Keikat
Ajankohtaista
Liity jäseneksi
Jäsenmaksu on 45 euroa vuodessa sekä kertaluontoinen liittymismaksu 17 euroa.
Veteraanikuorma-autoseura ry
eli VetKu
Veteraanikuorma-autoseura ry on valtakunnallinen, vuonna 1987 perustettu vanhojen tavara-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen säilyttämistä, sekä näihin liittyvän perinteen ja historiatiedon tallentamista edistävä harrastajajärjestö. Tavoitteittensa toteuttamiseksi seura kerää ja tallentaa alaan liittyvää materiaalia, sekä tuottaa kuorma-autoperinnettä, ajoneuvojen entistämistä ja kuljetuskulttuuria käsitteleviä kirjallisia julkaisuja ja AV-tallenteita.
Näkyvintä toimintaa ovat kolme kertaa vuodessa järjestettävät, erittäin suositut matka-ajot eli keikat eri puolille Suomea. Veteraanikuorma-autoseuran jäsenmäärä on 1082 (31.12.2021), joista kannatusjäsenyrityksiä on 125. Seura on suurin 30:sta itsenäisestä jäsenseurasta. SAHK:n jäsenseuroissa on noin 7900 henkilöjäsentä.
Kuvagalleria
Vetkun kuvagalleria eli Kuvasto on mediapankki, johon kerätään yhdistyksen toimintaan liittyvää kuvamateriaalia
Kauppapaikka
Vetkun keskustelufoorumilta löytyy kauppapaikka tavaran myyjille ja ostajille. Verkkokaupasta voit tilata uusia kerhotuotteita.
Keskustelupalsta
Vetkun keskustelufoorumilla on tallessa jäsenistön nettikeskustelua vuosien varrelta. Osta/myy-palsta löytyy täältä.
Tieliikenneasetuksessa säädettiin ainakin 40-luvun lopulla, että raskaissa autoissa piti olla tuulilasin alakulmassa pyöreä merkki osoittamassa auton käytön rajoituksia.
Keltainen merkki tarkoitti, että ajaminen oli sallittua vain kestopeitteisellä tiellä ja punainen merkki sitä, että muillakin valtateillä sai ajaa.
Oliko näillä merkeillä jotain kutsuma- tai haukkumanimiä? ... Katso lisääKatso vähemmän
3 CommentsKommentoi Facebookissa
Kuorma autoissa oli joskus pyöreä lätkä tuulilasissa merkki siitä että oli katsastettu ajoneuvo
Ei tuollaisia merkkejä Suomessa ole ollut.
Tampereella oli vihreä ”nälkäkilpi” rekkarin ympärillä jolla sai ajaa isommalla kuormalla kaupunkialueella poislukien Hämeenkatu.
Nousevan auringon maasta ....Hino ... Katso lisääKatso vähemmän
2 CommentsKommentoi Facebookissa
Muistanko oikein, että Hinoa olisi tuotu Suomeen?
Peltikeulasta tuli pahvikeula…uusi Kontio-Sisu tuli markkinoille v.1968. Tuttu Leylandin kone pyöri nokalla, ja vaihtoehtoja oli kaksi eli vapaastihengittävä tai turboahdettu, joka tehokkaampana versiona tuli suosituksi. Käsittääkseni turbo Leylandia oli jo käytetty viimeisissä neljällä tassulla raapivissa peltikeula Kontioissa, vaan ei vielä takatuuppareissa.
Uusi Kontio-Sisu tehokkaammalla koneella oli kohtuullisen suosittu alkuvuosina, varsinkin kaksiakselisena versiona, vaan teliperäisten työkalujen lisääntyessä varsinkin soranajossa, se väistämättä jäi alitehoiseksi ja sitä myöten isoveljensä Jyryn kuin myös muiden telialustaisten, varsinkin ruotsalaiskaksikon, jalkoihin.
Kontion nimi vaihtui myöhempinä vuosina Karhuksi Valmetin koneella ja myöskin uudelleen elvytettynä nelivetona, vaan suosion vuodet olivat jo taaksejäänyttä elämää…muistelen että vain sotaväki isänmaallisena toimijana oli Karhu-Sisun yksi suurimmista hankkijoista ja käyttäjistä. ... Katso lisääKatso vähemmän
5 CommentsKommentoi Facebookissa
Vuoden -69 Kontiossa ilman turboa oli 150hv. Ero ei ollut kovin iso entiseen, mutta lisähepat kuitenkin tuntuivat selvästi.
Tuommosella tuli ura alotettua
Jos en väärin muista ni isällä oli konepeiton kylessä T-merkki että oiskohan turboversiota meinannu?!
View more comments
Ainoita maassamme ellei ainut Volvo F16 kaakonkulmalta,jota ei ole koskenut nopeudenrajoittimen asennuspakko vuosikymmenien varrella...ja menohalut kuulemma sen mukaiset! ... Katso lisääKatso vähemmän
9 CommentsKommentoi Facebookissa
Hieno peli oikea auto
Paljonkohan huippunopeus🤔
Komee peli.mut..tuota...onks huolto setä tuo alla jo tillin tall....🤭
View more comments
Loimaan Munakeskuksen autoja kuskeineen. Kuskit on tiedossa. ... Katso lisääKatso vähemmän
0 CommentsKommentoi Facebookissa
Toinen saksalais tuote
Ei kai menny tälläkään " putkeen " 80 luvul ehdotin ostetaan man ni faija sano , et osta ihan yksinäs ! ... Katso lisääKatso vähemmän
7 CommentsKommentoi Facebookissa
Tuohon hommaan oli kohtalainen...🤔😊
Aavasaksalla on kans ollut kuormauskäytössä 👍
Rujo mutta toimii
View more comments
... Katso lisääKatso vähemmän
9 CommentsKommentoi Facebookissa
VANAJA
VANAJA
View more comments
Huolto hommia ... Katso lisääKatso vähemmän
4 CommentsKommentoi Facebookissa
olen tutustunut tuohon huoltotyökaluun lähietäisyydeltä. Nimimerkillä joku prässillinen tullut painettua vaseliinia autojen, pöllinostureiden, trukkien ja pyöräkuormaajien nippoihin ja nippojen viereen....🤣
Vanaja vm.1962.
Isän ensmänen ja viimeinen mese ! ... Katso lisääKatso vähemmän
10 CommentsKommentoi Facebookissa
L3500 vm-53 oli minunkin isän ensimmäinen ja viimeinen Mersu.
Paras mersu on juurikin se viimeinen! 🤣
Oletan että tää on mese myös, en muista tuota mutta sittemmin oli pappalla Sisuja
View more comments