MAS-20 Republic 20 vm. 1920

Republic 20

Omistaja: Veteraanikuorma-autojen seura ry

Republic –merkkisiä kuorma-autoja valmistettiin USAssa vuosina 1912-1929. Vetkun 3,5-tonninen Republic 20 on vuosimallia 1920. Autossa on 32.4 hv:n Continental L-4 moottori. Kaksilohkoisen moottorin vesipumppu ja magneetto ovat samalla akselilla, jolta myös hihnavetoinen tuuletin saa käyttövoimansa. Käynnistyskammella alkuunsaatettavan käynnistämisen helpottamiseksi moottorin kannessa on ryyppymaljat jokaista sylinteriä varten.Takana 36 x 10 ja edessä 36 x 5 umpikumipäällysteiset teräspuolapyörät. Alustan vakiovarustelu on käsittänyt hallintalaitteiden, valojen ja merkinantolaitteen lisäksi konesuojan, lokasuojat, astinlaudat ja pehmustetun istuimen. Republicilla oli oma koritehdas, joka täydensi alustaa tilaajan tarpeiden mukaan.

Suomeen Republic autojen maahantuontia ja kokoonpanoa hoiti Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta rl (S.O.K.), mistä johtuen niitä esiintyikin varsin runsaasti eri Osuuskauppojen tavarankuljetuksissa. Vuonna 1920 SOK kokosi Helsingin Vallilassa sijaitsevalla korjauspajallaan yhteensä 57 Republic 20 -kuorma-autoa, joista Vetkun omistama on siis yksi.

Republicin jäänteet löysi vuonna 1958 Espoon Leppävaarassa sijainneesta romuliikkeestä Kai-Lauri Bremer. SA-HK ry:n alkuaikojen jäsenet, mukana olivat Bremerin lisäksi ainakin Martin Ekman, Olavi Heldan, Reni Hildeen, Georg von Pfaler ja Reijo Ralli, keräsivät kolehdin, ostivat auton, kaivoivat sen irti maapohjasta ja hinasivat Espoon Mankkaalta vuokrattuun vanhaan lantalaan. Innostuneet ajoneuvohistorian tallentajat kunnostivat auton nopeasti ajokuntoon ja varmistivat näin sen säilymisen. Autolla osallistuttiin ainakin Autoliikenteen historialliseen kulkueeseen jo vuonna 1959.

SA-HK:lta Republicin omistus siirtyi SA-HK:n Keski-Suomen kerho ry:lle, joka myi sen Vetkulle vuonna 1997. Vetkun hankittua auton omistukseensa alkoi tietenkin ajokin systemaattinen entisöintiprojekti, tavoitteena mahdollisimman tarkoin alkuperäistä vastaava rakenne ja -väritys.

Republicilla ajettiin kesien 1998 ja 1999 aikana useampiakin näytösajoja. Markku T Koskinen kunnosti talven 1998-99 aikana auton vaihteiston.Vetkun hallitus teki päätöksen auton kunnostustyön aloittamisesta syksyllä 1999, kun entisöintiprojektia johtava puheenjohtaja oli saaut kerättyä rahaa riittävästi sekä useilta kymmeniltä Vetkun jäseniltä että muilta asiaa tukeneilta tahoilta. Erityiskiitoksen ansaitsee silloinen Suomen Kuorma-autoliitto (KAL), joka hallitsemansa Kaarlo Aitamäen muistorahaston kautta ojensi auttavan kätensä, kun vetkulaisten taskunpohjien loimet alkoivat pilkottaa. Kiitoksen ansaitsee myös SOK, joka ymmärrettävästä syystä tuntee sympatiaa tätä arvokasta vanhusta kohtaan.

Autoentisöinnin veteraani Nousiaisista, nyt jo edesmennyt Reino Krouvila, sai kunnian ryhtyä ehostamaan vanhusta. Työvaiheista mielenkiintoisimpia olivat rungon yläpinnan suurien polttoleikattujen reikien paikkaus ja sen niittien kiristäminen, uusien niittien valmistaminen astinlautojen kannatinrautojen niittauksen täydennykseksi, kaikkien puuosien valmistaminen koivusta alkuperäisen mallin mukaan sekä uuden polttoainesäiliön valmistaminen 1 mm vahvuisesta kuparilevystä. Tässä vaiheessa auto sai mm. alkuperäistyyppisen puukehyksisen tuulilasin. Lopputuloksen kannalta Reijon ansioista vähäisimpänä ei kuitenkaan voi pitää auton värityksen saattamista alkuperäisen kaltaiseksi keltaista runkoa myöten.

Vuoden 1999 lopussa aloitettu entisöinti saatettiin päätökseen helmikuussa 2008, kun Parolan Teltan Esko Mansikka ompeli vetkulaisen Matti Lehdon lahjoittamasta pellavakankaasta kuomun Vetkun vastaava museoajoneuvotarkastaja Arto Rantalan talkootyönä suunnittelemien ja valmistamien kaarien kannateltavaksi. Kaarien asennuksen yhteydessä auto sai myös alkuperäistyyppiset lamput sähkövalojen tilalle. Entisöinnin eri vaiheissa työhön ja mm. siihen liittyviin kuljetuksiin ja tilajärjestelyihin ovat tietenkin osallistuneet vallitsevan hengen mukaisesti monet muutkin vetkulaiset.

Auto on nyt valmis ja kaikkien osallisten on lupa olla tyytyväinen lopputulokseen, kuten kuvista näkyy. Auton aikakauden mukainen pressukate tekee Republicista ikään kuin täydellisen auton näköisen, lopputulos hivelee silmää! Voimme ylpeänä todeta maailmanluokassakin ainutlaatuisen automobiilin tuleen palautetuksi alkuperäiseen asuunsa!

Teksti: Jari Ala-Ilomäki ja Veikko Hoppula
Kuva: Jari Ala-Ilomäki