Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929

Republic 1912 - 1929

Republic - merkkisten kuorma-autojen valmistus aloitettiin v. 1912 yhtiössä, jonka nimi oli Alma Motor Truck Company Of Alma, Michigan. Yhtiön nimeksi otettiin v. 1914 Republic Motor Truck Co, Alma, Michigan.

Tämä uusittu yhtiö toi nopeassa tahdissa markkinoille nokallisen mallisarjan, jonka suurin ajokki oli kantavuudeltaan 3150 kg. Vuonna 1915 mallistoon kuului kolme akselivetoista- ja kaksi ketjuvetoista kuorma-autoa.

Ensimmäisten mallien voimanlähteenä oli Lycoming, Waukeshan tai Continental (kuten VetKU ry:n autossa) - bensiinimoottorit.

Kaksilohkoisen moottorin vesipumppu ja magneetto ovat samalla akselilla, jolta myös hihnavetoinen tuuletin saa käyttövoimansa.

Käynnistämisen helpottamiseksi moottorin kannessa on ryyppymaljat jokaista sylinteriä varten.

Taka-akselina oli sisäpuolisin hammaskehin varustettu Torbensen.

Vuonna 1917 yhtiön vuosituotanto oli jo kasvanut yli 10 000 kuorma-autoon.

Seuraavana vuonna USA:n suurimmaksi kuorma-autonvalmistajaksi kasvaneen yhtiön tuottamia Republic kuorma-autoja oli myyty jo yhteensä 30 000 kpl 1300:n jälleenmyyjän toimesta.

1920-luvun alkaessa taloudelliset vaikeudet supistivat yhtiön tuotantoa huomattavassa määrin.

Raskain Republic -kuorma-automalli on 1925 valmistusohjelmaan sisältynyt 4-tonninen, 165 tuuman akselivälinen malli 20.

Tässä oli 32.4 hv:n Continental L-4 moottori. Takana 36 x 10 ja edessä 36 x 5 solukumipäällysteiset teräspinnapyörät. Ohjaamo on avonainen, ei tuulilasia tai katetta, sivuovista puhumattakaan.

Siellä on kuitenkin kaikki tarpeelliset hallintalaitteet: ohjauspyörä, kolme poljinta, vaihdekeppi ja käsijarrunvipu sekä tietenkin myös maadoitusnappula moottorin pysäyttämiseksi.

Ohjauspyörässä on tukevat 'viikset' sytytysennakon ja käsikaasun säätämistä varten.

Republic kuorma-autot erottuivat keltaisista koreistaan ja muista silmiinpistävän värisistä rungoistaan ja hyteistään.

Vuonna 1929 Republic sulautui American LaFrance Truck Co -yhtiöön, ottaen kaupalliseksi nimekseen LaFrance-Republic Corporation.

Tämän jälkeen ei alkuperäisellä Republic merkillä kuorma-autoja enää valmistettu.

Suomeen Republic autojen maahantuontia ja kokoonpanoa hoiti Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta rl (S.O.K.), mistä johtuen niitä esiintyikin varsin runsaasti eri Osuuskauppojen tavarankuljetuksissa.

Turun Osuuskaupan autosta on säilynyt Automobiilin tarkastuskirja vuonna 1921 suoritetusta katsastuksesta.

 

VeteraaniKuorma-autojen Seura ry:n Republic 20 -kuorma-autonteknisiä tietoja:
Valmistenumero (rungon vasemmanpuoleisessa etu"sarvessa": 20 * 2877.
Akseliväli 165"
Etujouset 8 lehteä/ ~45"
Takajouset 13 lehteä/ ~52"
Moottori Continental E4 N:o 17974 E 4 date: 4 1/2
Kaasutin Stromberg
Vetopyörästö, kotelon takaosasaan on valettuna seuraavat tiedot: Pat.July 14.1908, July 16. 1912

Republicin vaiheita

Meidän Republicin vaiheita:

1. Republicin jäänteet kaivoivat Helsingin Leppävaarassa saven alta silloiset "alkumobilistit" K-L Bremer & kumppanit jo vuonna 1958. Romukaupan tarhassa oli sulatukseen lähdössä 7 - 8 muutakin umpikumirenkaista kuorma-auton runkoa, joista kuitenkin vain tämä yksilö pelastettiin. Innostuneet ajoneuvohistorian tallentajat kunnostivat auton ajokuntoon ja varmistivat näin sen säilymisen. MOBILISTI -lehden artikkeli valaisee Republicin myöhempiä vaiheita. Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n hankittua auton omistukseensa, alkoi ajokin systemaattinen entisöintiprojekti, tavoitteena tietenkin mahdollisimman tarkoin alkuperäistä vastaava rakenne ja -väritys. Auto sai suht. rauhassa talvehtia Paippislaisessa liiterissä, mutta kevään tullen oli rauha mennyttä.

2. Republicilla ajeltiin kesien 1998 ja 1999 aikana useampiakin "koeajoja", mm. Euroopan liikenneministereiden kokouksen ohjelmaksi järjestetyssä näytöksessä Helsingin kaduilla, "VetKun" Satakunnan Keikalla Hyvinkäällä, S.O.K:n kauppiaspäivillä Laajasalossa, SA-HK:n 40 -vuotis retkeilyajoissa Korsossa, Tielaitos 200 vuotta -juhlatilaisuudessa Turussa, Hyrylän Truckers Festivaaleilla, EM Truck Racing -kisoissa Alastarolla ja niin edelleen. Auton jäähdytin vuoti kuin harva seula. Ongelmia ilmeni myös milloin polttoaineen saannissa, milloin magneeton akselin kiinnityksissä tai vaihteiden kytkeytymisessä. Vaihteiston mahtava öljyvuoto jätti jokaiseen pysähdyspaikkaan ikävän käyntikortin.

3. Korsolainen rahtari Markku T Koskinen (leipänsä edestä Victor Ekin miehiä -ajelee useimmiten Ford AA/1932:lla), kunnosti talven 98/99 aikana Republicin vaihteiston. Raimo Stenvall ystävällisesti tarjosi Hyrylästä hallitilaansa ja paljon muutakin apua. Monta pitkää iltaa ja viikonvaihdetta siinä hurahti, varsinkin, kun kytkinakselikin oli välillä hieman "kadoksissa". Kevääseen mennessä laatikko oli kuitenkin saanut sekä uudet laakerit, uuden sivuakselin, että uudet öljytiivisteet. Monilevyinen kytkinpakka oli omalla tavallaan konstikas koottava.

4. Eihän sitä vanhusta voi rangaista ajelemalla satoja kilometrejä, siksi Wexi hankki suhteillaan Republicin kuljetukseen soveltuvan vaihtolavan. Lava oli kuitenkin melko huonokuntoinen, joten taas tarvittiin Koskisen Markun apua. Markku teki Stenvallin verstaalla lavaan uuden etupäädyn, asensi Nurmijärveläisen H&L Autovarustelukeskus Henri Santaluodon lahjoittamat kuormansidontalenkit, paikkasi pahemmin pehmenneet pohjapalkit ja muuta pientä. Raimo Stenvall hoiteli lavan hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Kyllä Republicin nyt kelpaa!

5. Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n hallitus teki päätöksen auton kunnostustyön aloittamisesta syksyllä 1999, kun rahaakin oli saatu riittävästi kerättyä (lue kerjättyä) sekä jäsenistöltä, että muilta toimintaamme tukevilta tahoilta. Erityiskiitoksen ansaitsee SOK, joka ymmärrettävästä syystä tuntee sympatiaa tätä arvokasta vanhusta kohtaan ja lahjoitti kunnostusrahastoomme tuntuvan 2000 mk:n "stipendin". Useat kymmenet yksittäiset jäsenemme osallistuivat myös kiitettävästi kolehdin kartuttamiseen.

6. Autoentisöinnin veteraani Nousiaisista, Reino Krouvila, sai kunnian ryhtyä ehostamaan vanhusta.

 

Tiivistelmä Reinon työvaiheista

à la Reino Krouvila / Nousiaisten Autohävittämö

Purkutyöt aloitettiin vk 48/1999.

Ja sitten itse asiaan, tammikuussa 2000;

  • Runko paikattiin (yläpinnassa suuria polttoleikattuja reikiä), niitit kiristettiin.
  • Valmistettiin osa uusia niittejä, joilla niitattiin astinlautojen kannatinrautoja.
  • Takajousien korjaus. (Toinen jousipakka valmistettiin uusi, koska entinen oli 2,5 cm lyhyempi ja koottu keskenään erilaisista lehdistä). Autojousi Oy.
  • Uudet jousentapin helat valmistettiin. Raskone Oy Tampere.
  • Pyöränvanteiden sivut "sorvattiin" suoriksi pyörittämällä pyörää kulmahiomakoneen kiveä vasten.
  • Rungon oikaisu: Runko havaittiin n. 2,5 cm:n verran painuneen notkolle. (Menetelmänä tunkki - rautapalkki - "kuumia").
  • Pyörien napakupit paikattiin sisäpuolelta hopeajuotoksella ja tasattiin sorvissa.
  • Alusta siirrettiin hiekkapuhallukseen ja maalaukseen TL Uusikartano Lieto. Pintavärin sävy RAL 1006.
  • Moottorin toinen sylinteriryhmä irrotettu ja paikattu keinometallilla, koska jäähdytysneste vuoti sylinteriin imuaukon kautta.
  • Kaikki "irto-osat" hiekkapuhallettu ja puhdistettu.
  • Öljypohjan ym. pultit puhdistettu ja osa uusittu.
  • Moottori maalattu. 1. kerros pensselimaalaus, pinta ruikulla. Maali: Kirjo 9274 peltikattomaali.
  • Etulokasuojat ja astinlaudat paikattu, sovitettu ja toimitettu maalaukseen.
  • Vesipumppu ja tuuletin purettu.
  • Vesipumpun laakerit vaihdettu kuulalaakereiksi.
  • Moottorin kiinnityspultit uusittu 19 mm. (Kaikki muut tekniikan pultit säilytettiin tuumamittaisina) Istuimen ja lattian pultit mm - mitoituksella.
  • Kaikki puuosat tehty koivupuusta alkuperäisen mallin mukaan.
  • Pakosarjan ja pakoputken tiivisteet valmistettu klinkeriitistä.
  • Pakosarjan pultit ja mutterit tehty ½" UCN.
  • Kaasuttimen osat lasikuulapuhallettu, kunnostettu ja kiillotettu.
  • Moottorin ja vaihteiston kilvet maalattu, kiillotettu ja niitattu paikoilleen.
  • Istuimet verhoilijalle. Istuimen runko-osa kiinnitetty auton runkoon.
  • Käsikaasun ja sytytysennakon säätövivut kunnostettu, uusi tehty pronssista.
  • Polttoainesäiliö valmistettu uusi 1 mm:n vahvuisesta kuparilevystä.

Muita apuvoimia:

  • Hiekkapuhallukset: Esko Tölki
  • Puuseppä: Matti Veräjänkorva
  • Maalaukset: Kauko Kaistamo (maalaamo)
  • Sorvaukset: Jukka Viitasalo (koneistamo)
  • Kilvet, raidat, nimet: Kyösti Mäntylä (Taidemainos)
  • Verhoilut: Reijo Kulmala (Classik)

Muita Republic Kuorma-autoja

Turkulainen museoautoharrastaja Juha Kaitanen on arkistoinut tietoja varsinaissuomalaisista Republic kuorma-autoista ja niiden omistajista:

 

ValmistenumeroOmistajaVuosimalliHvTilastoimisvuosi
Laitilan Osuuskauppa r.l. 1919 30
Satakunnan Osuuskauppa 1919 38 1921
Alastaron Osuuskauppa 1920 15 1920
Osuuskauppa r.l. 1920 36 1922
Kosken Osuuskauppa 1920 32 1922
Maapohja Osuusliike 1920 36 1922
Laaksonen August 1921 40 1921
Kiskon & Suomusjärven Osuusmeijeri 1921 40 1921
5079 Salon Seudun Osuuskauppa r.l. 1920 36 1921
5079 Salon Seudun Osuuskauppa r.l. 1920 35 1923
6331 Salon Seudun Osuuskauppa r.l. 35 1923
10486 Salon Seudun Osuuskauppa r.l. 32 1921

 

Republic -kuorma-autot Vaasan läänin rekisteritietojen mukaan (koonnut Niilo Säntti)

ValmistenumeroMerkittyLajiReknro.Poistettu rek.Moottori nro.OmistajaOsoite
Valm.nro. Merkitty Laji Rek.nro. Poistettu rek Moottori nro. Omistaja Osoite
69885 14.7.1922 KA VA-93 22.1.1929 97052 Vasa Ångbakeri Vasa
69890 14.7.1922 KA VA-98 VA-98 Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta Vaasa
69914 15.11.1922 KA VA-197 30.5.1928 20352C2 Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta Vaasa
69941 28.6.1923 KA VA-322 4.10.1929 11921 Valtin Hiiva- ja Alkohoolitehdas Mustasaari
70058 15.7.1922 KA VA-135 3582 K-P Osuuskauppa Kokkola
70128 7.8.1922 KA VA-53 2.1.1924 20039 Karstulan Auto Oy Karstula
70160 23.8.1922 KA VA-156 98977 Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta Jyväskylä
70367 14.5.1924 KA VA-475 23.1.1925 16590 Suomen Sokeri Oy Vaasa
70400 18.6.1924 KA VA-607 1.11.1928 19965 Leikas Laihia
75260 17.3.1950 KA VI-286 1.12.1953 ASD2243 Ahopelto Lapua

 

Oulun seudulla käytettyjen Republicien tietoja. Taltioinut Reijo Valta.

Rek.tunnusOulu-3Oulu-10Oulu-25Oulu-31Oulu-37
Omistaja SOK Oulussa -osoite Keskuskatu Uleå Oy Oulun kaupunki Haltija Rakennuskonttori Rantsilan ja Kestilän osuuskaupat -osoite Rantsila Pudasjärven osuuskauppa r.l.
Tyyppi Kuorma-auto Lastivaunu Kuorma-auto Kuorma-auto Kuorma-auto
Merkki / malli Republic 11 Republic Republic 19 Republic 19 Republic 19
Tehtaannumero 8938 5060 5030, valmistusvuosi 1920 5051
Paino 1500 kg 2500 kg 2500 kg 2500 kg
Kantavuus 1500 kg 2500 kg 2500 kg 2500 kg
Hv 36 36 36 40
Syl. 4 4 4
pit x lev x kork 5,6 m x 1,8 m x 1,72 m 5,90m x 5,90m x 1,80m 5,90m x 1,82m x 2,40m, Tavaralavan koko 3,5 x 1,8m 5,8m x 1,85m x 1,85m, Tavaralavan koko pituus 3,5m
Etupyörät 34x3” 37x4” 37x4” 37x4”
Takapyörät 34x4” 37x7” 37x7” 37x7”
Nopeus 30 km/h 30 km/h 30 km/h
Ilmoitettu 29.5.1920 31.8.1920 23.9.1920 25.4.1921 14.5.1921
Tarkastettu 27.4.1921 23.4.1921 27.4.1921 12.5.1921
Arvolause On täysin hyvässä kunnossa On täysin hyvässä kunnossa On täysin hyvässä kunnossa On täysin hyvässä kunnossa

 

Rek.tunnusOulu-38Oulu-45Oulu-46Oulu-63Oulu-66
Omistaja Kuusamon osuuskauppa r.l. Taivalkosken osuuskauppa Kestilän ja Rantsilan osuuskaupat -osoite Kestilä Siikajoen osuuskauppa kuorma-auto Pudasjärven osuuskauppa
Tyyppi Kuorma-auto Kuorma-auto Kuorma-auto Kuorma-auto
Merkki / malli Republic 19 Republic 19 Republic 11 Republic 11 Republic 10
Tehtaannumero 6628 6619 8939, valmistusvuosi 1919 10491 16588
Paino 2500 kg 1800 kg 1000 kg
Kantavuus 2500 kg 1500 kg 1500 kg 1000 kg
Hv 40 40 36 34 32
Syl. 4 4 4 4 4
pit x lev x kork 5,90m x 1,86m x 1,80m 5,9m x 1,86m x 1,8m 5,60m x 1,80m x 1,72m, tavaralavan koko 3,3m x 1,5m 5,60 m x 1,80 m x 1,72 m 5,15m x 1,80m x 1,80m
Etupyörät 37x4” 37x4” 34x3½” 35x3½” 36x6”
Takapyörät 37x7” 37x7” 34x5 35x5” 35x4”
Nopeus 30 km/h 30 km/h 30 km/h 30 km/h 30 km/h
Ilmoitettu 31.5.1921 23.5.1921 30.5.1921 6.8.1921
Tarkastettu 13.5.1921 23.5.1921 24.5.1921 19.7.1921 24.8.1921
Arvolause On täysin hyvässä kunnossa On täysin hyvässä kunnossa On täysin hyvässä kunnossa On kunnossa