
Keikat

Ajankohtaista

Liity jäseneksi
Jäsenmaksu on 45 euroa vuodessa sekä kertaluontoinen liittymismaksu 17 euroa.

Veteraanikuorma-autoseura ry
eli VetKu
Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö. Tavoitteittensa toteuttamiseksi seura kerää ja tallentaa alaan liittyvää materiaalia, sekä tuottaa kuorma-autoperinnettä, ajoneuvojen entistämistä ja kuljetuskulttuuria käsitteleviä kirjallisia julkaisuja ja AV-tallenteita.
Näkyvintä toimintaa ovat kolme kertaa vuodessa järjestettävät, erittäin suositut matka-ajot eli keikat eri puolille Suomea. Veteraanikuorma-autoseuran jäsenmäärä on 1082 (31.12.2021), joista kannatusjäsenyrityksiä on 125. Seura on suurin 30:sta itsenäisestä jäsenseurasta. SAHK:n jäsenseuroissa on noin 7900 henkilöjäsentä.

Kuvagalleria
Vetkun kuvagalleria eli Kuvasto on mediapankki, johon kerätään yhdistyksen toimintaan liittyvää kuvamateriaalia
Kauppapaikka
Vetkun keskustelufoorumilta löytyy kauppapaikka tavaran myyjille ja ostajille. Verkkokaupasta voit tilata uusia kerhotuotteita.
Keskustelupalsta
Vetkun keskustelufoorumilla on tallessa jäsenistön nettikeskustelua vuosien varrelta. Osta/myy-palsta löytyy täältä.
Pieni etikettivirhe ’pulla Vabiksen’ maskissa vaan lieneekö tuolla suurta merkitystä….?
Vastaavalla L36 mallisella Scania-Vabiksella, jonka keulassa komeili Super logo kuin konsanaan isonveljen maskissa useimmissa tapauksissa oli, suoritin C-lisenssin, ja tulihan siinä noihin aikoihin kylkiäisinä samalla A ja B kirjaimet etuliitteenä, helmikuun alkupäivinä v.1977 Paavolan Auto-opiston oppilaana Alajärvellä. Enpä muista aiemmilta ja varsinkaan myöhemmiltä vuosilta ajankulun tuntuneen niin hitaalta, kuin sinä vuodenvaihteena -76/-77 päivät tuntuivat matelevan. Ja syy siihen löytyy seuraavista virkkeistä!
Autokoulun kirjoille ilmoittauduin jo hyvissä ajoin syksyllä -76, teoria- ja ajotunnit olivat suoritettu jo joulukuun alkupuolelle mentäessä, vaan enhän minä päässyt ’inssinajoon’ ennen joulua kun syntymäpäiväni osui juuri jouluaattoon, ja en mahtunut porukkaan kun vielä jouluviikolla ’inspektöörit’ suvaitsivat lähteä Seinäjoelta Alajärvelle ottamaan vastaan ajotutkintoja.
No, seuraavan kerran heidän kahden miehen ’partion’ oli luvattu tuleman uudenvuoden vaihteen ja loppiaisen jälkeen ajattamaan kokelaita. Minä poika odottelemaan kuin kuuta nousevaa uudenvuoden -77 ensimmäistä viikkoa, ja soittelemaan sitten Paavolan Erkille kysyen toivorikkaana ’että hetikö loppiaisen jälkeen?’ Eipä onnistunut heti loppiaisen jälkeen, ja syystä mitä en itse koskaan tullut tietämään ei onnistunut koko pitkän ja pimeän tammikuun aikana, ja jo helmikuun kolmatta päivää elettiin kun korkea-arvoiset ’Breznevin’ ajan virkamiehet vihdoin ja viimein suvaitsivat saapua paikkakunnalle.
No,itse olin pitkän kokelasjoukon kärkipäässä kun minua jo muutamaa päivää vanhemmat oppilaat olivat ajaneet ’inssinsä’ jouluviikolla ja suurin osa läpäissyt kokeen. Piankos sitten olinkin L36 Superin sarvissa, ja mikäpä Scanialla oli päästellessä…se oli lähes viimeistä ikäluokkaa Vabiksia eli vuodelta 1967, ja ajomäärä matkamittarissa vasta reilu 90tkm.
Aluksi homma oli vähän jänskää, vaan kun ’inspektööri’ sattui olemaan puhelias kaveri ja minäkään en tunnusta tuppisuu olevani, niin suoritus meni käsittääkseni nappiin,ja ajokokeen vastaanottajan arvio oli että ’kyllä sinä poika autoa osaat ajaa ja hallita’. Senhän nyt vain voi arvata että tällainen virke ’herra isoherran’ suusta oli 18 vuotiaalle pojalle mieluista kuultavaa…’kuin voita olisi laittanut leivälle’ isävainaan sanoja lainatakseni!
Lähes kuin eilinen päivä nuo hetket ovat mielessäni ja muistini tallelokerossa…tuntuu vain siltä että vuosikymmenet noiden päivien jälkeen ovat hurahtaneet kuin lennossa ja sitä asiaa tuolloinen kiharakutrinen ja tummahkoa parransänkeä leukaansa lykkäävä nuorimies nyt miettii kalju kiiltäen harmaan parransängen todistaessa tilannetta! ... Katso lisääKatso vähemmän
14 CommentsKommentoi Facebookissa
Minä ajoin samalla 36
Nämä käy kuin kubotat ikään.........
Eihän se mikään etikettivirhe ole jos on mutka putkessa,nii sillo on Superi
Kauhtunut on 36 nenkin , tosi ei taida olla se millä ajokorttisi ajoit.
Hieno peli 👍itsellä lähes sama, mutta 50 vm.1973
On tainnut isäntä muuttaa jo toiseen hiippakuntaan, kun puut ovat piirittäneet jo koko auton.
Rekkari on enteellisesti tiennyt vaabiksen ja saksalaismerkin liiton 😚. Oma inssiajokokemus tuota aloittajan mainitsemaa seuraavalta vuosikymmeneltä, ja kortti tuli käteen vajaa tunti tutkintoajon jälkeen, kun kaverikin oli läpi päässyt. Kortin saaminen vaati tosin 85n kanian ajoa n 20 km, kun nimismiehenkanslia oli menossa kiinni ja rajoituksia ei niin tarkkaan noudatettu. Autokouluopettaja (Antti L) laittoi vielä inssin jälkeen minut kuskiksi, kun puuttui kuulemma yksi ajotunti. Kysyin kiireen keskellä opettajalta, kumpi saa sakot, jos aikoja ottavat. Myönsi että hän. Ei kai se kania tosin paljon päälle 90 kulkenut. Alle vartti kortin saamisesta hyppäsin jo ensimmäisen kerran laillisesti Jyryn rattiin, kun sattui isä olemaan työmaalla kanslian lähellä. Olihan se juhlaa 👌. Ja edelleen on juhlaa, niin harvoin saa kuorma-autolla ajaa, ja Jyrylläkin viimeksi v 2018 hallin ympäri Askolan auto- ja konekorjaamolla.
1973 ajettii kortti ja 1982 tehtii duunii "mopol". 🙂
Hyvä tarina.mun eka kokemus kaaniasta -66 vuosi malli 66.suora kutonen ilman turboo
Pois alta Jaffat tulloo. Yhtenä perjantaina ennen joulua sain soiton, että ehtisinkö huomenna aamulla jakamaan Jaffoja, kun niiden myynti alkaa. Kiertelin sitten osuuskauppojen myymälöitä tuollaisella, jossa oli umpikoppi. Myöhemmin olen kyllä ajanut viiskymppisellä ja L 51:llä, joissa molemmissa oli nelosen kone.
-57 mallin bensapekulla, oli Anglian mallinen vaihdekeppi, nelivaihteinen mutta tuplaperä.
Tuo puskurissa oleva lätkä ei kuulu tuohon sen paremmin kuin uudempi Scania- merkkikään. Itelle tuli lokak, -66 tuommoinen Superi jonka maskissa oli lisäksi juhlavuoden torvi. Auto oli koko ajan karjan ajossa ja paljon kuljetettiin myös ravihevosia. Oli hyvävetoinen ja tuplaperällä varustettuna kulki sataa. Lähti meiltä 900 000 ajettuna vaihdossa ja vielä eräs rautakauppias piti sitä monta vuotta. Teoksessani Mulliauton mutkikkaat matkat, olen tästä kertonut.
SCANIA
Minä itte olin byrokraattien kourissa kun hain ns.kuorma-auton ammatti kuljettajan lupaa .armeijasta saatujen tietojen perusteella ! Seinäjoen nimismies oli silloin Keski -Keturi ! Esitin asiani että pitäis saara vaihtaa tämä armeijasta saatu kortti vaihtaa nyt ammatt i-ajokorttiin ! Nimismies kysyi kelle tästä voi soittaa sanoin kuljetuksen päällikölle Ylivääpeli Aallolle Rovaniemelle ! Nimismies reppana tuli ja sanoi korttia ei voi vaihtaa sanoin anna tänne se kortti .se vaihtuu iliman suakin ? Tuasta asiasta meni jonkun verran aikaa .kun tua Keski-Keturi sanoi ei voi korttia vaihtaa !Sain työ-paikan ? Ongelmana oli vain se kun ei ollut ns.kuorma-auton ammatti ajokorttia !Sitten ei muutakun uurestaan Seinäjoen Nimismiehen puheille ! Ensin nimismiehen kansliaan ja sitten itte Nimismiehen puhutteluun ! Jouppila oli silloin Seinäjoen nimismies .Kysymys kuului ! Oletko hakenut erivapautusella ns. kuorma-auton ammatti -ajokorttia vastasi kyllä olen.Miksi et ole saanut sitä ? Sitä minä en tierä .vaikka kaikki muut armeija-kaverit ovat saaneet kortin vaihrettua !SIINÄ OLIS OLLUT VÄHÄN ENEMPIKI ASIAA JATKAA MUTTA JÄTETÄÄN TÄMÄ TÄHÄN !J.K .SAIN KORTTINI VAIHRETTUA JA ELÄMÄNTYÖNI TEIN MAANTIELLÄ N.42V.
View more comments
Itsenäisyyspäivä lähestyy. Matti ja mä aateltiin että kun ny on jo kaks itsenäisyyspäivän keikkaa takana, niin ajellaan kolmaskin. Saadaan siitä sitten semmonen perinne tapahtuma, että voidaan ajella toistekkin.
Toijalan ABC on kokoontumis paikka, siellä ollaan klo 9.00. Matkaan lähtö klo 9.30 ja määränpäänä Hämeenlinna. Siellä tutustuminen sota museoon. Sen jälkeen museon kahvilassa kuppi kuumaa ja katotaan viäkö johkin mentäs vai kotia kohti. Ilmoitelkaa jos innostutte lähteen ajeleen. ... Katso lisääKatso vähemmän
8 CommentsKommentoi Facebookissa
Juu. Mukana ollaan!
Jotta sen nimen käyttö olisi kätevää voisi se olla esim. "ITS Keikka"
🇫🇮🇫🇮
Esa Lintunen ja hamslaakari ilmottautuu reissuun 👍😀
Alustava varaus ...
Pitäskö laittaa tienhoitovarustus kiinni Sisuun? ?
Alasatakunnasta tulee pari Autoo👍
oliko paikka Museo Militaria Hämeelinnassa vai Parolan Panssarimuseo
View more comments
This content isn't available right now ... Katso lisääKatso vähemmän
This content isn't available right now
When this happens, it's usually because the owner only shared it with a small group of people, changed who can see it or it's been deleted.0 CommentsKommentoi Facebookissa
Nyt kelpaa puuhailla Ford-projektin kanssa kun sai akselin kylmästä pressutallista autotalliin. Akselin sai hyvin pujotettua tallin ovesta sisään mettäkärryn kuormaajalla. Seuraavaksi taka-akselin kimppuun.
Läytyyköhän noihin jarrun paineilmamäntiin jostain tiivisteitä. Ilmeisesti Locheed-Girling? ... Katso lisääKatso vähemmän
3 CommentsKommentoi Facebookissa
Nettiä jos vaan osaa käyttää niin ulkomailta varmasti saa osia.🤔
Tuumaset männät ja tiivisteet noissa lienee, löytyy kenties Turun jarruosasta,kannattaa tiedustella !!??
US-parts.Helsinki niin pitäis löytyä tai ainakin ennen löytyi.Malli oltava mukana.
This content isn't available right now ... Katso lisääKatso vähemmän
This content isn't available right now
When this happens, it's usually because the owner only shared it with a small group of people, changed who can see it or it's been deleted.2 CommentsKommentoi Facebookissa
Pusan TZ-505 ,Scania 110 vm -71
Tuo Volvo on mielestäni Koron Tuomon Virroilta
Sisu Viestejä noin 25 kappaletta myytäväksi. Kaikki kunnoltaan uudenkarheita. Tarkka lista ja kuvaukset järjestyvät sähköpostin kautta: timolaitinen55@gmail.com. ... Katso lisääKatso vähemmän
0 CommentsKommentoi Facebookissa
Jyryn merkki olis lahdessa joutilaana. Kiinnitysruuvitkin ehjänä. Jos tarvetta niin tee tarjous mieluiten soittamalla 0407545035 ... Katso lisääKatso vähemmän
3 CommentsKommentoi Facebookissa
Komia merkki, puuttuu vain se Jyry.😁
Jyryllä opittiin kuorma-autolla ajaminen.... hetken ope ihmetteli autokoulussa, kun käytin kaksoispoljentaa ja välikaasua 6-volvossa! 😃
Sisu harrastajille tarpeellinen merkki,,, vaan mikäs on ton Peugeot 404 status? onko sedan vai familiare? vm jotain 64-68???
Vanhoja kuvia vuoden 2003 tai 2004 Vetkun kesäkeikalta. Kohteena KOME Haapajärvellä. Vieläkö joku tunnistaa itsensä tai edes jonkun auton kuvista? ... Katso lisääKatso vähemmän
3 CommentsKommentoi Facebookissa
Paikalla olin Erkki-isän ja Aleksi -pojan kanssa ja olikohan myös Liisa-tytär? On myös kuvia jemmassa, mutta en hoksaa meidän porukkaa noissa sinun kuvissa 🙂.
Taitaa olla 2002. Ensi kesänä ollaan ilmeisesti taas Komella käymässä.
Olin mukana tuolla keikalla ja parissa noista kuvistakin. Ylhäällä vasemmalla Kuosmasen Pentin hoppa, Penttilän Jyry + rekka, Gemssu Pyhasalmelta, Sallisen Magirus, Lähivaaran patanokka, Sarkoomaan Titan, Lavikan Jyry jne. Tunnistan kuvista henkilöitäkin ja lisään niitä myöhemmin.
... Katso lisääKatso vähemmän
1 CommentKommentoi Facebookissa
Kuka on matkinut Vanajan noukkamuotoilua?