Toijala – Visavuori – Urjala – Kangasala
Loska-ajopokaali takaisin lahjoittajalleen kymmenvuotisen kierroksen jälkeen
Kangasalalainen Olavi Sallinen pokkasi haltuunsa itse kymmenen vuotta sitten asettamansa kiertopalkinnon Veteraanikuorma-autojen seura ry:n (= ’VetKu’) Loska-ajossa viime viikonloppuna.
Palkinto myönnetään vuosittain vanhimmalle ajoon osallistuvalle ajoneuvolle, kuitenkin siten, että kukin ajoneuvo/kuljettaja –yhdistelmä voi saada sen vain kerran. Pokaalin jalustaan kaiverretaan haltijan nimi ja ajoneuvon tiedot. Lisäksi kukin voittaja saa metallisen muistolaatan pysyväksi muistoksi itselleen. Lilja ja Olavi Sallinen osallistuivat tapahtumaan vuonna 1935 valmistetulla R.E.O. Speed Wagon kuorma-autolla.
Loska-ajot ovat alkuaan Olavi Sallisen idea. Koska kerran seuran säännöt edellyttävät, joka tapauksessa jäsenistön kokoontumista syyskokoukseensa loka-marraskuun aikana, miksi ei samalla järjestettäisi suurta yleisöäkin ilahduttavaa vanhojen kuorma-autojen kavalkadia? Alussa ajatus kohtasi suurta epäilyä – kuka nyt lähtisi pahimpaan loskakeliin sotkemaan työllä ja vaivalla entisöimäänsä arvokasta museokuorma-autoaan! ’Kelillä kuin kelillä näillä autoilla oli silloin entisaikaankin ajettava’ – puolustautui Sallinen.
Vuosikymmenen kokemus on osoittanut, että ajon suosio on kasvamaan päin. Lokakuun viimeisen viikonlopun aikanakin kolmisenkymmenen museoikäisen kuormurin kolonna kierteli Antti Prusin suunnittelemaa reittiä Toijalasta Urjalan Pertunkulmalle, Pentti Kangasahon yksityiselle kotimuseolle ja sieltä edelleen Valkeakosken kautta Kangasalle, missä nämä eri puolilta maata kokoontuneet kuljetuskulttuurin perinteen vaalijat tutustuivat mm. Mobilian näyttelyyn sekä osallistuivat Vanhan Urkutehtaan 100 -vuotisjuhlallisuuksiin.
Sunnuntai-aamuinen syyskokous Hotelli Urussa valitsi Veteraanikuorma-autojen seura ry:n puheenjohtajana jatkamaan seuraavallakin toimikaudella kangasalalaisen Veikko Hoppulan. Hallitukseen kuuluvat Olavi Nenonen Pieksämäeltä (uusi), Aulis Hartikainen Juankoskelta (uusi), Reino Lehtinen Anjalasta, Sture Palmgrén Pernajasta, Markku T Koskinen Pornaisista, Raimo Stenvall Tuusulasta, Jari Ala-Ilomäki Sipoosta, Onni Sarjomaa Halikosta, Antti Prusi Kangasalta sekä Antti J Kaura Kauhajoelta. Toimintasuunnitelmaan kirjattiin kuorma-autoihin liittyvän perinteen ja -historiatiedon monipuolista keräämistä ja taltiointia tukevia tavoitteita.
Vuodesta 2006 onkin muodostumassa varsin vilkas, pidetäänhän sitä suomalaisen kuorma-autoliikenteen vuosisataisen toiminnan juhlavuotena.
Vanhat kuorma-autot tulevat näkymään liikenteessä mm. Joensuu – Savonlinna – Pieksämäki seuduilla ajettavalla ’Savo-Karjalan keikalla’ 8-11.6. 2006, sekä Logistiikka & Kuljetus 2006 –messujen aikaan 18-20.5.2006 Helsingissä. Jäseniä tässä vuonna 1987 – alkuaan 14 hengen voimin – perustetussa seurassa on nykyisin n. 500.
Erityisen ilahduttavana ilmiönä seuran johto on pannut merkille nuoren polven kasvavan kiinnostuksen hyötyajoneuvoperinteen tallentamiseen.
Autokuntaluettelo
Merkki | Vm. | Reknro. | Autokunta |
---|---|---|---|
Ford A | 1931 | EO-305 | Matti Haavisto – Nokia |
REO Speed Wagon | 1935 | MR-625 | Sallinen Olavi & Lilja – Kangasala |
Ford V-85 | 1936 | HM-386 | Aarne Lang & Pentti Viitanen – Tampere |
GMC CCKW-353 | 1942 | JSU-42 | Matti Lehto – Nokia |
GMC CCKV-353 | 1942 | MR – 499 | Kari & Merja Mesiranta – Kangasala |
Dodge Ambulance WC 54 4×4 | 1944 | ZC-797 | Liisa Sallinen-Aro & Jyrki, Marianne & Marko Aro – Kangasala |
GMC Pic Up | 1954 | NPL-14 | Raimo & Sirpa Mesiranta – Kangasala |
Volvo L 395 Titan | 1956 | MRL-56 | Onni Sarjomaa – Halikko |
Opel Blitz | 1956 | UN-401 | Veikko Hoppula – Kangasala |
Mercedes-Benz L312 | 1957 | UB-489 | Erkki Kleimola & Hannu Ropponen – Vihtavuori |
Ford F 600 | 1959 | MA-564 | Aimo Pirnes & Pentti Kuosmanen – Pyhäsalmi |
Mercedes Benz LA 321 | 1959 | Mikko Meri – Tammela | |
Scania Vabis | 1960 | OM-658 | Jarmo Viljanen – Pori |
Sisu/K-43 SP | 1961 | AE-310 | Jari & Päivi Ala-Ilomäki – Sipoo |
Volvo 495 Titan | 1961 | HYR-44 | Kalervo & Hilkka Mesiranta – Kangasala |
Jyry-Sisu K-141 | 1963 | MRP-99 | Juvela Juha & Hänninen Ville – Vammala |
Humber Scptre (Henkilöauto) | 1964 | UTR-69 | Erkki Humpas – Espoo |
Volvo L48546-x-4×4/4400 | 1964 | MAP-84 | Juhani Pietikäinen – Mäntyharju |
Mercedes-Benz 1413 | 1965 | MAX-77 | Jorma Vainio & Kai Ekbom – Perniö |
Volvo N84 | 1966 | MAP-83 | Lasse & Eija Hietsalo – Elimäki |
Sisu Kontio K-138 | 1966 | MRM-78 | Raimo & Helvi Kuortti – Tampere |
Jyry-Sisu K-41 ST/4350 | 1966 | MRO-30 | Salme & Reino Lehtinen – Anjalankoski |
Ford F600-F610-3960 (paloauto) | 1968 | ZHZ-77 | Markku Koskinen & Seija Salento-Koskinen – Pornainen |
Scania 50 Super | 1972 | MAO-72 | Arto Rantala & Jari Salonen – Tampere |
Kontio-Sisu LV 131 CVT | 1973 | UAA-744 | Aulis Hartikainen & Erkki Mäkinen – Juankoski |
Sisu M 162 6×2 | 1976 | Olavi & Topi Nenonen, Irmeli Manninen – Pieksämäki | |
Sisu Kontio K-138 | 1976 | Risto Koivumäki – Vantaa | |
M-B Unimog | 1980 | Jouko Virtanen – Tottijärvi | |
huoltoauto (henkilöauto) | Antti Prusi & Matti Launis – Kangasala | ||
Jari Kosenius – Riihimäki | |||
Museoautoja yht: 28 |