Kuorma-auto 100 v. Juhlakeikka
”VeteraaniKuorma-autojen Seura ry.” järjestää kesäkuussa 1996 jo perinteiseksi käyneen vuosittaisen ajokeikkansa, tällä kertaa reitillä:
HELSINKI – KARJAA – PERNIÖ – SALO – TURKU
Ajoon tulee osallistumaan noin 70 vanhaa, 19. vuosisadan kaikilta vuosikymmeniltä peräisin olevaa, kunnostettua kuorma-autoa, vanhin osallistuja on vm.1917.
Kuten seuran keikkaperinteeseen kuuluu, esiintyvät niin autojen kuljettajat ja apumiehet, kuin mukana seuraavat perheenjäsenetkin ko. auton käyttöaikakauden mukaisissa asuissa, mikä antaa oman värikkyytensä tapahtumaan. Seuran tarkoituksena onkin esitellä kuorma-autoilun historiaa mahdollisimman monitahoisesti, ei pelkästään autotekniikan näköpiiristä.
Luvassa on useita eksoottisia automerkkejä ja -malleja, joiden on jo luultu kadonneen maastamme ikuisiksi ajoiksi, mutta joita uutterat harrastajat ovat entisöimällä pelastaneet vielä tulevienkin sukupolvien ihailtaviksi.
Suomalainen kuorma-autojen entisöintiharrastus on maailmanlaajuisestikin tarkastellen ainutlaatuista, tuskin mistään muualta löytyy näin näyttävää ja laajaa taltiointia, kuin täältä pohjoisesta – pitkien kuljetusetäisyyksien maasta.
Maailman vanhin kuorma-auto
Gottlieb Daimler sai v. 1986 valmiiksi neljä vuotta rakenteilla olleen maailman ensimmäisen kuorma-auton.
Autossa oli 4 hv. kaasuttimella ja hehkuputkisytytyksellä varustettu Phoenix-moottori, neliportainen hihnavaihteisto ja kantavuutta 1,5 tonnia.
Torstai 6.6.1996
Autot kokoontuvat Finlandia-Talon P -alueelle klo 9.00 mennessä. Erottajalta tai rautatieaseman suunnalta saapuvat autot: Postitalon kohdalla käännytään oikealle, Mannerheimintien suuntaiselle Alamannerheimintielle, jolta n.150 m:n ajon jälkeen oikealle. Viitoitus Finlandia-talolle. Pohjoisen suunnasta saavuttaessa rymitytään Mannerheimintiellä vasemmalle kääntymistä varten raitiotiekiskojen päällä olevalle kaistalle Kansallismuseon kohdalla olevissa liikennevaloissa. Lähin kuormauslaituri löytyy VR:n kuormausalueelta Pasilasta. P-alue on n. 5000 neliömetriä.
Autot pysäköidään alueelle viistoparkki -riveihin siten, että lähimmäksi Finlandia-taloa tuleva rivi muodostuu nuorimmista, so.60-lukuisista autoista, sitten 50-lukuiset, 40-lukuiset ja viimeiseen riviin 30-lukuiset ja sitä vanhemmat. Paikalla on pysäköintiohjaajia. Yleisö- ja lehdistötilaisuuden aikana seuramme kannatusjäsenen Shell:in edustajat jakavat kaikille osallistujille retkieväspaketit, jotka sisältävät muun hyvän lisäksi myös arpalipukkeita.
Arpojen voittonumerot jokainen voi tarkistaa Karjaalla Shell-huoltamon pihalla olevasta taulusta. Ajoneuvojen esittely tapahtuu vahvistinlaitteiden avulla. Kuvaajien varustukseksi on alueelle tilattu henkilönostin. Kaikkien yleisötilaisuuksien aikana jaetaan yleisölle lipukkeita, joilla he voivat äänestää oman suosikkinsa veteraanikuorma-autoista. Lipukkeet palautetaan aluella olevaan laatikkoon ja jokainen palautettu lipuke osallistuu Kustannusosakeyhtiö Autotekniikan / Ajolinja -lehden järjestämään arvontaan. Äänestyksen voittaneesta veteraaniautosta tulee erillinen juttu Ajolinja -lehteen, jossa myös julkaistaan arvonnan voittaneiden nimet.
Kansanedustuslaitoksen tervehdyksen tuo kansanedustaja, liikennevaliokunnan jäsen, Klaus Bremer joka myös antaa Juhlakeikan virallisen lähtömerkin tasan klo 11.00. Helsingin liikennepoliisin ystävällisellä avustuksella kolonnamme suuntaa halki kesäisen Helsingin, varoen tietenkin häiritsemästä liiaksi samanaikaisia Belgian kuningasparin valtiovierailua, Naisliikunta 100 vuotta -juhlatapahtumia tai juuri alkavia kansainvälisiä DTM autokisoja. Reitti kulkee Mannerheimintietä etelään, Bulevardia Hietalahden torin seudulle, Hietalahden rantaa pitkin Länsiväylälle. Poliisi erkanee joukostamme Tapiolan liittymässä, jonka jälkeen jatkamme matkaamme kohti Karjaata. Muodostelma-ajossa ajonopeus on noin 15 – 20 km/h, eikä kolonnaa saa katkaista esim. punaisissa liikennevaloissa. Ajoneuvojen väli on noin auton mittainen. Karjaalle, jonne matkaa kertyy n. 75 km, saavumme 40 km/h keskinopeudella ajaen.
13.00 Shell huoltoasema kierretään p-alueensa reunaa pitkin vastapäivään ajaen ja samalla jokaisella on tilaisuus tarkistaa, onko voittanut Shell-kilpailussa. Palkinnot saa noutaa samalla huoltoaseman Shell-shopista. Samalla on tietenkin mahdollisuus myös autojen tankkaukseen.
13.30 saavumme Sisu-Auto Oy:n tuotantolaitoksille, jossa autojen pysäköinnin jälkeen pääsemme nauttimaan hieman myöhäistä lounasta. Sisun henkilöstö esittelee meille autojen kokoonpanoa sekä Sisun uusinta mallistoa. Kauniimman sukupuolen edustajille on varattu mahdollisuus tutustua samanaikaisesti muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan Billnäsin ruukkimiljööhön, Fiskarsin saksitehtaaseen ja Billnäs-museoon. Billnäsiin rouvat pääsevät Auto- ja tiemuseo Mobilian turistibussilla.
17.00 Saavumme KTV-opistolle, jossa majoitumme ja saunomme.
20.00 Ruokailemme hotellin ruokasalin seisovasta liharuokapöydästä omakustanteisesti, á 40,-mk. Hotellin ravintolatiloista olemme varanneet pöydät ikkunapaikoilta koko illaksi. Ohjelmasta vastaa Vetkun oma pumppu (O. Piiparinen & V. Mäkinen). Paikallisen KTK:n johtaja saapuu tervehtimään ja esittelee samalla kuorma-autoliikenteen näkymiä rannikkoseudulla.
Perjantai 7.6.1996
6.30 Aamiaistarjoilu.
7.30 Siirrymme linja-autoilla Sisun tehtaalle noutamaan siellä yöpyneet ajokkimme, joilla suuntaamme Billnäsin kautta Fiskarsiin. Autot pysäköidään keskustassa olevalle pikku aukiolle. Fiskarsissa meillä on aikaa valitettavan vähän, enimmillään kolme varttia, tutustua tähän idylliseen ruukkialueeseen, mutta ottakaamme siitä kaikki mahdollinen irti; Ainakin kaikki kylän pikku putiikit ovat luvanneet avata ovensa meille poikkeuksellisen aikaisin.
9.30 Palaamme takaisin Karjaa – Pohja tielle, jota matkaamme Tenholan kautta Perniön kirkonkylälle n. 37 km. Perniön keskustassa pidämme 1 tunnin mittaisen yleisötilaisuuden.
11.00 Nummi Oy:n tehtaalle, jossa lounastamme sekä tutustumme tuotantolaitoksiin. Perniön poliisi avustaa liikennejärjestelyissä.
15.00 Saavumme Salon keskustan ohitettuamme Kaisan baarille, jossa juomme kupin kuumaa Onni Sarjomaan piikiin. Autot pysäköidään vasemmalla olevalle aukiolle. Ajomatka Perniöstä n. 28 km. Väisteltyämme Nokian tehtaalta kotiutuvia työntekijöitä, pääsemme jatkamaan matkaamme
16.15 Jolloin suuntaamme Paimioon, Hotelli Valtatie 1:een. Ajo 25 km. Autot pysäköidään Valtatie 1:n alueella siten, että ”aremmat”, (eli esim. sellaiset joita ei voi lukita), ajetaan hotellin rivitalo-tyypisten asuntojen väliselle alueelle, ja muut jätetään etupihalle. Koko hotelli on varattu Vetkun käyttöön, mutta ainahan on parempi varoa.. Hotellin ravintolassa nautimme Varsinais-Suomalaisen pitopöydän antimia ja vietämme hauskaa iltaa yhdessä.
Lauantai 8.6.1996
6.30 Aamiainen Hotelli Valtatie 1.
8.00 Lähtö kohti Turkua. Pysähdymme Uudenmaantien varrella olevalle P -alueelle hautausmaan ohitettuamme. Turun poliisi saapuu täällä avuksemme.
9.00 Lähtö kulkueena Turun kaupungin läpi ajaen Messukeskukselle.
10.00 Saapuminen Kuljetuspalvelu -96 -messuille. Ajo näyttelyalueelle tapahtuu Messukentänkadun varrella olevasta portista. Autot ryhmitetään saman periaatteen mukaisesti, kuin Helsingissäkin, ts. vanhimpia edustava rivi sijoitetaan näyttelyalueelta katsottuna etummaiseksi, sitten järjestyksessä 40-, 50- ja 60-lukuisten rivit.
-Rekat alueen reunimmaisiksi kehystämään aluetta. Turun seudun kuorma-autoilijoiden virkistystoimikunnan edustajat avustavat pysäköinnin ohjauksessa.
10.40 Vetkun tervehdys Turun seudun autoilijoiden veteraanikerholaisille, esittää seuran puheenjohtaja. Vanhat kuorma-autot harrastuksena, esitelmä Antti Prusi. Lounastamismahdollisuus omakustanteisesti joko messuravintolassa hankittavilla lipukkeilla (n. 40,-/annos), tai viereisellä puolustusvoimien osastolla olevasta kenttäkeittiöstä.
12.00 Toimintanäytöksiä eri autoilla
12.30 Vanhat kuormurit kaupunkikierrokselle (n. 40 autoa). Suuren lukumäärän vuoksi osa autoista jätetään messualueelle.
13.00 Suomen kuorma-autoliiton juhlavastaanotolle Turun linnalle erkanee kaupunkikierroksen aikana pari vanhinta autoa ja näissä seuran edustajat.
14.00 Kuorma-auto 100 vuotta -Juhlaseminaari Messukeskuksen auditoriossa. Puhujana prof. Antti Saarialho TKK:sta.
15.00 Veteraanikuorma-autojen seura ry:n sääntömääräinen vuosikokous Messukeskuksen auditoriossa.
17.00 Suomen Kuorma-autoliitto ry:n 60-vuotis pääjuhla Messukeskuksella. Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n jäsenet ovat saaneet kutsun. Juhlapukuna vanhan ajan autoilijan asusteet.
19.00 Juhlatanssiaiset Matti Eskon tahdittamana. Paluukuljetus Hotellille Antti J Kauran Volvo- ja Mobilian Scania-busseilla.
Sunnuntai 9.6.1996
7.00 Aamiainen ja huoneiden luovutus.
8.00 Lähtö busseilla Messukeskukselle.
9.00 Lähtö kulkueena n.40 autolla Turun Tuomiokirkkoon. Autot pysäköidään kirkon edustalla sekä takana oleville aukioille. Vanhan ajan asusteet!
11.00 Paluu Messukeskukselle kulkueajona. Messuyleisön kannalta on kuitenkin suuri pettymys, mikäli hyvin suuri osa vanhoista autoista poistuu ennen iltapäivää.
12.00 Kuorma-autojen tunnistamisen SM-loppukilpailu ja palkintojen jako.
16.00 Messut päättyvät.