Yhteissisun vuodet

Vanajan autotehdas 1943 - 1968

(In english)

10.6.1948

      1. Ylimääräinen yhtiökokous vahvistaa yhtiön tulevaksi nimeksi Vanajan Autotehdas Oy.

15.6.1948

      1. KTM vahvistaa nimenmuutoksen.

1.7.1948

      1. Uusi yritysnimi otetaan virallisesti käyttöön ja Vanajan Autotehdas Oy:n varsinainen toiminta alkaa. Samassa kuussa valmistuu ensimmäinen Vanaja-merkkinen auto malli on V-48.

Toukokuu 1950

1951

1951

      1. Viimeiset puolitela-autoista 4-vetoisiksi kuorma-autoiksi muutetut Vanaja VaWh –autot luovutetaan.
      2. Yhteensä 60 tällaista autoa valmistettiin.

1952

      1. Vanajan Autotehdas Oy saa italialaisen Ansaldo-Fossatin valmistamien maansiirtokoneiden edustuksen.
      2. Ensimmäiset dieselmoottorilla varustetut Vanajat valmistuvat; moottorimerkkeinä Saksalainen Kämper ja Sveitsiläinen Saurer.
      3. Asiakkaiden omia dieselmoottoreita asennetaan eräisiin autoihin, koska bensiinimoottorien kausi alkaa olla ohi.
      4. Viimeinen puolitela-auto myydään.
      5. Tilinpäätös osoittaa ensimmäisen kerran voittoa.

1953

      1. Ainoat Suomeen tuodut Ansaldo-Fossatin valmistamat maansiirtokoneet luovutetaan asiakkaille.

1955

      1. Toimitetaan yhdessä Kiitokori Oy:n kanssa neljä kiskobussityyppistä ratatyövaunua Valtion Rautateille.
      2. Vanaja ostaa ensimmäiset suuret sarjat Leyland-dieselmoottoreita Britanniasta.

Toukokuu 1956

      1. Vanaja ostaa Hollannista sarjan Leyland-moottoreita, jotka on valmistettu lisenssillä DAF-tehtailla.
      2. Vanaja esittelee ensimmäisen Suomessa valmistetun takamoottorisen linja-autoalustan ja tuo Suomeen kaksi A.E.C.-kuorma-autoa.

24.10.1956

      1. Vietetään tehtaan lisärakennuksen harjannostajaisia.

21.11.1956

      1. Perustetaan erillinen myyntiyhtiö Vanaja-Myynti Oy.

1.3.1957

      1. Tehtaan lisärakennus otetaan käyttöön.

Huhtikuu 1957

Huhtikuu 1958

      1. Ensimmäinen makaavalla moottorilla (mahuri) varustettu Vanaja-linja-autonalusta valmistuu.
      2. Ensimmäinen 6x6-tyyppinen Vanaja valmistuu.
      3. Vanaja osallistuu ensimmäisen kerran ulkomaisille messuille, kyseessä ovat Barcelonan kansainväliset teollisuusmessut Espanjassa.
      4. Yksi kuorma-auto jää näytekappaleeksi Espanjaan.

Syyskuu 1958

      1. Vanaja osallistuu Thessalonikin 23. kansainvälisille messuille Kreikassa. Yksi kuorma-auto myydään suoraan messuilta Kreikkaan.

30.10.1958

      1. Vanaja esittelee uutuutena pakokaasujarrun.

13.6.1959

      1. Vanaja tilaa brittiläiseltä A.E.C.-tehtaalta 500 dieselmoottoria.

Syyskuu 1959

      1. Turkkiin toimitetaan pieni sarja nokallisia kuorma-autoja.

3.12.1959

      1. Lahden Autokori Oy:ltä valmistuu tuhannes Vanajalle toimitettu ohjaamo.

Helmikuu 1960

      1. HKL ostaa 10 Leyland-moottorilla varustettua linja-autonalustaa Vanajalta.

Maaliskuu 1960

      1. Arvovaltainen 55-henkinen Vanaja-valtuuskunta vierailee Iso-Britanniassa. Matkan yhteydessä tilataan jälleen 500 A.E.C.-moottoria.

17.5.1960

      1. Ostetaan Gustaf Winbergiltä tontti Helsingin pitäjästä myöhemmin rakennettavaa toimintapistettä varten.

31.5.1960

      1. Ensimmäinen Yhteissisu Oy:n Vanajan tehtaalta valmistunut ja tehtaan käyttöön jäänyt Sisu S-22 –kuorma-auto poistetaan käytöstä.

Syyskuu 1960

      1. Vanaja tuo Suomeen kahdeksan A.E.C.-kuorma-autoa ja seuraavana vuonna vielä yhden.

Marraskuu 1960

      1. Vanaja esittelee ensimmäisen ilmajousitetun linja-autoalustan ja kuuluisan ”täyden kuorman nostavan” nostotelin.

1-20.6.1961

      1. Vanaja osallistuu Barcelonan kansainvälisille messulle. Neljä autoa viedään ajamalla Espanjaan!

Lokakuu 1961

1962

      1. Eero Kytölä eroaa toimitusjohtajan tehtävästä ja isännöitsijä Ilmari Karttunen nimitetään hänen seuraajakseen.
      2. Vanaja-Myynti Oy:n toiminta lakkautetaan ja yhtiö puretaan.
      3. Oma asiakas- ja tiedostuslehti Vanaja-Viesti perustetaan lokakuussa.

13.4.1963

      1. Yhtiön täyttäessä 20 vuotta sen palveluksessa on 340 henkilöä.

Marraskuu 1963

      1. Vanaja tuo Suomeen kaksi 6x6-vetoista Thornycroft-merkkistä lentokenttäpaloautoa.

Joulukuu 1963

Kevät 1964

      1. Vanaja neuvottelee ruotsalaisen AB Scania-Vabiksen kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.

30.5.1964

      1. VAT:n pääkonttori muuttaa Helsingistä tehtaan viereen valmistuneeseen uuteen toimistorakennukseen.

Marraskuu 1964

      1. Vanaja tilaa 400 A.E.C.-moottoria Britanniasta.

Huhtikuu 1965

Syyskuu 1965

      1. HKL tilaa 30 linja-auton alustaa toimitettavaksi vuoden 1966 aikana. Ns. ”Muros-Vanajan” esityyppi valmistuu.

Tammikuu 1966

      1. Uusi keskuskorjaamo nousee harjaan ja otetaan käyttöön keskeneräisenä jo huhtikuussa.

Marraskuu 1966

      1. Helsingin pitäjän Tammistossa avataan huoltokorjaamo ja myyntipiste.

31.12.1966

      1. Vanajan kunta lakkaa olemasta, kun se pilkotaan Hämeenlinnan kaupungin sekä Janakkalan, Hattulan ja Rengon kuntien kesken.

1967

      1. Vanaja neuvottelee saksalaisen Klöckner-Humboldt-Deitz AG:n kanssa mahdollisesta yhteistyöstä.
      2. AB Scania-Vabis uudistaa yhteistyötarjouksensa.
      3. ”Muros-Vanaja” esitellään virallisesti.
      4. HKL:lle toimitetaan 30 linja-auton alustaa.
      5. Esitellään brittivalmisteisella kippiohjaamolla varustettu uusi raskas Vanaja B6-76 tarkoituksena kiilata sillä pitkän matkan rahtiliikenteeseen.
      6. Ilmari Karttunen eroaa toimitusjohtajan tehtävästä.
      7. Hallintopäällikkö Jaakko Jarimo nimitetään hänen tilalleen hoitaen tehtävää vuoden 1968 loppuun.

Joulukuu 1967

      1. Valtiovallan taholta esitetään Tor Nesslingille, että Vanaja voitaisiin fuusioida Sisuun.

Helmikuu 1968

      1. Solmitaan pitkäaikainen sopimus Lokomo Oy:n (sittemmin Rauma-Repola Oy Lokomon tehtaat) kanssa erikokoisten nosturialustojen toimituksista.

5.4.1968

      1. Alustava Vanajan ja Sisun välinen yhtymissopimus allekirjoitetaan.

17.5.1968

      1. Varsinainen yhtymissopimus hyväksytään SAT:n yhtiökokouksessa.

30.5.1968

      1. VAT ja SAT allekirjoittavat yhtymissopimuksen.

Joulukuu 1968

      1. Viimeinen Vanaja-Viesti ilmestyy.

4.12.1968

      1. VAT:n yhtiökokous hyväksyy yhtymistä varten laaditun täydennyssopimuksen.

19.12.1968

      1. Valtiovallan puolesta kauppa- ja teollisuusministeri Grels Teir allekirjoittaa lopullisen yhtymissopimuksen.

23.12.1968

      1. Hämeenlinnan raastuvanoikeus hyväksyy fuusion.

31.12.1968

      1. Vanajan Autotehdas Oy merkitään kaupparekisteriin lakkautetuksi.

1968-1969

      1. Vanaja B6-76 mallisia rekkavetureita valmistetaan yhteensä 11 kpl.

Tammikuu 1969

      1. Vanaja-Viestin ja Sisu-Uutisten yhdistämisen seurauksena syntyy asiakaslehti Sisu-Viesti, sittemmin Sisuviesti.
      2. Hämeenlinnan tehdas saa Sisun noudattaman käytännön mukaisesti nimen Sisu-Hämeenlinna.

31.12.1969

      1. Sisun ja Vanajan fuusion jälkeen SAT työllistää 1 299 henkilöä.

1969-1970

      1. Yhteensä 100 raskasta nokka-Vanajaa varustetaan Jyry-Sisun ohjaamolla.

20.12.1971

Lähde: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan/ISBN 952-91-5613-8 / Blomberg, Olli / Kust. Patria Vehicles Oy/ Hämeenlinna 2003