Loska-ajo järjestetään vuosittain loka-marraskuun aikana.
eteraanikuorma-autoseuran jäsenet kokoontuvat vuosittaiseen LOSKA-AJO -tapahtumaansa perinteitä kunnioittaen. Tarkoin alkuperäisasuunsa entistetyt vanhat kuormajuhdat lavoilla kiikkuvine perinne-esineineen, sekä ajokin aikakauden mukaisesti sonnustautunut kuljetushenkilöstö luovat mielikuvan vuosikymmenten takaisesta elämänmenosta.
Loska-ajo toteutetaan perustamispäätöksen mukaan useimmiten pohjoishämäläisillä maaseututeillä, perustelluista syistä myös muualla.
Lähtö- ja päätepaikaksi valitaan kiinnostava ja mieluimmin ennen näkemätön kohde. Ajon pituus on yleensä alle 100 km, jotta osanottajille jäisi aikaa myös vapaaseen seurusteluun ja ajatustenvaihtoon.
Usein ajon kiintopisteenä on käytetty Kangasalla joko Olavi ja Lilja Sallisen vuonna 1986 perustaman automuseosäätiön ylläpitämää MOBILIA Auto- ja tieliikennemuseota tai perheyrityksen ylläpitämää Vehoniemen Automuseota.
Veteraanikuorma-autoseura ry:n sääntöjen mukainen syyskokous pidetään Loska-ajon yhteydessä.
Loska-ajo on kangasalalaisen veteraanimobilisti Olavi Sallisen idea; kurakelien aikaan järjestettävällä ajotapahtumalla hän haluaa muistuttaa harrastajille, että ”eihän silloinkaan kelin mukaan ollut varaa ajoon lähtöä päättää, kun näillä autoilla leipä hankittiin! Tosi harrastaja haluaa kunnioittaa kuorma-autoilun perinnettä myös huonommilla keleillä.”
Sallinen on lahjoittanut Veteraanikuorma-autoseura ry:lle arvokkaan kiertopalkinnon, jonka saa vuodeksi haltuunsa se Seuran jäsen, joka kulloinkin vanhimmalla kuorma-autolla osallistuu Loska-ajoon.
Kukin auto/kuljettaja -yhdistelmä voi saada palkinnon haltuunsa ainoastaan kerran.
Pokaalin jalustaan kiinnitettyyn hopealaattaan kaiverretaan palkinnon saajan nimi, vuosiluku sekä auton merkki, malli ja vuosimalli.
Kiertopalkintoon liittyy myös metallinen laatta, joka jää henkilökohtaiseksi muistoksi pokaalia vuoden hallinneelle.