• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot/palkitut
    • Hallituksen alue
  • Uutiset/tapahtumat
    • Uutisia
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Olemme SAHK ry:n suurin
itsenäinen jäsenseura

Keikat

Kevätpäiväntasaus 25.3.2023

30.9.2022

Loska-ajo 8. – 9.10.2022

30.9.2022

Koskensaaren Keikka 17. – 19.6.2022

25.5.2022

Kevätpäiväntasaus 26. – 27.3.2022

26.3.2022

Ajankohtaista

Retro Trucks Lahes 2023

13.1.2023

Mansen Mörinät 2022

20.9.2022

Volvo hytti myytävänä

19.9.2022

FinnMETKO 1.-3.9.2022

30.8.2022

Liity jäseneksi

Jäsenmaksu on 45 euroa vuodessa sekä kertaluontoinen liittymismaksu 17 euroa.

Liity jäseneksi

Veteraanikuorma-autoseura ry
eli VetKu

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö. Tavoitteittensa toteuttamiseksi seura kerää ja tallentaa alaan liittyvää materiaalia, sekä tuottaa kuorma-autoperinnettä, ajoneuvojen entistämistä ja kuljetuskulttuuria käsitteleviä kirjallisia julkaisuja ja AV-tallenteita.

Näkyvintä toimintaa ovat kolme kertaa vuodessa järjestettävät, erittäin suositut matka-ajot eli keikat eri puolille Suomea. Veteraanikuorma-autoseuran jäsenmäärä on 1082 (31.12.2021), joista kannatusjäsenyrityksiä  on 125. Seura on suurin 30:sta itsenäisestä jäsenseurasta. SAHK:n jäsenseuroissa on noin 7900 henkilöjäsentä.

Lue lisää

Kuvagalleria

Vetkun kuvagalleria eli Kuvasto on mediapankki, johon kerätään yhdistyksen toimintaan liittyvää kuvamateriaalia

Kuvastoon »

Kauppapaikka

Vetkun keskustelufoorumilta löytyy kauppapaikka tavaran myyjille ja ostajille. Verkkokaupasta voit tilata uusia kerhotuotteita.

Kauppaan »

Keskustelupalsta

Vetkun keskustelufoorumilla on tallessa jäsenistön nettikeskustelua vuosien varrelta. Osta/myy-palsta löytyy täältä.

Foorumille »

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
6 tuntia sitten

... Katso lisääKatso vähemmän

Link thumbnail

www.instagram.com

Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 0
  • Shares: 0
  • Comments: 0

Kommentoi Facebookissa

6 tuntia sitten

Laittakaahan kuvia kellä on joskus ollut Cadillac-moottorinen Vanaja. Suomeen hankittiin sotien jälkeen 304 kpl Cadillacin V8 moottoreita Yhdysvaltojen ylijäämävarastosta , joita asennettiin vuosina 1948-1955 Vanaja-kuorma-autoihin. Tieto : Markku Mäkipirtti. Kuva: Timo Laitinen.

... Katso lisääKatso vähemmän

Laittakaahan kuvia kellä on joskus  ollut Cadillac-moottorinen Vanaja. Suomeen hankittiin sotien jälkeen  304 kpl Cadillacin V8 moottoreita Yhdysvaltojen ylijäämävarastosta , joita asennettiin vuosina 1948-1955  Vanaja-kuorma-autoihin.  Tieto : Markku Mäkipirtti.  Kuva:  Timo Laitinen.
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 21
  • Shares: 1
  • Comments: 2

Kommentoi Facebookissa

Iso osa moottoreista taisi mädäntyä metsään ja mennä romuksi? Panssarivaunussa oli käytössä tuo moottori.

Olin 1966 Sat.l. autokuskina,silloin oli vara-autona 10pyörä Vanaja säiliö auto ja siinä oli V8 bensakone,olisko ollut Cadillac?

19 tuntia sitten

Siinnäpä meinas Isä-Ukolla henki lähtee kuormaa purkaessa, ja saattoihan se Cadillakin moottorista virranjakaja kastuu Vanajassa, kun käsijarrun vaijeri katkesi Uimaharjun alamäkisessä purkupaikassa......😥😥😢

... Katso lisääKatso vähemmän

Siinnäpä meinas Isä-Ukolla henki lähtee kuormaa purkaessa, ja saattoihan se Cadillakin moottorista virranjakaja kastuu Vanajassa, kun käsijarrun vaijeri katkesi Uimaharjun alamäkisessä purkupaikassa......😥😥😢
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 156
  • Shares: 0
  • Comments: 9

Kommentoi Facebookissa

Tuossa kuvassa jo Kuski kuivilla, ja Vanajakin tulossa "esille"... kun oli näkymättömissä järvessä ensin.....😥😥😢😢

Siellä näkyy "loppukuorma" uivan puomin ulkopuolella Auton ympärillä.....😥😥😢

Ei tainnut monta cadillac moottorilla VANAJAA olla

Oli ollut Isän ja Ukin pihassa aamulla "Miehekäs" olo....kun V8 Vanajat oli hörskytellyt lämmityskäyttöä....toki molemmista oli äänenvaimennin "pudonnut" jonnekin....👍👍😉😉🤣🤣

Pittää käyvä laittamassa irtopuut pyrräässeen

Siittä huolimatta VANAJA

Cadillac 331cid. Sherman panssarivaunuissa oli samoja koneita paljon…..

🙄

Mie luulin jotta soutuvenneen perässä uittanu aina tyhjiltään Lieksaan ...

View more comments

12 tuntia sitten

... Katso lisääKatso vähemmän

Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 51
  • Shares: 6
  • Comments: 4

Kommentoi Facebookissa

tässä on sitä jotain menoa ja meininkiä

Saa töissä raikasta ilmaa ihan kokoajan 😁

Onks tää Tampereelta ku on Tapparan merkki kuorma-auton nokalla ....

Auto taitaa olla Mack ?.

21 tuntia sitten

Jo parin kuukauden kuluttua näkyi olevan ensimmäinen virallinen ajotapahtuma kun Pohjolan Esko oli laittanut kalenteria näkyviin. Palataan ajassa suunnilleen saman verran taaksepäin. Silloin ajeltiin Itsenäisyyspäivän ratoksi Pirkanmaan maisemissa.

... Katso lisääKatso vähemmän

Jo parin kuukauden kuluttua näkyi olevan ensimmäinen virallinen ajotapahtuma kun Pohjolan Esko oli laittanut kalenteria näkyviin. Palataan ajassa suunnilleen saman verran taaksepäin. Silloin ajeltiin Itsenäisyyspäivän ratoksi Pirkanmaan maisemissa.Image attachmentImage attachment+Image attachment
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 181
  • Shares: 2
  • Comments: 3

Kommentoi Facebookissa

Joko -80 luvun autot on veteraaneja?

Sydämessä läikähtää aina kun näen vihreän L312 Mersun. Sellaista lainattiin Jyväskylässä Lahtisen romuttamolta hiekkakuormia varten tai Zetorin noutoon Konneveden mummolasta. Siinä tapitti poika silmä kovana ajotapahtumia ja kuunteli sitä suhahdusta kun kompura sai täydet paineet painesäiliöön😊

1 viikko sitten

Ford Uutiset, joulukuu 1956.

... Katso lisääKatso vähemmän

Ford Uutiset, joulukuu 1956.
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 216
  • Shares: 1
  • Comments: 8

Kommentoi Facebookissa

Siellähän on isäukon Volvokin sattunut kuvaan rek.HS-401

Tuosta pillarista tuli mieleen kun raivattiin peltoa niin kone tuli 12 km päähän Joroisten asemalle josta ajamalla työmaalle kerisalonsaareen ja sillan kannelle lankut suojaksi ettei pinta mene rikki

Kölnin voortikin on päässyt rahtirekan vetoon. Alkusarjaa kölnistä, takaikkunoita vai yksi. Pakoputket vielä alhaalla. Kuinkahan monta keikkaa kesti alkusarjan 2-T V6 diisselin kone ennen kiinnilekkaamista. 🤔

Hieno tuo 1956 Ford F 700 Big Job mut millähän moottorilla tuo mahtoi olla? Varmaa on että tuo on ollut V8 malli, mutta millä niistä? Vaihtoehtoja oli 272 Y lohko, 279 Lincolnin Y lohko, 317 Lincoln Y lohko ja 368 Lincoln Y lohko ja nämä kaikki oli jo kansiventtiili moottoreita kun 1953 oli viimeinen lättäpää vuosi Fordilla, jotenkin kyllä luulis ettei tossa nyt se pienin moottori kuitenkaan ollut.

Jukka Hatinen -56 ford truck moottorivaihtoehdot , kuten laittamassasi videossakin jutellaan eli 8 eri vaihtoehtoa joista 7 kpl v8 , 3kpl 272cid ,2kpl 302cid , 2kpl 322. Big job malleissa B700,C700,F700,T700 > 272cid . B750,C750,F750,T700 > 302cid . C800,F800,T750,T800,C900,F900 > 322cid. -56/57 Ford bigjob varaosa kirja ei tunne T900 mallia , se että onko sellasen voinut edes optiona tilata en osaa sanoo .

No kansiventtiili V8 mallia Y-block se varmaan on ollu. Toki koko ameriikan moottori valikoimaa ei täällä välttämättä kaupattu. Osa näistä Big-job tandemeistakin on kasattu Belgiassa.

Just tuollaisella bikjopilla minäkin ajoin eka Lavettikeikat vuos 1958 V8 pensakone läpivetävä

Tässä kuvassa 1956 Ford F 900 ja moottori veturissa on 332 Torque King 200hv bensa Lincoln Y block

View more comments

8 tuntia sitten

Teiden kunto ottaa jo kunnolla aivoon rekkojen ratissa – Kuljetusala: ”Talvihoito katsottava epäonnistuneeksi”

... Katso lisääKatso vähemmän

Link thumbnail

Teiden kunto ottaa jo kunnolla aivoon rekkojen ratissa – Kuljetusala: ”Talvihoito katsottava epäonnistuneeksi”

www.yrittajat.fi

SKALin mukaan tienhoidon nykytilanne ei ole hyväksyttävä.
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 12
  • Shares: 0
  • Comments: 0

Kommentoi Facebookissa

1 päivä sitten

Tällaisen kirjan sain vaimolta syntymäpäivälahjaksi. Nyt kelpaa remonttia jatkaa ... 😄

... Katso lisääKatso vähemmän

Tällaisen kirjan sain vaimolta syntymäpäivälahjaksi. Nyt kelpaa remonttia jatkaa ... 😄
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 168
  • Shares: 1
  • Comments: 2

Kommentoi Facebookissa

Onko sulla t.sarjan scania.tarviitko osia puretaan t.112 vaihtolava laitteilla kone vikainen.ite en tarvi mitään .omassa projektissa on kaikki.tässä kuva omasta entisöinti projektista.t 143 h.

Tarpeellisin lisävaruste tolla m.......

1 viikko sitten

Tukkilastissa oleva kuorma-auto Vuorikylän savotalla. Salla 1937. Kuva: Finna.Fi Lapin metsämuseo.

... Katso lisääKatso vähemmän

Tukkilastissa oleva kuorma-auto Vuorikylän savotalla. Salla 1937.  Kuva: Finna.Fi Lapin metsämuseo.
Katso Facebookissa
· Jaa
Share on Facebook Share on Twitter Share on Linked In Share by Email
View Comments
  • Likes: 294
  • Shares: 5
  • Comments: 9

Kommentoi Facebookissa

Letukan runkoa on vahvistettu lankuilla.

Ei oo Sermiä ,,puut ei saa luistaa yhtään eteenpäin ,tai mennee hytti Vituiksi.

Jos nuo numerot hytin kyljestä oikein ymmärsin niin olis "lentävien vaat tai mittakepit heilunut" ehkä siihen mailmanaikaan sellaisia harmia ollutkaan

"Pikkuisen pylväitä" Itä-Suomesta....👍 ja kuva ihan Oman Isän...!!❤️

Vieläköhän tuommoisella kalustolla löytyisi pöllinajoon miehiä ,vähän epäilen niin ne ajat muuttuu👍👍

Eikö tuommoinen ketju vain ulommassa pyörässä vain kaivaudu kun sisempi sutii ja kantaa?

Ei kellään sattuis oleen tiedossa tuollaista hyttiä, metsä aihiokin kelpaisi.

Vm 36 letukka 😍

Onko tota runkoa vahvistettu puulla? Tosta päältä.

View more comments

Lataa lisää

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

PL4
11101 RIIHIMÄKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Pankkiyhteys:
FI12 4108 0010 3180 56
ITELFIHH

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

  • Facebook
  • Instagram

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}