Suomen lippu

MAGNEETTIMÄKI

Vuoden 1940 keväästä vuoden 1941 kesään oli Liinabamarin satama Petsamossa Suomen ja Ruotsin ainoa henkireikä muuhun maailmaan. Mittava suomalaisten ruotsalaisten ja norjalaisten muodostama autokuljetusorganisaatio hoiti elintarvikkeiden vienti ja tuontitavaroiden kuljetukset Haaparannan, Rovaniemen ja Liinahamarin välillä. Runsaan vuoden aikana reittia pitkin kuljetettiin 52l 500 tonnia tavaraa. Kaikkiaan Petsamon kuljetuksissa oli mukana noin 2 000 kuorma-autoa ja tuhansia ihmisiä. Noin 300 suomalaista ja ruotsalaista autonkuljettajaa ja kuljetusyrittäjää antoi henkensä isänmaansa puolesta tällä useimmiten epäinhimillisissä olosuhteissa ajetulla reitillä. Saariselän Mageettimäki oli reitin vaarallisin kohta. Nimi lienee saanut alkunsa siitä, että jyrkkä mäki magneetin tavoin imi raskaasti kuormatut autot kiinni mäkeen.
Toisen version mukaan tunturissa oli magneettista malmia, joka aiheutti häiriöitä autojen sähkölaitteille.

 


Englannin lippu

THE MAGNET HILL

Between the spring of 1940 and the summer of 1941, the harbour of Liinahamari in Petsamo was the only link from both Finland and Sweden to the rest of the world. An enormous trucktransportorganization formed by firing, swedes and norwegians took care of the transport of vital export and import goods between Haaparanta/Rovaniemi and Liinahamari. During a little more than a year, 521 500 tons of goods were carried along the route. Altogether some 2000 trucks and thousands of people took part in the transports. About 300 finnish and Swedish drivers and transport undertakers lost their lives for their countries on this route, where the traffic was maintained often under inhuman circumstances. Magneettimäki (the magnet hill) in Saariselkä was the most dangerous part of the route. The name probably originates from the steep hill, which like a magnet pulled the heavily loaded trucks to a halt on the hill. According to another version, the hill contained magnetic ore, which caused disturbances to the electrical equipment of the trucks.

 


Saksan lippu

MAGNETHüGEL

Vom Sommer 1940 zum Sommer 1941 war der Hafen in Liinahamari in Petsamo das einzige Tor von Finnland und Schweden zur übrigen Welt. Eine riesige LKWTransportorganisation in dem Schweden, Norwegen und Finnland teilnahmen wurde gebildet um den Transport von lebenswichtigen Export und Importwaren zwischen Haaparanta/Rovaniemi und Liinahamari zu besorgen. In gut einem Jahr wurden 521 500 Tonnen Gut auf der Route befördert. Alles in allem beteiligten sich ca 2000 LKWs und mehrere Tausend Menschen an der Tätigkeit. Ca 300 finnische und schwedische Fahrer und Transportunternehmer starben für ihr Vaterland auf dieser Strecke, die meistens unter ganz unmenschlichen Umständen befahren wurde. Magneettimäki (der Magnethügel) in Saariselkä war die gefährlichste Stelle der Route. der Name dürfte seinen Ursprung darin haben dass die schwer beladenen LKWs an tern steilen Hügel wie an einem Magneten klebten. Nach einer anderen Version gab es magnetisches Erz im Fjell, tag Störungen in der elektrischen Ausrüstung der LKWs verursachte.

 


Ruotsin lippu

MAGNETBACKEN

Från våren 1940 till sommaren 1941 var Lönnhammarhamnen i Petsamo den enda porten till den övriga världen från Finland och Sverige. Ett enormt biltransportprojekt med svenskar, norrmän och finlandare som delparter startades för ate sköta om transporten av de livsviktiga export och importvarorna mellan Haparanda/Rovaniemi och Lönnhammar. Under drygt ett år forslades 52l 500 ton gods på rutten. Allt som allt var cirka 2 000 lastbilar och flere tusen människor med i operationen 300 chaufförer och åkare gav sina liv for sitt fosterland på denna vägsträcka som oftast trafikerades i helt omänskliga förhållanden. Magnetbacken var ruttens farligaste ställe. Det berättas att backen fått sitt namn på grund av att den som en Magnet sög fast de tungt lastade bilara. Enligt en annan historia fanns det fjället magnetisk malm som förorsakade störningar i bilarnas elektriska utrustning.