
Keikat

Ajankohtaista

Liity jäseneksi
Jäsenmaksu on 45 euroa vuodessa sekä kertaluontoinen liittymismaksu 17 euroa.

Veteraanikuorma-autoseura ry
eli VetKu
Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö. Tavoitteittensa toteuttamiseksi seura kerää ja tallentaa alaan liittyvää materiaalia, sekä tuottaa kuorma-autoperinnettä, ajoneuvojen entistämistä ja kuljetuskulttuuria käsitteleviä kirjallisia julkaisuja ja AV-tallenteita.
Näkyvintä toimintaa ovat kolme kertaa vuodessa järjestettävät, erittäin suositut matka-ajot eli keikat eri puolille Suomea. Veteraanikuorma-autoseuran jäsenmäärä on 1082 (31.12.2021), joista kannatusjäsenyrityksiä on 125. Seura on suurin 30:sta itsenäisestä jäsenseurasta. SAHK:n jäsenseuroissa on noin 7900 henkilöjäsentä.

Kuvagalleria
Vetkun kuvagalleria eli Kuvasto on mediapankki, johon kerätään yhdistyksen toimintaan liittyvää kuvamateriaalia
Kauppapaikka
Vetkun keskustelufoorumilta löytyy kauppapaikka tavaran myyjille ja ostajille. Verkkokaupasta voit tilata uusia kerhotuotteita.
Keskustelupalsta
Vetkun keskustelufoorumilla on tallessa jäsenistön nettikeskustelua vuosien varrelta. Osta/myy-palsta löytyy täältä.
... Katso lisääKatso vähemmän
www.instagram.com
Kommentoi Facebookissa
Laittakaahan kuvia kellä on joskus ollut Cadillac-moottorinen Vanaja. Suomeen hankittiin sotien jälkeen 304 kpl Cadillacin V8 moottoreita Yhdysvaltojen ylijäämävarastosta , joita asennettiin vuosina 1948-1955 Vanaja-kuorma-autoihin. Tieto : Markku Mäkipirtti. Kuva: Timo Laitinen.
... Katso lisääKatso vähemmänKommentoi Facebookissa
Iso osa moottoreista taisi mädäntyä metsään ja mennä romuksi? Panssarivaunussa oli käytössä tuo moottori.
Olin 1966 Sat.l. autokuskina,silloin oli vara-autona 10pyörä Vanaja säiliö auto ja siinä oli V8 bensakone,olisko ollut Cadillac?
Siinnäpä meinas Isä-Ukolla henki lähtee kuormaa purkaessa, ja saattoihan se Cadillakin moottorista virranjakaja kastuu Vanajassa, kun käsijarrun vaijeri katkesi Uimaharjun alamäkisessä purkupaikassa......😥😥😢
... Katso lisääKatso vähemmänKommentoi Facebookissa
Tuossa kuvassa jo Kuski kuivilla, ja Vanajakin tulossa "esille"... kun oli näkymättömissä järvessä ensin.....😥😥😢😢
Siellä näkyy "loppukuorma" uivan puomin ulkopuolella Auton ympärillä.....😥😥😢
Ei tainnut monta cadillac moottorilla VANAJAA olla
Oli ollut Isän ja Ukin pihassa aamulla "Miehekäs" olo....kun V8 Vanajat oli hörskytellyt lämmityskäyttöä....toki molemmista oli äänenvaimennin "pudonnut" jonnekin....👍👍😉😉🤣🤣
Pittää käyvä laittamassa irtopuut pyrräässeen
Siittä huolimatta VANAJA
Cadillac 331cid. Sherman panssarivaunuissa oli samoja koneita paljon…..
🙄
Mie luulin jotta soutuvenneen perässä uittanu aina tyhjiltään Lieksaan ...
View more comments
... Katso lisääKatso vähemmän
Kommentoi Facebookissa
tässä on sitä jotain menoa ja meininkiä
Saa töissä raikasta ilmaa ihan kokoajan 😁
Onks tää Tampereelta ku on Tapparan merkki kuorma-auton nokalla ....
Auto taitaa olla Mack ?.
Jo parin kuukauden kuluttua näkyi olevan ensimmäinen virallinen ajotapahtuma kun Pohjolan Esko oli laittanut kalenteria näkyviin. Palataan ajassa suunnilleen saman verran taaksepäin. Silloin ajeltiin Itsenäisyyspäivän ratoksi Pirkanmaan maisemissa.
... Katso lisääKatso vähemmänKommentoi Facebookissa
Joko -80 luvun autot on veteraaneja?
Sydämessä läikähtää aina kun näen vihreän L312 Mersun. Sellaista lainattiin Jyväskylässä Lahtisen romuttamolta hiekkakuormia varten tai Zetorin noutoon Konneveden mummolasta. Siinä tapitti poika silmä kovana ajotapahtumia ja kuunteli sitä suhahdusta kun kompura sai täydet paineet painesäiliöön😊
Ford Uutiset, joulukuu 1956.
... Katso lisääKatso vähemmänKommentoi Facebookissa
Siellähän on isäukon Volvokin sattunut kuvaan rek.HS-401
Tuosta pillarista tuli mieleen kun raivattiin peltoa niin kone tuli 12 km päähän Joroisten asemalle josta ajamalla työmaalle kerisalonsaareen ja sillan kannelle lankut suojaksi ettei pinta mene rikki
Kölnin voortikin on päässyt rahtirekan vetoon. Alkusarjaa kölnistä, takaikkunoita vai yksi. Pakoputket vielä alhaalla. Kuinkahan monta keikkaa kesti alkusarjan 2-T V6 diisselin kone ennen kiinnilekkaamista. 🤔
Hieno tuo 1956 Ford F 700 Big Job mut millähän moottorilla tuo mahtoi olla? Varmaa on että tuo on ollut V8 malli, mutta millä niistä? Vaihtoehtoja oli 272 Y lohko, 279 Lincolnin Y lohko, 317 Lincoln Y lohko ja 368 Lincoln Y lohko ja nämä kaikki oli jo kansiventtiili moottoreita kun 1953 oli viimeinen lättäpää vuosi Fordilla, jotenkin kyllä luulis ettei tossa nyt se pienin moottori kuitenkaan ollut.
Jukka Hatinen -56 ford truck moottorivaihtoehdot , kuten laittamassasi videossakin jutellaan eli 8 eri vaihtoehtoa joista 7 kpl v8 , 3kpl 272cid ,2kpl 302cid , 2kpl 322. Big job malleissa B700,C700,F700,T700 > 272cid . B750,C750,F750,T700 > 302cid . C800,F800,T750,T800,C900,F900 > 322cid. -56/57 Ford bigjob varaosa kirja ei tunne T900 mallia , se että onko sellasen voinut edes optiona tilata en osaa sanoo .
No kansiventtiili V8 mallia Y-block se varmaan on ollu. Toki koko ameriikan moottori valikoimaa ei täällä välttämättä kaupattu. Osa näistä Big-job tandemeistakin on kasattu Belgiassa.
Just tuollaisella bikjopilla minäkin ajoin eka Lavettikeikat vuos 1958 V8 pensakone läpivetävä
Tässä kuvassa 1956 Ford F 900 ja moottori veturissa on 332 Torque King 200hv bensa Lincoln Y block
View more comments
Teiden kunto ottaa jo kunnolla aivoon rekkojen ratissa – Kuljetusala: ”Talvihoito katsottava epäonnistuneeksi”
... Katso lisääKatso vähemmänTeiden kunto ottaa jo kunnolla aivoon rekkojen ratissa – Kuljetusala: ”Talvihoito katsottava epäonnistuneeksi”
www.yrittajat.fi
SKALin mukaan tienhoidon nykytilanne ei ole hyväksyttävä.Kommentoi Facebookissa
Tällaisen kirjan sain vaimolta syntymäpäivälahjaksi. Nyt kelpaa remonttia jatkaa ... 😄
... Katso lisääKatso vähemmänKommentoi Facebookissa
Onko sulla t.sarjan scania.tarviitko osia puretaan t.112 vaihtolava laitteilla kone vikainen.ite en tarvi mitään .omassa projektissa on kaikki.tässä kuva omasta entisöinti projektista.t 143 h.
Tarpeellisin lisävaruste tolla m.......
Tukkilastissa oleva kuorma-auto Vuorikylän savotalla. Salla 1937. Kuva: Finna.Fi Lapin metsämuseo.
... Katso lisääKatso vähemmänKommentoi Facebookissa
Letukan runkoa on vahvistettu lankuilla.
Ei oo Sermiä ,,puut ei saa luistaa yhtään eteenpäin ,tai mennee hytti Vituiksi.
Jos nuo numerot hytin kyljestä oikein ymmärsin niin olis "lentävien vaat tai mittakepit heilunut" ehkä siihen mailmanaikaan sellaisia harmia ollutkaan
"Pikkuisen pylväitä" Itä-Suomesta....👍 ja kuva ihan Oman Isän...!!❤️
Vieläköhän tuommoisella kalustolla löytyisi pöllinajoon miehiä ,vähän epäilen niin ne ajat muuttuu👍👍
Eikö tuommoinen ketju vain ulommassa pyörässä vain kaivaudu kun sisempi sutii ja kantaa?
Ei kellään sattuis oleen tiedossa tuollaista hyttiä, metsä aihiokin kelpaisi.
Vm 36 letukka 😍
Onko tota runkoa vahvistettu puulla? Tosta päältä.
View more comments