• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Vetku

Vetku

Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö.

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Historia
    • Säännöt
    • Tietosuojaseloste
    • Hallitus
    • Puheenjohtajat
    • Kunniajäsenet
    • Palkinnot/palkitut
    • Hallituksen alue
  • Uutiset/tapahtumat
    • Uutisia
    • Keikat
    • Tapahtumia
  • Julkaisut
    • Sisut ja Vanajat
      • Vanajan historia
      • Yhteissisun vuodet 1943-48
      • Sisu-auton historia
      • Vanajan vuodet 1948-71
      • Vanajamallit: linja-autot
      • Vanajalinkit
    • Autoesittelyjä
    • K-A historiallisia julkaisuja
      • Vetkun julkaisuja
      • Jäsenistön julkaisuja
      • Muita julkaisuja
    • Lehdistötiedotteet
    • Kuvat
    • Nettilehdet
  • Jäsenyys
    • Liity jäseneksi
    • Liity kannatusjäseneksi
    • Jäsentietojen muutos
    • Palaute
    • Kannatusjäsenet
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Keskustelupalsta
  • Kerhotuotteet
    • Verkkokauppa

Loska-ajo 29. – 30.10.2005

29.10.2005

Toijala – Visavuori – Urjala – Kangasala

Loska-ajopokaali takaisin lahjoittajalleen kymmenvuotisen kierroksen jälkeen

Kangasalalainen Olavi Sallinen pokkasi haltuunsa itse kymmenen vuotta sitten asettamansa kiertopalkinnon Veteraanikuorma-autojen seura ry:n (= ‘VetKu’) Loska-ajossa viime viikonloppuna.

Palkinto myönnetään vuosittain vanhimmalle ajoon osallistuvalle ajoneuvolle, kuitenkin siten, että kukin ajoneuvo/kuljettaja –yhdistelmä voi saada sen vain kerran. Pokaalin jalustaan kaiverretaan haltijan nimi ja ajoneuvon tiedot. Lisäksi kukin voittaja saa metallisen muistolaatan pysyväksi muistoksi itselleen. Lilja ja Olavi Sallinen osallistuivat tapahtumaan vuonna 1935 valmistetulla R.E.O. Speed Wagon kuorma-autolla.

Loska-ajot ovat alkuaan Olavi Sallisen idea. Koska kerran seuran säännöt edellyttävät, joka tapauksessa jäsenistön kokoontumista syyskokoukseensa loka-marraskuun aikana, miksi ei samalla järjestettäisi suurta yleisöäkin ilahduttavaa vanhojen kuorma-autojen kavalkadia? Alussa ajatus kohtasi suurta epäilyä – kuka nyt lähtisi pahimpaan loskakeliin sotkemaan työllä ja vaivalla entisöimäänsä arvokasta museokuorma-autoaan! ‘Kelillä kuin kelillä näillä autoilla oli silloin entisaikaankin ajettava’ – puolustautui Sallinen.

Vuosikymmenen kokemus on osoittanut, että ajon suosio on kasvamaan päin. Lokakuun viimeisen viikonlopun aikanakin kolmisenkymmenen museoikäisen kuormurin kolonna kierteli Antti Prusin suunnittelemaa reittiä Toijalasta Urjalan Pertunkulmalle, Pentti Kangasahon yksityiselle kotimuseolle ja sieltä edelleen Valkeakosken kautta Kangasalle, missä nämä eri puolilta maata kokoontuneet kuljetuskulttuurin perinteen vaalijat tutustuivat mm. Mobilian näyttelyyn sekä osallistuivat Vanhan Urkutehtaan 100 -vuotisjuhlallisuuksiin.

Sunnuntai-aamuinen syyskokous Hotelli Urussa valitsi Veteraanikuorma-autojen seura ry:n puheenjohtajana jatkamaan seuraavallakin toimikaudella kangasalalaisen Veikko Hoppulan. Hallitukseen kuuluvat Olavi Nenonen Pieksämäeltä (uusi), Aulis Hartikainen Juankoskelta (uusi), Reino Lehtinen Anjalasta, Sture Palmgrén Pernajasta, Markku T Koskinen Pornaisista, Raimo Stenvall Tuusulasta, Jari Ala-Ilomäki Sipoosta, Onni Sarjomaa Halikosta, Antti Prusi Kangasalta sekä Antti J Kaura Kauhajoelta. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin kuorma-autoihin liittyvän perinteen ja -historiatiedon monipuolista keräämistä ja taltiointia tukevia tavoitteita.

Vuodesta 2006 onkin muodostumassa varsin vilkas, pidetäänhän sitä suomalaisen kuorma-autoliikenteen vuosisataisen toiminnan juhlavuotena.

Vanhat kuorma-autot tulevat näkymään liikenteessä mm. Joensuu – Savonlinna – Pieksämäki seuduilla ajettavalla ‘Savo-Karjalan keikalla’ 8-11.6. 2006, sekä Logistiikka & Kuljetus 2006 –messujen aikaan 18-20.5.2006 Helsingissä. Jäseniä tässä vuonna 1987 – alkuaan 14 hengen voimin – perustetussa seurassa on nykyisin n. 500.

Erityisen ilahduttavana ilmiönä seuran johto on pannut merkille nuoren polven kasvavan kiinnostuksen hyötyajoneuvoperinteen tallentamiseen.

Keikkakilpi Loska-ajo 29. – 30.10.2005

Autokuntaluettelo

MerkkiVm.Reknro.Autokunta
Ford A1931EO-305Matti Haavisto – Nokia
REO Speed Wagon1935MR-625Sallinen Olavi & Lilja – Kangasala
Ford V-851936HM-386Aarne Lang & Pentti Viitanen – Tampere
GMC CCKW-3531942JSU-42Matti Lehto – Nokia
GMC CCKV-3531942MR – 499Kari & Merja Mesiranta – Kangasala
Dodge Ambulance WC 54 4×41944ZC-797Liisa Sallinen-Aro & Jyrki, Marianne & Marko Aro – Kangasala
GMC Pic Up1954NPL-14Raimo & Sirpa Mesiranta – Kangasala
Volvo L 395 Titan1956MRL-56Onni Sarjomaa – Halikko
Opel Blitz1956UN-401Veikko Hoppula – Kangasala
Mercedes-Benz L3121957UB-489Erkki Kleimola & Hannu Ropponen – Vihtavuori
Ford F 6001959MA-564Aimo Pirnes & Pentti Kuosmanen – Pyhäsalmi
Mercedes Benz LA 3211959Mikko Meri – Tammela
Scania Vabis1960OM-658Jarmo Viljanen – Pori
Sisu/K-43 SP1961AE-310Jari & Päivi Ala-Ilomäki – Sipoo
Volvo 495 Titan1961HYR-44Kalervo & Hilkka Mesiranta – Kangasala
Jyry-Sisu K-1411963MRP-99Juvela Juha & Hänninen Ville – Vammala
Humber Scptre (Henkilöauto)1964UTR-69Erkki Humpas – Espoo
Volvo L48546-x-4×4/44001964MAP-84Juhani Pietikäinen – Mäntyharju
Mercedes-Benz 14131965MAX-77Jorma Vainio & Kai Ekbom – Perniö
Volvo N841966MAP-83Lasse & Eija Hietsalo – Elimäki
Sisu Kontio K-1381966MRM-78Raimo & Helvi Kuortti – Tampere
Jyry-Sisu K-41 ST/43501966MRO-30Salme & Reino Lehtinen – Anjalankoski
Ford F600-F610-3960 (paloauto)1968ZHZ-77Markku Koskinen & Seija Salento-Koskinen – Pornainen
Scania 50 Super1972MAO-72Arto Rantala & Jari Salonen – Tampere
Kontio-Sisu LV 131 CVT1973UAA-744Aulis Hartikainen & Erkki Mäkinen – Juankoski
Sisu M 162 6×21976Olavi & Topi Nenonen, Irmeli Manninen – Pieksämäki
Sisu Kontio K-1381976Risto Koivumäki – Vantaa
M-B Unimog1980Jouko Virtanen – Tottijärvi
huoltoauto (henkilöauto)Antti Prusi & Matti Launis – Kangasala
Jari Kosenius – Riihimäki
Museoautoja yht: 28

Kategoriassa: Keikat

Ensisijainen sivupalkki

Lisää uutisia

Uusi sivusto julkaistu

16.6.2022

Lisää keikkoja

Loska-ajo 8. – 9.10.2022

25.5.2022

Koskensaaren Keikka 17. – 19.6.2022

25.5.2022

Kevätpäiväntasaus 26. – 27.3.2022

26.3.2022

Loska-ajo 9. – 10.10.2021

9.10.2021

Vaasan Keikka 20. – 22.8.2021

20.8.2021

Kevätpäiväntasaus 27. – 28.3.2021

27.3.2021

Loska-ajo 10. – 11.10.2020

10.10.2020

Koronakesän Keikka 21. – 23.8.2020

21.8.2020

Vetku goes Petsamo 2020

22.7.2020

Kevätpäiväntasaus 28. – 29.3.2020

28.3.2020

Lisää tapahtumia

Raimon rompetori

4.7.2022

Könnölän Kesäpörinät 16.7.2022

29.6.2022

Footer

VETERAANIKUORMA-
AUTOSEURA RY

PL4
11101 RIIHIMÄKI
info@vetku.fi

 LASKUTUSTIEDOT

Y-tunnus: 1549562-4
Pankkiyhteys:
FI12 4108 0010 3180 56
ITELFIHH

TIETOA

Liity jäseneksi
Lähetä palautetta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeitä sivuston optimoimisessa ja analytiikassa.
Toiminnallinen Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastollinen
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Mieltymykset
{title} {title} {title}