Kesän keikka

Juniorkiertoa_merkki

Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n näyttävintä toimintaa ovat olleet lähes seuran perustamisvuosista lähtien kesäkuun alkuviikkojen aikana ajettavat matka-ajot, eli Keikat"

Ensimmäinen varsinainen matka-ajo oli vuoden 1989 PITKÄ KEIKKA Rovaniemeltä Lappeenrantaan

Keikkaperinteen syntyhistoria.

Kesällä 1988 Turun Kaupunginteatterilla vietetyn Suomen Kuorma-autoliitto ry:n liittokokouksen "vetonaulaksi" oli kutsuttu edellisen vuoden kokouksessa (Kuopio) perustetun Veteraanikuorma-autojen seuran jäsenistöä autoineen. Samassa yhteydessä pidetyssä Seuran vuosikokouksessa ideoitiin suuntaviivoja nuoren yhdistyksen tulevalle toiminnalle.

Ajoneuvohistorian tallennuksen "Grand old Man", Olavi Sallinen Kangasalta, ehdotti valmisteltavaksi ajoa kaikkien automiesten Mekkaan, Petsamoon - tietenkin juuri sellaisilla autoilla, joilla tuota legendaarista rahtirallia oli 40 -luvun alussa hoidettu.

Innostusta asian toteuttamiseen ei kokouksen osanottajilta puuttunut, mutta koska kyse oli kuitenkin suuren ja arvaamattoman itänaapurin, Neuvostoliiton alueesta päätettiin kokoontumisajoa harjoitella ensin turvallisesti kotimaan kamaralla.

Toteutettu "harjoitteluajo" oli sitten mainittu Pitkä Keikka, yli 800 km:n leiskaus Lapin pääkaupungista Karjalaisten maille! Tokihan perustavoitekin, Petsamon Keikka Liinahamarin satamaan, saatiin sittemmin toteutetuksi - tosin vasta toisella yrittämällä viisi vuotta ensimmäisen Jäämeren Keikan jälkeen.

Petsamon Liikenteen 50v. juhla-ajona ajettu Jäämeren Keikka jouduttiin suuntaamaan Norjan puolelle Neuvostoliiton viranomaisten evättyä viime hetkellä pääsyn Muurmanskin hallintoalueelle.

Puolison, koko perheen tai hyvän ystävän kanssa ajettu retki vanhalla kuorma-autolla mielenkiintoisille, historiallisen taustan omaaville seuduille on osallistujille aina kesän kohokohta. Vuosien varrella useimmat aktiivisemmin osallistuvista seuran jäsenistä ovat tulleet toisilleen tutuiksi, jopa hyviksi ystäviksi, joita on ilo tavata ja joiden kanssa aika kuluu rattoisasti. Jokaisella keikalla mukaan tulee myös uusia jäseniä, joten mistään kuppikuntaisuudesta ei siis ole pelkoa.

Tavoite

Keikkojen tarkoitus onkin, paitsi esitellä kuorma-autoihin ja niiden käyttöön liittyvän perinteen tallennusharrastusta, myös tutustuttaa aina uusia paikkakuntia ja yrityksiä Seuran jäsenistölle. Näin säilytämme mielenkiintomme osallistua Keikalle vuodesta toiseen.

Kilpailuhenkeä, leikkimielellä.

Keikalla palkitaan aina yksi osallistuja Seuran tarkoitusperien hyväksi tehdystä työstä. Palkittava saa vuodeksi haltuunsa arvostetun kiertopalkinnon, kupariin pakotetun "kanttiauto-reliefin", jonka on lahjoittanut A-Vakuutus. Seuran hallitus päättää palkitsemisperusteista tapauskohtaisesti. Toinaan kiertopalkinto on luovutettu Keikan lähtöpaikkakunnalle pisimmän matkan takaa saapuneelle osallistujalle. Pitkän matkan ajaminen museokuorma-autolla kun on kulttuuriteko sinänsä, ja todistaa ennen muuta perinteen todellista vaalimista.

Perinnetallennuksen jatkumisen turvaamisesta on Seurassa kannettu huolta sen alkuajoista lähtien. Seuran puheenjohtajana vv. 1991 - 2001 toiminut Veikko Hoppula on lahjoittanut "Nuorimman osallistujan kiertopalkinnon" nuorten harrastajien aktivoimiseksi. Palkinto myönnetään kullakin keikalla nuorimmalle Seuran jäsenelle, joka ajoneuvolla osallistuu ko. keikalle.

NÄRKO -palkinto luovutetaan kunkin keikan päätapahtuman aikana suoritettavan yleisön suosikki -äänestyksen perusteella keikan sympaattisimmalle autolle. Mikäli jo aiemmin voittanut ajoneuvo äänestetään yleisön suosikiksi uudelleen, palkitaan toiseksi eniten ääniä saanut ajoneuvo.

Palkinnon on asettanut Seuran toimintaa tukeva NÄRKO FINLAND Oy vuonna 2005 ajetun Etelä-Pohjanmaan Keikan yhteydessä Närpiössä.

Vuoden Mutteri

Kesäkeikalla palkitaan myös hyvästä entisöinnistä. Vuoden Mutteri on Arto Rantalan aloitteesta syntynyt Vetkun entisöintipalkinto. Vetkun vastaavana museoajoneuvo-tarkastajana toimiva Arto on aina kantanut huolta hyvästä laatutasosta ja suunnitteli palkintoa pitkään. Vuonna 2010 palkinto jaettiin ensimmäinen kerran. 

Arton idea on, että järjestämättä perinteistä entisöintikilpailua jaetaan tunnustuspalkinto esimerkillisestä hyötyauton entisöinnistä. Näin palkituksi voi tulla myös taitaja, joka ei itse halua aikaansaannoksestaan ”tehrä numeroo”.

Säännöt ovat koko ajan olleet samat, ja aloite palkittavasta on aina tullut museoajoneuvotarkastajilta. Tänä vuonna Vetkun hallitus vielä tarkensi ehdokasasettelun käytäntöä.

 

Säännöt

1. Veteraanikuorma-autoseura ry jakaa vuosittain kesäkeikan yhteydessä Vuoden Mutteri-kiertopalkinnon edellisen vuoden parhaasta hyötyajoneuvon entisöinnistä.

2. Palkittavan henkilön tulee olla auton omistaja ja Veteraanikuorma-autoseura ry:n jäsen. Palkittavan ajoneuvon tulee olla rekisteröity museoajoneuvoksi.

3. Ehdotuksen palkinnon saajasta voi tehdä rekisteröity museoajoneuvotarkastaja. Veteraanikuorma-autoseuran hallitus pyytää seuran jäsenluettelossa olevilta tarkastajilta esityksiä palkitsemisen arvoisista entisöinneistä. Hallitus voi ennen päätöksentekoa pyytää lausuntoa seuran vastaavalta museoajoneuvotarkastajalta.

4. Vuoden Mutterilla palkittavaa arvioitaessa huomioidaan mm.

- ajoneuvon alkuperäisyys ja historiatietojen tallennus

- entisöintityön laatu ja määrä

- ajoneuvon erikoisuus ja harvinaisuus

- päällirakenteet ja varusteet

5. Vuoden Mutterin voi saada vain yhdestä entisöinnistä.

6. Kiertopalkintoon kiinnitetään nimilaatta ajoneuvotietoineen. Palkitulle luovutetaan omaksi autoon kiinnitettävä keulamerkki.

7. Kiertopalkinto tulee palauttaa hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkitsemista Veteraanikuorma-autoseura ry:lle.

8. Nämä säännöt on tarkistettu hyväksytty 17.8.2013 toistaiseksi voimassa olevina, ja niitä voidaan muuttaa hallituksen yksimielisellä päätöksellä.

 

Keikoille pyritään varustautumaan mahdollisimman tarkoin ajoneuvon aikakautta edustavalla tavalla. Autoilijan sarkapuku tai nahkatakki/saapashousu -yhdistelmä, flanellipaita, 'jatsarivartiset' saappaat ja koppalakki kuuluvat vakio asusteisiin. Naispuolisilla osallistujilla ruudulliset hameet,essut ja huivit, kuin myös sopivat eväskorit täydentävät kokonaisuutta. Jos tupakaksi pannaan, on merkki tavallisemmin joko Työmies tai Saimaa puuholkilla, joskus myös pilli-Klubi.

Auton etumaskiin kiinnitetään Keikan ajokilpi, joista onkin tullut haluttua keräystavaraa.

 

Kiertopalkinnon saajat

KIERTOPALKINNON SAAJAT

  • 1989 Pitkä keikka - Chevrolet 1937 - Lauri Rusi, Halkia
  • 1990 Jäämeren keikka - REO 1935 - Olavi Sallinen, Kangasala
  • 1991 Kainuun keikka - REO 1935 - Olavi Sallinen, Kangasala
  • 1992 Hämeen keikka - Ford TT 1929 - Timo Entonen, Ollila
  • 1993 Haapamäen keikka - Austin 1952 - Reijo Priuska, Tynkä
  • 1994 Savon keikka - Ford 098 T 1940 - Into Nikander, Märynummi
  • 1995 Petsamon keikka - Ford 1940 - Harri Haggrén, Jämsä
  • 1996 Juhlakeikka K-a 100v - Chevrolet 1959 - Esa Siponen, Alapitkä
  • 1997 Pohjanmaan keikka - Chevrolet 1937 - Eino Luukkainen, Kitee
  • 1998 Satakunnan keikka - Volvo Titan 1959 - Aulis Hartikainen, Juankoski
  • 1999 Kannaksen keikka - Chevrolet 1937 - Lauri Rusi, Halkia
  • 2000 Susirajan keikka - Steyr 586 1960 - Reino Krouvila, Nousiainen
  • 2001 Ahvenanmaan keikka - Sisu 1964 - Hannu Kettunen, Juankoski
  • 2002 Keski-Suomen keikka - Ford K-700 1972 - Jorma Rusanen, Sotkamo
  • 2003 Kymenlaakson keikka - Jyry-Sisu 1960 - Reino Lehtinen, Anjalankoski
  • 2004 Pohjois-Suomen keikka - Chevrolet HS 158 1937 - Raimo Stenvall, Tuusula
  • 2005 Etelä-Pohjanmaan keikka - Volvo LV 101 Pic Up 1939 - Antti J Kaura, Kauhajoki
  • 2006 Savo-Karjalan keikka - Humber Sceptre 1964 (h-a) - Erkki Humpas, Espoo
  • 2007 Päijänteen Keikka - Ford Thames Trader 1959 - Tapio Nisula, Muurame
  • 2008 Eestin Keikka - International KB3 1941 - Esa Pyyhkäläinen, Helsinki
  • 2009 Länsirannikon Keikka - Scania-Vabis L55 1961 - Carl-Johan Blomqvist, Turku
  • 2010 Kallaveden Keikka - Volvo L 495 1964 - Pertti Lähivaara, Kuopio
  • 2011 Pohjanlahden Keikka - Volvo F88 1968 - Olof Stara, Pietarsaari
  • 2012 Kiteen Keikka - Vanaja VA-2 1957 - Esa Halttunen, Tolosenmäki
  • 2013 Hankoniemen Keikka - Ford F 600 1959 Aimo Pirnes, Pyhäsalmi
  • 2014 Napapiirin Keikka - Ford Thames 1954 Tarmo Hirvi ja Lauri Haimila, Savitaipale
  • 2015 Saimaan Keikka - Volvo LV 127D 1941 Paavo ja Aira Vainikka, Savitaipale
  • 2016 Kuopion Keikka - Opel Blitz 1958 - Kari Niva, Rovaniemi

NÄRKO-palkinnolla palkitut

NÄRKO-palkinnolla palkitut 'yleisön suosikki' -äänestyksen voittajat

  • 2005 Närpiö, Etelä-Pohjanmaan Keikka - Ford A Picup 1929 - Pentti Kuosmanen Pyhäsalmi
  • 2006 Pieksämäki, Savo-Karjalan Keikka - Volvo LV 94 D 1939 - Paavo Vainikka, Savitaipale
  • 2007 Jyväskylä, Päijänteen Keikka - Vanaja NT-69/4000-1150-63 1963 - Paavo Vainikka, Savitaipale
  • 2008 Tallinna, Eestin Keikka - Ford 82 C 1938 - Kurt Björkbom, Loimaa
  • 2009 Kullaa, Länsirannikon Keikka - Ford A 1931 - Matti Haavisto, Nokia
  • 2010 Kuopio, Kallaveden Keikka - DKV F 800 - 1955 - Kari Arponen, Tornio
  • 2011 Kalajoki, Pohjanlahden Keikka - Scania LS 110 S/46 1970 - Göran Nyholm, Koivulahti
  • 2012 Kitee, Kiteen Keikka - Scania Vabis L 56 1965 - Jari Ollila, Sastamala
  • 2013 Hanko, Hankoniemen Keikka - Peterbilt Conventional - 1981 - Jorma ja Anja Kuhmonen, Pieksämäki 
  • 2014 Rovaniemi, Napapiirin Keikka - Scania Vabis L75 - Kai Sillankorva, Eija Toivanen ja Kimmo Innala, Hämeenlinna 
  • 2015 Saimaan Keikka - Ford TT - 1924 - Ilpo ja Petri Niemi, Tampere
  • 2016 Kuopion Keikka - Wilke 1964  - Carl-Johan ja Sonja Blomqvist, Turku


MUTTERI-palkinnolla palkitut

MUTTERI-palkinnolla palkitut

  • 2010 Scania L 80                        1975   Matti Keskinen, Järvenpää
  • 2011 Volvo FB88                        1968   Ari Perttilä, Lahti
  • 2012 Kontio-Sisu K-138 SV           1967   Jari Anttola, Viitasaari
  • 2013 Scania LS 141 S + Jyki  pv.  1979   Tarmo Friberg, Lieto
  • 2014 Ford Thames Trader            1959   Tapio Nisula, Jyväskylä
  • 2015 Scania-Vabis                       1963  Kai Sillankorva, Hämeenlinna
  • 2016 Volvo NB-88                       1971  Pekka Laiho, Kausala
  •  


    Nuorin kuljettaja

    Nuorin Kuljettaja -palkinnolla palkitut

    • 2008    Topi Nenonen          De Soto L 500                 1958
    • 2009    Topi Nenonen          De Soto L 500                 1958
    • 2010    Markus Friberg        Kontio-Sisu LP 138 CVT     1979
    • 2011    Jaakko Rusanen       Volvo Starck                    1963
    • 2012    Fredrik Blomqvist     Volvo F 12                       1978
    • 2013    Petra Piirto              Scania Vabis L36              1965
    • 2014    Markus Siitonen       Sisu M162 BPT                 1976
    • 2015    Teemu Kivi              Sisu N162                        1981
    • 2016    Kustaa Palonen        Scania 112                      1983