuKuorma-autoKuorma-autoKuorma-auto
Merkki / malliRepublic 11RepublicRepublic 19Republic 19Republic 19
Tehtaannumero893850605030, valmistusvuosi 19205051
Paino1500 kg2500 kg2500 kg2500 kg
Kantavuus1500 kg2500 kg2500 kg2500 kg
Hv36363640
Syl.444
pit x lev x kork5,6 m x 1,8 m x 1,72 m5,90m x 5,90m x 1,80m5,90m x 1,82m x 2,40m, Tavaralavan koko 3,5 x 1,8m5,8m x 1,85m x 1,85m, Tavaralavan koko pituus 3,5m
Etupyörät34×3”37×4”37×4”37×4”
Takapyörät34×4”37×7”37×7”37×7”
Nopeus30 km/h30 km/h30 km/h
Ilmoitettu29.5.192031.8.192023.9.192025.4.192114.5.1921
Tarkastettu27.4.192123.4.192127.4.192112.5.1921
ArvolauseOn täysin hyvässä kunnossaOn täysin hyvässä kunnossaOn täysin hyvässä kunnossaOn täysin hyvässä kunnossa
Rek.tunnusOulu-38Oulu-45Oulu-46Oulu-63Oulu-66
OmistajaKuusamon osuuskauppa r.l.Taivalkosken osuuskauppaKestilän ja Rantsilan osuuskaupat -osoite KestiläSiikajoen osuuskauppa kuorma-autoPudasjärven osuuskauppa
TyyppiKuorma-autoKuorma-autoKuorma-autoKuorma-auto
Merkki / malliRepublic 19Republic 19Republic 11Republic 11Republic 10
Tehtaannumero662866198939, valmistusvuosi 19191049116588
Paino2500 kg1800 kg1000 kg
Kantavuus2500 kg1500 kg1500 kg1000 kg
Hv4040363432
Syl.44444
pit x lev x kork5,90m x 1,86m x 1,80m5,9m x 1,86m x 1,8m5,60m x 1,80m x 1,72m, tavaralavan koko 3,3m x 1,5m5,60 m x 1,80 m x 1,72 m5,15m x 1,80m x 1,80m
Etupyörät37×4”37×4”34×3½”35×3½”36×6”
Takapyörät37×7”37×7”34×535×5”35×4”
Nopeus30 km/h30 km/h30 km/h30 km/h30 km/h
Ilmoitettu31.5.192123.5.192130.5.19216.8.1921
Tarkastettu13.5.192123.5.192124.5.192119.7.192124.8.1921
ArvolauseOn täysin hyvässä kunnossaOn täysin hyvässä kunnossaOn täysin hyvässä kunnossaOn kunnossa

Ensisijainen sivupalkki

Julkaisut

  • Sisut ja Vanajat
  • Autoesittelyjä
    • Volvo Titan L-495 vm. 1961
    • Ford 699T 'Keltanokka' vm.1946
    • Sisu K-25 vm. 1955
    • International Loadstar 1600 10.0-T 4x2 vm. 1969
    • Scania L80S 46 vm. 1975
    • Sisu K-138SV/4300
    • Republic 1912 - 1929
    • SISU SH-4, Veteraani
    • Kontio-Sisu L-131 CVT/4400 vm.1973
    • Ford AA
    • Opel Blitz 330/3300 vm. 1956
    • Nalle-Sisu
    • Magneettimäki
    • Sisu R-141BPT/4650 (Jyry) vm. 1977
    • Volvo Titan 359 vm.1956
  • K-A historiallisia julkaisuja
  • Lehdistötiedotteet
  • Kuvat
  • Nettilehdet

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Magneettimäen museotie 30 vuotta

6.2.2023

Olavinlinnan keikka 16. – 18.6.2023

6.2.2023

Kevätpäiväntasaus 25. – 26.3.2023

6.2.2023

Loska-ajo 8. – 9.10.2022

30.9.2022

Koskensaaren Keikka 17. – 19.6.2022

25.5.2022

Kevätpäiväntasaus 26. – 27.3.2022

26.3.2022

Loska-ajo 9. – 10.10.2021

9.10.2021

Vaasan Keikka 20. – 22.8.2021

20.8.2021

Kevätpäiväntasaus 27. – 28.3.2021

27.3.2021

Loska-ajo 10. – 11.10.2020

10.10.2020

Lisää tapahtumia

Retro Trucks Lahes 2023

21.3.2023

Mansen Mörinät 2022

20.9.2022

Volvo hytti myytävänä

19.9.2022

FinnMETKO 1.-3.9.2022

30.8.2022

Könnölän Kesäpörinät 16.7.2022

10.7.2022

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

PL4
11101 RIIHIMÄKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Pankkiyhteys:
FI12 4108 0010 3180 56
ITELFIHH

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}